Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G 2003: KM teller zwevend en naar 0; motor valt uit
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 oktober 2024om 21:50 door astragrijs.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2020 om 15:23 #18382708
Beste allemaal,
Mijn naam is Ron en rijd sinds 2010 in een Opel Astra G Z16CE uit 2003. In het verleden wel wat (dure) reparaties gehad, waaronder reparatiekosten ECU in 2017 en een vastzittende bougie in 2019.
Sinds een aantal weken valt mijn kilometerteller terug naar 0. Hierbij valt dan ook de cruisecontrol uit als ik die aan heb staan. Wat ook soms gebeurt is dat de cruisecontrol uitvalt wanneer ik naar rechts of links knipper met het knipperlicht. Daarnaast en los hiervan lijkt het of mijn koppeling heel af en toe in een bocht een rare knik maakt (ik weet niet hoe ik dat precies moet uitleggen zo). Het terugvallen van de kilometerteller lijkt steeds vaker te gebeuren en heeft nu ook tot het volgende geleid:
Vandaag was het zo dat de kilometerteller naar 0 terugviel en ik in een parkeergarage met een laag toerental reed en de auto een beetje begon te stotteren en de motor uitviel. Gelukkig lukte het wel weer om de auto te starten (niet direct), maar de motor viel vrijwel direct weer uit nadat ik een beetje vaart had gemaakt. Ik heb de auto gelukkig wel in een parkeervak kunnen zetten. Later startte de auto wel gewoon weer en ben ik langs 2 garages gereden voor een eerste indicatie, maar helaas was er 1 al dicht (werkplaats) en de ander lukte het vandaag niet om te kijken.
Ik ben nu heel benieuwd of bovengenoemde klachten met elkaar te maken hebben en wat dit zou kunnen zijn. Helaas ben ik zelf niet zo technisch en heb ik geen onderhoudsboekje dat ik het e.e.a kan uitzoeken. Ik heb namelijk wat gelezen over zekeringen, relais enz. maar ik weet deze niet te vinden, laat staan te controleren. Ook las ik wat over een krukassen- of nokkenassensor.
Herkent iemand bovengenoemde en wat het zou kunnen zijn? Ik wil namelijk niet dat de garage “zomaar” iets gaat vervangen, zonder dat ik zeker weet dat dat de oorzaak is. Bij reparaties van > 500 euro moet ik goed nadenken of ik dat nog wil stoppen in deze auto, tenzij natuurlijk daarmee de oorzaak volledig weg is genomen en het mankement wordt opgelost.
25 juli 2020 om 18:41 #18382720eerst beginnen met foutcodes uitlezen ( motor en abs ) hij krijgt zijn snelheidssignaal via de linker abs sensor ( is een complete naaf )
31 juli 2020 om 14:46 #18384251Deze week bij de garage geweest en die heeft storingen uitgelezen en het gasklephuis schoongemaakt.
Vandaag voor het eerst een stukje gereden (+-15km 100km/u over de snelweg) en met opschakelen voelde het allemaal heel soepel aan.
Echter, toen ik de afslag nam en de auto uit liet rollen en wilde remmen + koppeling intrappen sloeg de motor af op het moment dat ik de koppeling intrapte.
Wat zou hier nu de oorzaak van kunnen zijn..?
De auto voelde heel goed aan, geen aanwijzingen dat dit zou gebeuren. Het was echt het moment dat ik de koppeling intrapte dat ik de lampjes op het dashboard zag oplichtten dat de motor uit was gevallen.
31 juli 2020 om 18:47 #18384280[quote quote=18382720]eerst beginnen met foutcodes uitlezen ( motor en abs )[/quote]
Goed advies, heb geen foutcodes gezien.
2 augustus 2020 om 19:51 #18384473Ook Ik heb sinds kort het probleem dat mijn motor “zomaar” uitvalt. Het begon bij mij met dat ie onder het rijden een keertje oversloeg. Na de bougies te hebben vervangen ging het een poosje goed. Daarna begonnen start problemen. De zogenaamde miss fire’s waardoor die op 3 cilinders bleef lopen. Vervolgens de bobine vervangen en de ECU nagekeken en gerepareerd. Maar dit heeft in zo verre niet geholpen dat ie nog steeds af en toe stopt.
Ik rij trouwens al 13/14 jaar met veel plezier in een Astra G Coupé 1.8 en heb er tot dit jaar eigenlijk nooit iets mee gehad.
2 augustus 2020 om 20:05 #18384475[quote quote=18384280]
eerst beginnen met foutcodes uitlezen ( motor en abs )
Goed advies, heb geen foutcodes gezien.[/quote]
Excuus, de garage heeft geen foutcodes op de factuur gezet. Er staat alleen “ABS storing, wielsensor linksvoor”.
Maar hier is in overleg niks mee gedaan, aangezien ik al langere tijd (jaren) heb dat dit lampje af en aan brandt.
Al moet ik wel zeggen dat het lijkt alsof het lampje nu continu brandt.
Waar zou dit op kunnen duiden in relatie tot de huidige problemen? En wat zou het kosten om dit te repareren?2 augustus 2020 om 22:45 #18384486Als de auto een foutcode geeft op de wielsensor linksvoor en de snelheidsmeter valt uit dan is de kans groot dat deze defect is. Dit is een bekend issue bij de AstraG (heb dit zelf ook gehad bij mijn eigen Astra) De sensor zit gecombineerd in het wiellager welke in zijn geheel vervangen dient te worden.
Tip: Ga voor een wiellager van een gerenommeerd merk, zoals bijvoorbeeld SKF (gelijk aan het origineel), en niet voor goedkope imitatie, dan zul je er langer plezier van hebben.
Voor wat betreft het uitvallen de motor, dit zou goed een defecte toerental sensor kunnen zijn, maar zoals bovengenoemd zou een foutcode je meer moeten kunnen vertellen. Je zou kunnen overwegen om zelf een ODB scanner aan te schaffen, altijd handig om zelf je auto te kunnen uitlezen en op de langere termijn voordeliger dan elke keer langs de garage te gaan.
3 augustus 2020 om 07:39 #18384492Beste is toch even de foutcodes hier posten. Maar snelheid gaat via de abs sensoren, heb je daar storing is het logisch dat er wat mis is met je teller. Uitvallen zonder vreemde foutmeldingen komt vaak door defecte EGR klep. Beste een nieuwe monteren als die echt defect is is je probleem niet op te lossen met schoonmaken.
3 augustus 2020 om 07:40 #18384493Simpel testje, haal de stekker van je egrklep los en ga rijden, valt die dan niet meer uit is de kans groot dat deze defect is.
3 augustus 2020 om 19:48 #18384556[quote quote=18384492]Beste is toch even de foutcodes hier posten. Maar snelheid gaat via de abs sensoren, heb je daar storing is het logisch dat er wat mis is met je teller. Uitvallen zonder vreemde foutmeldingen komt vaak door defecte EGR klep. Beste een nieuwe monteren als die echt defect is is je probleem niet op te lossen met schoonmaken.[/quote]
Wellicht een rare vraag, maar ik heb er de ballen verstand van :rolling: ..Maar EGR is toch meer iets voor diesels?
3 augustus 2020 om 20:55 #18384564Nee zitten helaas ook op benzine motoren, alleen is in de astra G op de Z18XE niet altijd een EGR aanwezig. Als dat het geval is moet je hem toch echt uitlezen en controleren op meldingen. Zit er nog een orignele bobine in? Onverklaarbare uitvalverschijnselen bij de Z18XE worden vaak ook veroorzaakt door imitatie bobines.
Voor de Topicstarter geld die heeft een 1.6 die hebben vrijwel allemaal een EGR. Sommige hier op het forum kunnen eventueel ook de EGR uitschrijven, dan kan die gewoon blijven zitten.
3 augustus 2020 om 23:44 #18384574<p style=”text-align: left;”>De bobine die voor een 2 weken terug vervangen is was de originele nog. Ik heb geen idee wat voor 1 ze hebben terug gezet. Morgen staat wederom een afspraak en zal het eens vragen . Hij word sowiso ook uitgelezen</p>
4 augustus 2020 om 06:47 #18384582[quote quote=18384574]<p style=”text-align: left;”>De bobine die voor een 2 weken terug vervangen is was de originele nog. Ik heb geen idee wat voor 1 ze hebben terug gezet. Morgen staat wederom een afspraak en zal het eens vragen . Hij word sowiso ook uitgelezen</p>[/quote]
Ga er dan maar vanuit imitatie en geen orginele gm of delphi.
4 augustus 2020 om 11:11 #18384603Dit is de storing gelijk na het uitvallen. Bij proefrit vanmorgen viel die weer uit. ECU gaat er weer uit en wordt weer opnieuw na gekeken bij Actronics in Almelo…als goed is zit daar nog garantie op..
4 augustus 2020 om 16:54 #18384633Deze fout krijg je ook als je imitatie bobine hebt gemonteerd.
4 augustus 2020 om 18:45 #18384640Precies! Bekend probleem met z18xe; z16se niet zo veel.
Oplossing, sps software update met tech2/mdi/mdi2 en of andere ecu.
4 augustus 2020 om 19:37 #18384648Bedankt voor de feedback tot zover!
Ik zal morgen jullie bevindingen eens voorleggen aan mijn garagehouder
4 augustus 2020 om 23:16 #18384686[quote quote=18384564]Nee zitten helaas ook op benzine motoren, alleen is in de astra G op de Z18XE niet altijd een EGR aanwezig. Als dat het geval is moet je hem toch echt uitlezen en controleren op meldingen. Zit er nog een orignele bobine in? Onverklaarbare uitvalverschijnselen bij de Z18XE worden vaak ook veroorzaakt door imitatie bobines.
Voor de Topicstarter geld die heeft een 1.6 die hebben vrijwel allemaal een EGR. Sommige hier op het forum kunnen eventueel ook de EGR uitschrijven, dan kan die gewoon blijven zitten.[/quote]
5 augustus 2020 om 06:44 #18384696Acheraan op de motor in het midden achter het inlaatspruitstuk zit je egrklep.
20 augustus 2020 om 18:57 #18386480[quote quote=18384640]Precies! Bekend probleem met z18xe; z16se niet zo veel. Oplossing, sps software update met tech2/mdi/mdi2 en of andere ecu.[/quote]
Vandaag bij de dealer geweest. Helaas niet met een gevoel weg gegaan dat ik begrepen werd. Wat ik mij nu afvraag is of deze update ook buiten de dealer om kan? zo ja?? Hoe??
20 augustus 2020 om 20:06 #18386484Zie mijn video. Vanaf 04:00 tot 06:30.
6 oktober 2024 om 21:50 #18555139astra g 1400cc benzine motor valt uit?Eerst brand het abs lampje dan valt snelheid weg en daarna het vermogen waardoor motor uitvalt.
Wat kan het eigenlijk zijn.Heb al de krukassensor ,de map sensor en temperatuursensor vervangen.
mvg
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.