Hoi allemaal,
Vanochtend ontdekte ik problemen met de spanning van mijn Astra G uit ’98. Uiteindelijk toch maar doorgereden, zo’n 100 km (anderhalf uur).
Spanningsmeter in de gaten gehouden en kwam erachter dat deze bij optoeren bij tot bijna 17 volt kwam. Onderweg stuurbekrachtiging verloren, en een momentje ook het dashboard. Thuis auto opnieuw gestart en stuurbekrachtiging werkte weer.
Ik ben bereid de dynamo of spanningsregelaar te vervangen. Maar ik ben een beetje bang dat het hoge voltage (17V) tijdens de rit schade aangebracht heeft. (accu of electronica??) Heeft iemand enig idee?
Bedankt!
P.s. ik zag bij het inspecteren ook dat mijn krukaspoelie niet helemaal rond meer is, dus bij stationair staat de multiriemspanner +-5 mm op en neer te dansen op de frequentie van de krukaspoelie. Kan dit schade aan de dynamo hebben veroorzaakt (een extra frequentie bovenop het toerental)?