Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Motoren › How to’s – Motortechniek 4 Cilinder Benzine › X16SZR – voorverwarming aangezogen lucht
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 20 juni 2020om 17:06 door Koffie.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2020 om 17:06 #18376947
Op de X16SZR uit de Astra G zit een systeem om de lucht voor te verwarmen, voordat hij in de motor komt. Hiermee wordt ijsvorming in het gasklephuis voorkomen. Als dit systeem niet meer goed werkt, kan de aangezogen lucht te warm of te koud zijn. Te warm beperkt het vermogen, te koud leidt tot ijsvorming in de winter.
Werking
– Aan het begin van het inlaattraject zit een klep, die de verhouding koude en warme lucht regelt. De warme lucht komt via de rubberen slang van uitlaatspruitstuk. Deze klep wordt gestuurd door een wasthermostaat en door een vacuümslang. Sterke onderdruk = klep open = warme lucht.
– Het vacuüm is afkomstig van een aansluiting op het gasklephuis. Plank gas = minder onderdruk = koudere lucht = meer vermogen. De wasthermostaat in de klep garandeert dat er alsnog een beetje warme lucht wordt aangezogen onder winterse omstandigheden, zodat er niet alsnog bevriezing optreedt.
– In deze vacuümslang zit ook een regelaar. Hij is gemonteerd in de luchtdoos bovenop de motor. Deze regelaar meet de temperatuur van de daadwerkelijk aangezogen lucht en bepaalt op basis daarvan hoeveel vacuüm er door mag naar de mengklep. De werking berust op een stukje bimetaal.
– Op de Volvo 850 zit een vergelijkbaar systeem. Zie deze website voor meer uitleg en plaatjes: https://volvo850wagon.wordpress.com/2014/11/30/110-preheat-air-valve-stuck-affects-maf-sensor/Problemen
– De wasthermostaat in de klep gaat stuk.
– De regelaar raakt vervuild en reageert niet meer op temperatuur.Reparatie
Wasthermostaat
Verwijder de behuizing met de klep. Zowel aan de boven- als onderkant zitten twee tabs die je met een platte schroevendraaier tegelijk open moet duwen. Dan kan je hem los trekken. Demonteer nu het ronde deksel. Het kan nét zonder hem te slopen. Demonteer verder en je ziet een messingkleurige cilinder met een stalen staafje. Dit is de wasthermostaat. Repareren kan niet, maar je kan de thermostaat in ieder geval in de goede positie zetten. Trek het staafje uit de cilinder, plaats een klein stukje metaal in de cilinder en plaats het staafje terug. Het is nu iets langer. Hoeveel metaal je moet plaatjes is een kwestie van uitproberen. De klep moet in rust de warmeluchtaanvoer nét afsluiten. Daarna zet je alles weer in elkaar.
Regelaar
Demonteer de luchtdoos. Haal de regelaar eruit, dat is het kleine blokje waar twee dunne vacuümslangen op zijn aangesloten. Op de regelaar zit een messingkleurige schroef. Draai deze eruit en vang het kogeltje op dat eruit valt. Maak de binnenkant schoon met remmenreiniger en een wattenstaafje. In de regelaar zit een klein gaatje dat, indien nodig, opengeprikt kan worden met een naald. Pas op dat je het bimetaaltje binnenin niet beschadigt. Daarna plaats je het kogeltje terug en draai je de schroef een stukje in de regelaar. Met deze schroef stel je in op welke temperatuur de lucht afgeregeld wordt. Een startpunt is om de regelaar op kamertemperatuur te laten komen en net zo lang te draaien totdat je het kogeltje net wel of net niet meer hoort rammelen, als je zachtjes schudt. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.