Startproblemen & Lege Accu

Forumindex Forums Modellen Astra Startproblemen & Lege Accu

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #18375185
    complicated
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 June 2020

      Hallo allemaal,

      Ik heb een Opel Astra-G -CC uit 2002. Sinds een jaar (maar de laatste tijd erger) heb ik regelmatig last van startproblemen en een lege accu. Heb sinds 2018 een nieuwe accu.

      Ik heb geprobeerd beknopt te omschrijven wat er dit jaar speelt:

      Januari: Niet starten, lege accu (na meerdere keren dit probleem). Garage 2 weken nagekeken maar geen lekstroom kunnen meten.

      Maart: Ging even goed, na nieuw onderzoek en nameten kwam men uit bij cd-wisselaar die ingeschakeld was. Ik heb geen radio dus ik gebruik de wisselaar ook nooit.

      April/mei: Daarna heb ik iedere week wel een stukje gereden (gebruik geen auto voor het werk).
      9 dagen stilstand, auto start voor een rit naar de wasstraat. De 5-7 minuten minuten in de wasstraat per ongeluk de lichten laten branden, toen moest de wegenwacht helpen met starten. Meteen een uurtje gereden ermee om de accu te laden. 5 dagen laten weer helemaal leeg.

      25 mei: APK & Beurt. Brandstoffilter bleek lek, iets wat dan ook zou bijdragen aan het langdurige starten.
      5 dagen hierna rit van 115 km gemaakt, starten ging vlot.
      2 dagen hierna: rit van 115 km terug, geen problemen.
      5 dagen hierna (afgelopen zaterdag): Accu helemaal leeg, niet starten dus.

      Hij staat nu weer bij de garage voor verdere controle. Ik was benieuwd of anderen dit bekend voor komt en nog tips of ideeën hebben.

      Bedankt alvast!

      Michiel

      #18375230
      opel-mark
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 March 2011

        Misschien, lampje van het handschoenvakje blijft branden, vaak voorkomend probleem.

        #18375454
        tremelo69
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 June 2020

          Is de accu zelf al getest? Die kan dan wel van 2018 zijn, maar wil niet zeggen dat ie nog naar behoren werkt. Had nl. in november 2019 een nieuwe accu gekocht, maar die was dus in mei 2020 helemaal kapot en kreeg gratis een nieuwe :happy02:

          Ook hier een geval van: accu hield stroom niet meer vast. En dan houdt het gewoon op.

          #18376161
          Corsa_GSi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Multimeter op de accu zetten na een paar dagen stilstand, komt die rond de 9 volt uit dan is die wel aan het overlijden.

            Laadt de dynamo wel voldoende op? Multimeter op de accu zetten en kijken hoeveel stroom de auto levert bij stationair draaien, dat zou rond de 14 volt moeten zijn.

            En er zitten volgens mij ook lampjes in de kofferbak, die kan naast het dashboardkastlampje ook blijven branden.

            #18376271
            complicated
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 June 2020

              Bedankt voor de tips!

              Ik heb hem inmiddels weer terug van de garage omdat ze afgelopen week weer geen lekken hebben gemeten of iets. Hij schijnt wel compleet nagemeten te zijn, ook de dynamo. Wil het zeker eens zelf nameten voor alle zekerheid.

              Kofferbaklicht gaat in ieder geval uit als ik de klep sluit. In mijn dashboardkastje zie ik geen lampje.

              #18376856
              Koffie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                25 November 2019

                Het lampje zit bij mijn Astra aan de linkerzijde binnenin het dashboardkastje, boven de plank. Best kans dat hij al doorgebrand is omdat hij altijd aan heeft gestaan.

                Of er een sluipverbruiker is, kan je bijvoorbeeld nagaan door de stroom door een van de accukabels te meten met een stroomtang die ook gelijkstroom kan meten. Een andere manier is om een stroomsterktemeter tussen een accukabel en de accu aan te sluiten (motor niet starten), al heb je dan kans dat de meter kapot gaat. Nog een manier is om de auto met volle accu weg te zetten, de helft van de zekeringen eruit te trekken en een week te wachten. Daarna meet je de accuspanning. Is hij nog boven de 12 V gebleven (later toegevoegd: 12,3 V; precieze waarde hangt af van de accu en temperatuur), dan zit de verbruiker in één van de circuits waarvan je de zekering had verwijderd. Zo niet, dan zat hij in de andere circuits. Door dit een paar keer te doen kan je het circuit met sluipverbruik aanwijzen. Een lapmiddel is om de accu om de paar dagen een nachtje aan de druppellader te hangen. Een simpele druppellader heb je voor 15 euro bij de Lidl of Action.

                Wat zijn de startproblemen precies? Moet je lang starten voordat de motor aanslaat? Of krijgt de startmotor hem maar zwakjes rond?
                En hoe vaak is de accu leeg geweest? Voor een autoaccu is het namelijk niet goed om leeg te raken. Hij gaat het langst mee als hij vol is.

                #18376882
                complicated
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 June 2020

                  Het lampje gevonden, dankje! Die brandt dus inderdaad niet. Misschien een domme vraag (voordat ik ga schroeven), maar iemand wees me erop.. als het lampje kapot is kan hij toch ook niet meer verbruiken?

                  #18376883
                  complicated
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 June 2020

                    update.. schroeven was zo gedaan natuurlijk. Gloeidraadje van de lamp is niet stuk en heb hem doorgemeten.

                    En misschien een zekering? Weet iemand misschien welke zekering voor het handschoenkastlampje is? Ik heb helaas geen boekje en kan tot nu toe op google geen online handleiding vinden.

                    Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

                    #18376887
                    Koffie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 November 2019

                      [quote quote=18376882]als het lampje kapot is kan hij toch ook niet meer verbruiken?[/quote]Klopt! Een gloeilampje gaat kapot doordat de draad onderbroken raakt. Er kan dan geen stroom meer lopen.

                      Zekering 28 (waarde 7,5 A = bruin) is van de interieurverlichting lees ik hier: https://fusesdiagram.com/opel-vauxhall/fuse-box-diagram-astra-g.html
                      Het blok met de twee rijen kleine zekeringen is genummerd 6 t/m 23 boven en 24 t/m 41 onder.

                      Ik denk niet dat deze zekering kapot is, want dan zou de rest van de interieurverlichting ook niet moeten werken. Wat zou kunnen is dat de contacten in de fitting of schakelaar niet goed contact maken. De schakelaar zit in de plastic behuizing van de lamp en wordt bediend door een breekbaar stuk plastic van de klep van het dashboardkastje. Als je dat wilt controleren, kan je de behuizing met lampje demonteren, de stekker los trekken en meten of daar 12 V op komt met de sleutel op contact. De behuizing van het lampje kan je met een platte schroevendraaier demonteren, het dashboardkastje hoeft er niet uit. Maar als de lamp niet permanent brandt, is de lamp dus niet de schuldige aan je startproblemen.

                      #18376889
                      complicated
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 June 2020

                        Oké, bedankt, koffie!

                         

                        En je eerdere vraag, het was eerst dat het lang duurde voor hij startte. Maar sinds het vervangen van het brandstoffilter is dat weg. Het is nu dat hij ineens na een aantal dagen helemaal leeggetrokken is. Zelfs na 2 ritten van ieder 115 km.

                        #18376890
                        complicated
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 June 2020

                          Daarnet gemeten na 5 dagen stilstand. Muktimeter gaf 12 volt aan. Daarna geprobeert te starten, weer niet dus. Helemaal niks. En meteen is de accu 9,2 volt.

                           

                          Update: 5 minuten later startte hij wel en gaf de multimeter 14,1 volt aan. Ik snap het niet…

                           

                          #18376891
                          Koffie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 November 2019

                            Met 12,0 V is de accu ongeveer leeg. Om uit de gemeten accuspanning iets te zeggen over de ladingstoestand, moet de accu een aantal uur hebben gerust. Anders meet je een lagere spanning nadat hij belast is geweest, of een hogere als hij bijgeladen is geweest. Of je toch iets kan concluderen uit de 9,2 V na een startpoging, weet ik niet.

                            14,1 V met draaiende motor duidt in ieder geval op een goed werkende dynamo.

                            Dat de tweede startpoging wel lukte, zou kunnen komen doordat er toen al wat benzine was ingespoten en verdampt.

                            #18376892
                            complicated
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 June 2020

                              Oké, maar op de accu staat 12v aangegeven. Zou hij dan niet onder de 12 moeten zitten als hij (zo goed als) leeg is? Want hij stond 5 dagen stil nu en gaf 12v aan.

                              #18376913
                              Koffie
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 November 2019

                                12 V is de nominale spanning. De werkelijke spanning hangt af van de precieze opbouw, ladingstoestand, temperatuur, of de accu wordt belast of juist opgeladen etc. Na enkele uren rust zit een volle accu rond de 12,7 V.

                                Weet je wat de garage precies heeft gemeten?

                                Je kan een indicatie krijgen of de accu nog genoeg startstroom kan leveren, door de accuspanning te meten tijdens het starten. De accu moet daarvoor vol zijn. Om te voorkomen dat de motor aanslaat, kan je het relais van de brandstofpomp verwijderen. Een goede accu zakt niet onder de 9,6 V. Een multimeter met min-max-functie is handig, maar met een multimeter van 5 euro moet het ook lukken.
                                https://problemcar.nl/columns/accu-testen-zo-doe-je-dat%20
                                https://multimeterkopen.nl/accu-doormeten-met-een-multimeter/

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.