Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Koelventilator slaat niet aan?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 december 2019om 22:27 door Ben86.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2019 om 16:26 #18369376
Goedemiddag allen,
Even een vraagje over mijn opel astra GTC ’05. Ik heb het gevoel dat mijn koelventilator niet aan slaat zodra de auto warmer wordt.
Helaas heb ik geen temperatuur meter in de auto om de motor temp te controleren.Soms krijg ik in beeld tijdens het rijden dat de koelvloeistof onder het niveau zit. Vervolgens bij de eerste plek waar ik kan stoppen om een controle uit te voeren staat het niveau net onder het maximale waardoor de melding al in beeld komt. Bij het vol open zetten van de kachel gaat de melding wel weg maar zit dan niet lekker achter het stuur, en wordt het ook heel heet in de auto :rolling:
Alleen als ik dan vervolgens stil sta draait mijn fan ook niet. Nu heb ik de zekeringen etc gecontroleerd.
Tot mijn verbazing moet volgens het boekje plek 5 & 6 een zekering hebben voor koelventilator 1 ( plek 5 ) en koelventilator 2 ( plek 6 ).Nu is plek 6 gevuld met een 40A (4kante ) zekering, maar in plek 5 zit niks?????
Edit: Dit zijn dan overigens de zekeringen bij het motorblokDe vraag van mij aan jullie is:
– Moet plek 5 wel een zekering hebben ( overigens geen 1 garage heeft zoon ding op voorraad )
– Wat is volgens het boekje “Koelventilator 1 ”
– Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat er met langere afstanden koelvloeistof wordt opgeslokt en vervolgens weer in de tank doet zodra deze afkoelt. .Alvast bedankt :dank-u: :praying02:
20 oktober 2019 om 21:52 #18369414Wat betreft koelventilator en zekeringen kan ik je niet helpen. Ik kreeg wel continue meldingen over koelvloeistof niveau. Bleek dat mijn koelvloeistof sensor helemaal kapot was. Het plastic was letterlijk uit elkaar gebarsten. Deze heb ik vervangen en toen geen meldingen gehad. Een collega met een zelfde auto had ook dat probleem. Misschien wel een Astra dingetje?
Sensor was eenvoudig te vervangen; accu losmaken en eruit halen. Koelvloeistof tank losmaken van de twee steunen. Iets omhoog bewegen, onder de tank de plastic houders van de sensor voorzichtig los klippen en dan oude eruit, nieuwe erin. Als het goed is hoef je niet eens de vloeistof eruit te halen.
Bedoel je met net onder maximaal dat ie bijna helemaal vol zit of juist dat ie leeg is (onder minimaal)?
Groeten Ben
20 oktober 2019 om 21:52 #18369415Temperatuur kun je trouwens uitlezen met een OBD app en een bluetooth OBD reader, kun je voor een paar euro op Aliexpress bestellen bijvoorbeeld.
22 oktober 2019 om 17:17 #18369453Thanks all voor de reacties.
Zelf ben ik ook nog even op onderzoek geweest en het blijkt geen zekering te zijn.
Heb daar namelijk nog even wat informatie over nagevraagt.Het is namelijk zo als je bijvoorbeeld een 2,2 liter ( even als voorbeeld ) er in heb dan kan je bijvoorbeeld 1 grote fan hebben en 1 kleine. De grote fan ( zekering op plek 6 ) hebben we allemaal. De kleine fan ( zekering op plek 5 ) is alleen beschikbaar als je een groter blok er in hebt.
@Ben86: Weet je toevallig nog hoe die sensor heet?
Heb mijn monteur nog nagevraagd die mijn sensoren en waterpomp had vervangen. Hij heeft namelijk die sensor onder het koelvoeistof tankje niet vervangen en die zou dus inderdaad best kapot kunnen zijn na 14 jaar :rolling:22 oktober 2019 om 23:13 #18369462Temperatuur kun je wel lezen op je boordcomputer: motor aan, zet nu radio aan, druk 10 seconden op Settings knop van je radio, tot je Beep hoort. Druk nu een aantal keer op BC knop van je radio naar het volgende scherm
V: 0 is je rijsnelheid, T:100 is de live koelvloeistoftemperatuur.
Koelvin kun je geforceerd aanzetten door de airco aan te zetten.
Topic over de koelvloeistof sensor:
https://opel-forum.nl/forums/topic/koelvloeistof-niveau-schakelaar-astra-h-2004-2009/
Ik heb met beide storingen te maken en onderzoek nu ook of de fan wel aanslaat. Temp loopt op naar 110 graden stationair en dat is te hoog.
Rijdend zit het nu rond de 95 graden.
Noodgreep: airco inschakelen, dan gaat er ook een fan draaien. Test maar, temp daalt naar 85 graden en dat is goed.
Succes
4 december 2019 om 17:43 #18370310Eventjes een oud topic opnieuw openen.
Super bedankt John-opel voor die tip, deze ga ik zeker onthouden.
Echter heb ik nog wel steeds 1 probleem waar ik moedeloos van wordt.
Zodra ik “lange” stukken ga rijden krijg ik vaak de melding in beeld koelvloeistofp. ( lange stukken zal dan ongeveer 10 a 20 km zijn )
Helaas heb ik nooit de temperatuur kunnen meten omdat ik geen klokje daar voor heb ( gelukkig nu met die tip van de radio wel ).Alle leidingen van het koelsysteem zit dan onderdruk en moet ik de dop van het koelvloeistof ressovoir openen.
Als ik dat heb gedaan kan ik weer een stuk rijden en krijg ik vaak de volgende dag weer die melding.Net heb ik even gereden en gehoopt op de melding maar natuurlijk komt die dan niet in beeld. De temp heb ik nu bij gehouden en zit rond de 85 a 93 graden ( snelweg met ongeveer 120 a 140 km/h ). Dit was overigens met een ritje van ongeveer 15 km.
Alle problemen mbt koelvloeistofp zijn gekomen omdat 1x de slang van de kachelradiator is afgeknapt tijdens het rijden. ( was er overigens heel snel toen bij met het uitzetten van de motor ).
Wie heeft nog tips wat mijn probleem kan oplossen :help: :help: :help:
4 december 2019 om 22:27 #18370315Instructie video voor de koellevel sensor:
Sensor:
Het is trouwens een simpele klus, half uurtje werk. Even accu eruit, koelvloeistof tank losschroeven/klikken. Dan de senor eronder uit halen, nieuwe sensor erin, goed dicht klikken en dan kan het allemaal weer terug.
Groetjes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.