Mijn Vectra heeft helaas regelmatig dat het motorlampje gaat branden en in de noodloop schiet. Na het wissen van de foutcodes komen deze binnen 100km rijden terug. Het olieverbruik is zo’n 1L op 2200km. Ik heb een aantal posts hier gelezen die bijvoorbeeld aangeven dat de onderste twee lamdasonde’s in een verkeerdehoek staan en daardoor misschien het probleem kunnen veroorzaken. Ik heb alle vier de lamdasonde’s vervangen, maar dat heeft het probleem helaas niet opgelost. In overleg met mijn monteur hebben wij dit bedacht:
De oorzaak is helaas niet zomaar exact vast te stellen. Het probleem zit waarschijnlijk ergens rond de katalysatoren in de spruitstukken. Na jaren te hebben gereden met inmiddels toenemend olieverbruik zullen die waarschijnlijk buiten specificaties functioneren. Mijn monteur denkt dat het probleem dan na een aantal maanden al kan terugkomen, als de bestaande spruitstukken worden gereinigd of vervangen.
Idee: Misschien kan het probleem opgelost worden door de spruitstukken van de X25XE te monteren? Zijn die bijvoorbeeld minder gevoelig zijn voor olieverbruik? Zitten daar bijvoorbeeld geen katalysatoren in of bevatten die anderzijds minder “milieumaatregelen”?
Ik vraag mij af of iemand misschien zo 1-2-3 weet of de spuitstukken uitwisselbaar zijn. Ik sta ook zeker open voor andere opties!