Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B aankoopadvies
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 oktober 2018om 20:40 door
opelastra16008v.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2018 om 20:11 #18360805
Hallo,
Ik heb op dit moment een astra G en die is nogal kapot. De kosten voor de apk en reparaties liggen rond de 700 euro. Nu staat er bij mij in de buurt een Corsa B te koop, het gaat om een 1.2 16 klepper met 65 pk, 140dkm op de teller en hij kost 750, als ik mn astra erop inruil moet ik 600 bijleggen. Waar moet ik op letten bij het kopen van een Corsa? Ik ben ook geïnteresseerd in de 1.4 16v dus als jullie aankoopadviezen hebben dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.
Groeten
3 oktober 2018 om 22:11 #18360813Vooral goed letten op roest, roest en roest. Verder de gebruikelijke dingen zoals de staat van onderhoud en nieuwe APK bedingen als die er niet op zit en de auto bij een garage te koop staat. Bij de 1.2 16V (X12XE) letten op geluiden van de distributieketting (zal bij 140.000 km wel meevallen), verder ook geen ontzettend veelvoorkomende kwaal volgens mij. Deze hebben ook wel eens problemen met de motorelektronica, de luchtmassameter bijvoorbeeld.
1.4 16V (X14XE) motoren lusten wel eens olie als er niet netjes mee gereden is, verder hebben deze een distributieriem.
Groet,
Jasper
3 oktober 2018 om 23:44 #18360815[quote quote=18360813]Vooral goed letten op roest, roest en roest. Verder de gebruikelijke dingen zoals de staat van onderhoud en nieuwe APK bedingen als die er niet op zit en de auto bij een garage te koop staat. Bij de 1.2 16V (X12XE) letten op geluiden van de distributieketting (zal bij 140.000 km wel meevallen), verder ook geen ontzettend veelvoorkomende kwaal volgens mij. Deze hebben ook wel eens problemen met de motorelektronica, de luchtmassameter bijvoorbeeld. 1.4 16V (X14XE) motoren lusten wel eens olie als er niet netjes mee gereden is, verder hebben deze een distributieriem. Groet, Jasper[/quote]
Bedankt voor je reactie! Hoe zou ik kunnen controleren of de corsa last heeft van problemen met motorelektronica of de luchtmassameter?
4 oktober 2018 om 12:10 #18360823Controleren of het motorstoringslampje brandt bij contact aan en uit gaat als de motor loopt. Tijdens het rijden letten op inhouden van de motor/niet soepel optrekken. Mooi zou zijn als je de auto kan uitlezen met een kleine scantool.
4 oktober 2018 om 16:14 #18360828Ga er mee rijden en kijk wat je vind van het verschil tussen de 1.2 en 1.4, persoonlijk vind ik de 1.2 te zwak voor de Corsa B.
Ook belangrijk is om te kijken of je een versie met airco en abs kan vinden.
Distributieriem+waterpomp is bij de 1.4 om de 4 jaar of 60.000 km, welke het eerste komt.
De EGR wil op de 1.4 nog wel is problemen geven. Bij Tafmet kan je een cheater en afdopplaatje kopen voor een 40 euro.
4 oktober 2018 om 19:41 #18360837Bedankt voor de reacties! ik heb een proefritje gemaakt in de 1.2. Toen ik de auto van dichtbij zag zag ik dat er veel krassen op zaten. Verder hoorde ik getik als ik naar rechts stuurde dus ik denk dat ik even verder zoek naar een ander exemplaar. Ik zie ook dat er een 1.4 8 klepper is, is dat blok een aanrader?
4 oktober 2018 om 22:11 #183608418 kleppers zijn super degelijk en kunnen bij goed onderhoud best hoge kilometerstanden halen (overleven meestal de carrosserie). Is bijna dezelfde motor als die in jouw Astra ligt, ook kwa karakter. Exemplarisch kun je een slechte treffen natuurlijk, koppakking lek of versleten nokkenas (luid getik).
Keerzijde is wel dat de modernere 16 kleppers wat zuiniger zijn en gretiger toeren willen maken. In dat opzicht vind ik de 1.2 16V met zijn 65 pk een prima motor voor de Corsa, daarbij zie je die versie nog in masse rond rijden. Het aanbod is het grootst.
Groet,
Jasper
5 oktober 2018 om 20:24 #18360854[quote quote=18360841]8 kleppers zijn super degelijk en kunnen bij goed onderhoud best hoge kilometerstanden halen (overleven meestal de carrosserie). Is bijna dezelfde motor als die in jouw Astra ligt, ook kwa karakter. Exemplarisch kun je een slechte treffen natuurlijk, koppakking lek of versleten nokkenas (luid getik). Keerzijde is wel dat de modernere 16 kleppers wat zuiniger zijn en gretiger toeren willen maken. In dat opzicht vind ik de 1.2 16V met zijn 65 pk een prima motor voor de Corsa, daarbij zie je die versie nog in masse rond rijden. Het aanbod is het grootst. Groet, Jasper[/quote]
Hmm nu begin ik toch te twijfelen of ik de 1.2 16v bij mij in de buurt wil gaan kopen. Er zitten wel veel krassen op maar misschien dat ik dat maar voor lief neem, hij reed immers prima en t is wel lekker goedkoop rijden. Enig idee wat het getik in de corsa bij het sturen naar rechts kan zijn?
6 oktober 2018 om 07:38 #18360860Ik heb 2 vragen, wat moet er allemaal aan je astra gerepareerd worden voor de apk.
Waarom zou je die corsa kopen als die goedkoop is en bij de volgende apk hetzelfde euvel hebt als nu met de astra?
Dat getik is waarschijnlijk een versleten homokineet. (Andere aandrijfas om het op te lossen) of wiellager versleten.
11 oktober 2018 om 20:40 #18361009[quote quote=18360860]Ik heb 2 vragen, wat moet er allemaal aan je astra gerepareerd worden voor de apk. Waarom zou je die corsa kopen als die goedkoop is en bij de volgende apk hetzelfde euvel hebt als nu met de astra? Dat getik is waarschijnlijk een versleten homokineet. (Andere aandrijfas om het op te lossen) of wiellager versleten.[/quote]
Ik zou wel een corsa ipv een astra willen ivm de maandelijkse kosten. Scheelt me 20 euro wegenbelasting, 20 verzekering en waarschijnlijk zo’n 20 aan brandstof. Maar heb de auto nu bij een monteur staan die gaat kijken of hij het voor minder kan maken dan de andere garage en of hij dezelfde problemen vind. Ik denk dat ik de astra nog een jaartje ga rijden als de kosten niet te hoog oplopen. Iedereen bedankt voor de reacties.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.