Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B (X14XE uit 1999) P0130 en P0170 en stotteren
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 juni 2018om 19:41 door liviu2004.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2018 om 16:58 #18357801
Beste forummers,
ik heb een Corsa B uit 1999 1.4 16v (X14XE), nu had ik al een tijdje een storingslampje. Toen uitgelezen: foutcode P0130, open circuit oxygen sensor.
Ik heb toen de lambdasensor vervangen voor een Delphi lambdasonde. Een week probleemloos rondgereden, motor liep beter dan ooit en geen storingslampje.
Na een week weer P0130…. en daarbij: P0170 Oxygen sensor, lean running. De motor begon nu ook ineens (niet altijd) te stotteren als ik constante snelheid rijd onder de 3000-3500 toeren. Met hogere snelheden en acceleratie is er niets aan de hand. (motor bromt wel een beetje).
Nu heb ik bij de stealert om een originele lambda gevraagt deze was 200 euro en moest overkomen uit Duitsland!!!! Niet gedaan, de waarde van de auto is namelijk zo een 500-700 euro… dus dit is het niet echt waard.
Hebben jullie tips of ervaring met een combinatie van P0130 met P0170?
Hoe kan het dat ik na de vervanging een week lang probleemloos heb rondgereden en nu ineens een slecht lopende motor heb met 2 foutcodes ipv 1?
MAP-sensor is het niet. Geeft netjes 0.3 bar bij stationair, hoe meer gas hoe meer die richting atmosferischedruk (1bar) gaat dit lijkt te klopen.
EGR-opening waardes lijken ook te kloppen.
Temperatuursensor inlaatlucht geeft 35 graden (warme motor) bij buiten temp van 20 graden. Dit lijkt me enigzins aan de hoge kant, ook al wordt het inlaat traject flink warm als je er aan voelt na een stuk te hebben gereden. Toch lijkt me dit niet het probleem.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik kom er echt niet meer uit..
27 juni 2018 om 17:05 #18357802Nog even gaan rijden terwijl ik het lambda voltage bekeek als live-data.
– Bij starten 450 mV (open loop)
– Als condities goed zijn om in closed loop te gaan (warme sonde, warme motor) is schommelt ie tussen 300-450 mV (arm mengsel), maar gaat nooit erboven (kan tot 900 mV, wat rijk betekent)
– Dit blijft zo tot ik een keer vol gas geef, op dat moment zakt het voltage meteen naar nul mV. Hierna blijft hij op 0 V, wat ik ook doe
De waardes zijn trouwens uitgelezen met een Snap-on OBD diagnostic tool
27 juni 2018 om 19:39 #18357807OBD tool weg, meet @ lambda stekker.
28 juni 2018 om 10:20 #18357818Dankje liviu, is een voltmeter genoeg? zo een scope is nogal een duur grapje. Tevens heb ik een op-com (v1.99) gekocht china clone en software 150506a van AA-equipment gedownload. dit lijkt niet te werken, ik moet eerst activeren en dat me software te lage versie is? kan iemand me hierbij helpen?
28 juni 2018 om 11:13 #18357820Gebruik een normale voltmeter. Met opcom of zo, je kan alleen zien processed data. Je wilt zien, als ecu heeft 0 mV data, is dat echt zo @ lambda stekker of is ecu defect?
28 juni 2018 om 11:32 #18357821Thanks liviu. Dus voltmeter op lambda stekker en dan vol gas ?
28 juni 2018 om 19:41 #18357836Nog even gaan rijden terwijl ik het lambda voltage bekeek als live-data.
– Bij starten 450 mV (open loop)
– Als condities goed zijn om in closed loop te gaan (warme sonde, warme motor) is schommelt ie tussen 300-450 mV (arm mengsel), maar gaat nooit erboven (kan tot 900 mV, wat rijk betekent)
– Dit blijft zo tot ik een keer vol gas geef, op dat moment zakt het voltage meteen naar nul mV. Hierna blijft hij op 0 V, wat ik ook doe
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.