Motor temperatuur veel te hoog

Forumindex Forums Modellen Astra Motor temperatuur veel te hoog

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18357648
    Jopje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 September 2004

      L.S.

      Opel Astra station eind 1999

      Vandaag liep mijn motor temperatuur over de 100 graden.

      Dus vlug naar een (nog even) open garage om dit na te laten kijken.

      Koelvloeistof was op normaal niveau, ventilator draaide perfect, Bij rijden onderweg over de 100 graden.

      Bij stationair toerental over de 100 graden.

      Maar als ik de kachel binnen op volle warmte afgifte zet, en de fan daarvan op maximum dan blijft de motor temperatuur rond de 85 graden bij rijden en stationair toerental.

      De monteur wist in principe niet was er loos was, maar nam aan dat de thermostaat kapot zou zijn, of alles verstopt.

      Bij het verwisselen van de thermostaat, was het een best dure grap omdat dan dat distributie gebeuren eraf moest daarachter die thermostaat zou zitten.

      Met toch weer een nieuw distributieriem, ondanks dat die 2 jaar geleden al vernieuwd was.

      Doorspelen van het systeem zou onmogelijk zijn, en was het ook nog maar afwachten of het van het vernieuwen van de thermostaat alles verholpen zou zijn.

      Iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn? en zit die thermostaat inderdaad achter dat distributie gebeuren?   :help:

      #18357649
      Jasper98
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 January 2017

        Laat even je motorcode weten. Bij een 8 klepper zit de thermostaat inderdaad achter de distributieriem, altijd slim om met de klant te overleggen en die gelijk mee te vervangen wanneer de riem vervangen wordt maar wordt vaak achterwege gelaten. Kun je verder nog wat uitspraken doen over de koelvloeistof (kleur, wanneer ververst)? In ernstige gevallen kan verstopping zich voor doen.

        Slechte thermostaat lijkt mij wel aannemelijk.  Voel ook eens of de radiateur en de slangen daarnaartoe goed warm worden. De koelfan slaat aan, sensor daarvan zit volgens mij in de radiateur dus er gaat dan wel warme kvs de radiateur in. Check het maar eens voor de zekerheid.

        Oja, je hebt dit bericht in de verkeerde rubriek gezet, hier hoort ie: https://opel-forum.nl/forums/forum/modellen/astra/

        (levert misschien wat meer reacties op)

        Groet,

        Jasper

        #18357650
        Jopje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 September 2004

          Opel Astra G Estate Caravan (Station) F35
          4 Cil. 74PK 55kW
          X16SZR Oktober 1999
          Einddemper OL2487A

          Plaatje deur:

          ADAM Opel A9
          E1*98/14*0087
          WOLOTGF35Y8008151
          Z 147 XXCP

          #18357651
          Jopje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 September 2004

            De monteur mat de temp. aan het begin van de radiator, en was redelijk koud, maar aan aan het eind van de radiator heet.

            Zelfs tot aan de slang aansluiting op het motorblok. (vlakbij die distribitiekap.)

            Als ik de binnenkachel trouwens op zijn maximum zet, dan is de luchtstroom naar binnen ontzettend heet.

            Kleur koelvloeistof redelijk donker zo te zien.

            Volgens de monteur geen goede doorstroming.

            Toch ff 275 eurootjes vooralsnog voor een vermoedelijke oorzaak.

             

            #18357652
            Jopje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 September 2004

              L.S.

              Opel Astra station eind 1999 F35

              Vandaag liep mijn motor temperatuur over de 100 graden.

              Dus vlug naar een (nog even) open garage om dit na te laten kijken.

              Koelvloeistof was op normaal niveau, ventilator draaide perfect, Bij rijden onderweg over de 100 graden.

              Bij stationair toerental over de 100 graden.

              Maar als ik de kachel binnen op volle warmte afgifte zet, en de fan daarvan op maximum, dan blijft de motor temperatuur rond de 85 graden bij rijden en stationair toerental.

              De monteur wist in principe niet was er loos was, maar nam aan dat de thermostaat kapot zou zijn, of alles verstopt.

              Bij het verwisselen van de thermostaat, was het een best dure grap omdat dan dat distributie gebeuren eraf moest omdat daarachter die thermostaat zou zitten.

              Met toch ook weer een nieuwe distributieriem, ondanks dat die 2 jaar geleden al vernieuwd was.

              Doorspoelen van het systeem zou onmogelijk zijn, en was het ook nog maar afwachten of het van het vernieuwen van de thermostaat alles verholpen zou zijn.

              Iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn? en zit die thermostaat inderdaad achter dat distributie gebeuren? :help:

              #18357653
              Jasper98
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 January 2017

                Ik reageer toch nog even hier; kan ook zijn dat de waterpomp het begeven heeft. Er zit een kunststof waaier op een metalen as die na verloop van tijd kan gaan roesten. Dan barst het waaiertje kapot en gaat die stil staan. Dan verpompt de waterpomp geen vloeistof meer en is er geen doorstroming. Aan de buitenkant is er aan de waterpomp dan niks te zien, enkel dat er geen doorstroming is in het koelsysteem.

                Weet je of men bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp heeft vervangen?

                (Thermostaat zit bij een X16SZR blok achter de d-riem, ik heb zo’n blok in mijn Corsa B geplaatst vorige zomer.)

                Groet,

                Jasper

                #18357654
                Jopje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 September 2004

                  De monteur mat de temp. aan het begin van de radiator, en was redelijk koud, maar aan aan het eind van de radiator heet.

                  Zelfs tot aan de slang aansluiting op het motorblok. (vlakbij die distribitiekap.)

                  Als ik de binnenkachel trouwens op zijn maximum zet, dan is de luchtstroom naar binnen ontzettend heet.

                  Kleur koelvloeistof redelijk donker zo te zien.

                  Volgens de monteur geen goede doorstroming.

                  Toch ff 275 eurootjes vooralsnog voor een vermoedelijke oorzaak.

                  #18357656
                  Jopje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 September 2004

                    Opel Astra G Estate Caravan (Station) F35
                    4 Cil. 74PK 55kW
                    X16SZR Oktober 1999
                    Einddemper OL2487A

                    Plaatje deur:

                    ADAM Opel A9
                    E1*98/14*0087
                    WOLOTGF35Y8008151
                    Z 147 XXCP

                    #18357658
                    Jopje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 September 2004

                      Bedankt jasper.
                      De waterpomp is 2 jaar geleden ook vernieuwd gelijk met de distributieriem.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.