Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motor temperatuur veel te hoog
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 juni 2018om 19:53 door Jopje.
-
AuteurBerichten
-
23 juni 2018 om 18:18 #18357648
L.S.
Opel Astra station eind 1999
Vandaag liep mijn motor temperatuur over de 100 graden.
Dus vlug naar een (nog even) open garage om dit na te laten kijken.
Koelvloeistof was op normaal niveau, ventilator draaide perfect, Bij rijden onderweg over de 100 graden.
Bij stationair toerental over de 100 graden.
Maar als ik de kachel binnen op volle warmte afgifte zet, en de fan daarvan op maximum dan blijft de motor temperatuur rond de 85 graden bij rijden en stationair toerental.
De monteur wist in principe niet was er loos was, maar nam aan dat de thermostaat kapot zou zijn, of alles verstopt.
Bij het verwisselen van de thermostaat, was het een best dure grap omdat dan dat distributie gebeuren eraf moest daarachter die thermostaat zou zitten.
Met toch weer een nieuw distributieriem, ondanks dat die 2 jaar geleden al vernieuwd was.
Doorspelen van het systeem zou onmogelijk zijn, en was het ook nog maar afwachten of het van het vernieuwen van de thermostaat alles verholpen zou zijn.
Iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn? en zit die thermostaat inderdaad achter dat distributie gebeuren? :help:
23 juni 2018 om 18:48 #18357649Laat even je motorcode weten. Bij een 8 klepper zit de thermostaat inderdaad achter de distributieriem, altijd slim om met de klant te overleggen en die gelijk mee te vervangen wanneer de riem vervangen wordt maar wordt vaak achterwege gelaten. Kun je verder nog wat uitspraken doen over de koelvloeistof (kleur, wanneer ververst)? In ernstige gevallen kan verstopping zich voor doen.
Slechte thermostaat lijkt mij wel aannemelijk. Voel ook eens of de radiateur en de slangen daarnaartoe goed warm worden. De koelfan slaat aan, sensor daarvan zit volgens mij in de radiateur dus er gaat dan wel warme kvs de radiateur in. Check het maar eens voor de zekerheid.
Oja, je hebt dit bericht in de verkeerde rubriek gezet, hier hoort ie: https://opel-forum.nl/forums/forum/modellen/astra/
(levert misschien wat meer reacties op)
Groet,
Jasper
23 juni 2018 om 18:53 #18357650Opel Astra G Estate Caravan (Station) F35
4 Cil. 74PK 55kW
X16SZR Oktober 1999
Einddemper OL2487APlaatje deur:
ADAM Opel A9
E1*98/14*0087
WOLOTGF35Y8008151
Z 147 XXCP23 juni 2018 om 19:00 #18357651De monteur mat de temp. aan het begin van de radiator, en was redelijk koud, maar aan aan het eind van de radiator heet.
Zelfs tot aan de slang aansluiting op het motorblok. (vlakbij die distribitiekap.)
Als ik de binnenkachel trouwens op zijn maximum zet, dan is de luchtstroom naar binnen ontzettend heet.
Kleur koelvloeistof redelijk donker zo te zien.
Volgens de monteur geen goede doorstroming.
Toch ff 275 eurootjes vooralsnog voor een vermoedelijke oorzaak.
23 juni 2018 om 19:37 #18357652L.S.
Opel Astra station eind 1999 F35
Vandaag liep mijn motor temperatuur over de 100 graden.
Dus vlug naar een (nog even) open garage om dit na te laten kijken.
Koelvloeistof was op normaal niveau, ventilator draaide perfect, Bij rijden onderweg over de 100 graden.
Bij stationair toerental over de 100 graden.
Maar als ik de kachel binnen op volle warmte afgifte zet, en de fan daarvan op maximum, dan blijft de motor temperatuur rond de 85 graden bij rijden en stationair toerental.
De monteur wist in principe niet was er loos was, maar nam aan dat de thermostaat kapot zou zijn, of alles verstopt.
Bij het verwisselen van de thermostaat, was het een best dure grap omdat dan dat distributie gebeuren eraf moest omdat daarachter die thermostaat zou zitten.
Met toch ook weer een nieuwe distributieriem, ondanks dat die 2 jaar geleden al vernieuwd was.
Doorspoelen van het systeem zou onmogelijk zijn, en was het ook nog maar afwachten of het van het vernieuwen van de thermostaat alles verholpen zou zijn.
Iemand een idee wat er loos zou kunnen zijn? en zit die thermostaat inderdaad achter dat distributie gebeuren? :help:
23 juni 2018 om 19:44 #18357653Ik reageer toch nog even hier; kan ook zijn dat de waterpomp het begeven heeft. Er zit een kunststof waaier op een metalen as die na verloop van tijd kan gaan roesten. Dan barst het waaiertje kapot en gaat die stil staan. Dan verpompt de waterpomp geen vloeistof meer en is er geen doorstroming. Aan de buitenkant is er aan de waterpomp dan niks te zien, enkel dat er geen doorstroming is in het koelsysteem.
Weet je of men bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp heeft vervangen?
(Thermostaat zit bij een X16SZR blok achter de d-riem, ik heb zo’n blok in mijn Corsa B geplaatst vorige zomer.)
Groet,
Jasper
23 juni 2018 om 19:45 #18357654De monteur mat de temp. aan het begin van de radiator, en was redelijk koud, maar aan aan het eind van de radiator heet.
Zelfs tot aan de slang aansluiting op het motorblok. (vlakbij die distribitiekap.)
Als ik de binnenkachel trouwens op zijn maximum zet, dan is de luchtstroom naar binnen ontzettend heet.
Kleur koelvloeistof redelijk donker zo te zien.
Volgens de monteur geen goede doorstroming.
Toch ff 275 eurootjes vooralsnog voor een vermoedelijke oorzaak.
23 juni 2018 om 19:48 #18357656Opel Astra G Estate Caravan (Station) F35
4 Cil. 74PK 55kW
X16SZR Oktober 1999
Einddemper OL2487APlaatje deur:
ADAM Opel A9
E1*98/14*0087
WOLOTGF35Y8008151
Z 147 XXCP23 juni 2018 om 19:53 #18357658Bedankt jasper.
De waterpomp is 2 jaar geleden ook vernieuwd gelijk met de distributieriem. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.