Na een jaar met deze storing gereden te hebben en tevergeefs 1 sensor gekocht te hebben eindelijk opgelost.
Aan de sensor kan niet veel stuk, maar de fout zit in de magneet in het potje (expansievaatje) waar de sensor in steekt, of de stroom op de stekker.
Sensor werkt met een brugschakeling en wordt geactiveerd door een magneet die in het potje op het vulniveau drijft, rond de tuut waar de sensor in zit. Er zit geen electronica in.
De sensor kun je testen door een magneet tegen de punt aan te houden. Je kunt de sensor doormeten met een multimeter.
Er mag geen stroom doorheen lopen totdat je de magneet er bij houdt.
Als de sensor goed is, en er stroom staat op de stekker, dan is de magneet in het potje verdacht voor de storing.
Oplossing: als je beide aansluitingen in de stekker (of op de sensor) doorverbindt dan verdwijnt de melding, maar werkt de sensor ook niet meer. Inspectie koelvloeistofnivo moet dan op de ouderwetse methode: motorkap open en zelf kijken.
Ik heb de sensor opengezaagd. De brugschakelaar zit in het glas, het metalen kaartje onderbreekt de magnetische werking vd magneet op een bepaald niveau, de hele lengte is het meetbereik. Het metalen rondje is een testmagneet.