Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Koelvloeistof niveau schakelaar astra h 2004-2009
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 mei 2019om 22:30 door
AstraOPC2010.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2018 om 23:40 #18355903
Wellicht ook gebruikt in overige modellen Zafira b.
Kent iemand het interne schema van deze sensor?
Ik heb het idee dat er een weerstand netwerkje inzit.
Kreeg eerst af en toe de melding koelvloeistof niveau controleren die vanzelf verdween.
Ik heb de sensor nu losgekoppeld uit mij reservoir en nu krijg ik na 10 seconden nadat ik gestart heb dezelfde melding.
Dus wil eerst zeker weten dat de de sensor is en geen ander elekteisch probleem zoals ik vaker gehad heb.
Schema kan ik niet vinden van dit systeem.
Iemand?
28 augustus 2018 om 12:46 #18359925Blijkbaar zit er een reed contact die het niveau controleert en dat gaat niet altijd goed,ook niet op de testbank.
Loskoppelen geeft ook een niveau laag indicatie, jammer (had op een weerstandnetwerk gehoopt)
28 augustus 2018 om 22:58 #18359953Die koelvloeistofniveau sensoren gaan bij de astra h met bosjes stuk. Als je de 2 draden doorverbind is de melding weg.
23 december 2018 om 22:45 #18362608Na een jaar met deze storing gereden te hebben en tevergeefs 1 sensor gekocht te hebben eindelijk opgelost.
Aan de sensor kan niet veel stuk, maar de fout zit in de magneet in het potje (expansievaatje) waar de sensor in steekt, of de stroom op de stekker.
Sensor werkt met een brugschakeling en wordt geactiveerd door een magneet die in het potje op het vulniveau drijft, rond de tuut waar de sensor in zit. Er zit geen electronica in.
De sensor kun je testen door een magneet tegen de punt aan te houden. Je kunt de sensor doormeten met een multimeter.
Er mag geen stroom doorheen lopen totdat je de magneet er bij houdt.
Als de sensor goed is, en er stroom staat op de stekker, dan is de magneet in het potje verdacht voor de storing.
Oplossing: als je beide aansluitingen in de stekker (of op de sensor) doorverbindt dan verdwijnt de melding, maar werkt de sensor ook niet meer. Inspectie koelvloeistofnivo moet dan op de ouderwetse methode: motorkap open en zelf kijken.
Ik heb de sensor opengezaagd. De brugschakelaar zit in het glas, het metalen kaartje onderbreekt de magnetische werking vd magneet op een bepaald niveau, de hele lengte is het meetbereik. Het metalen rondje is een testmagneet.




17 mei 2019 om 22:30 #18366289He John,
:happy02: :good-job: :toppie:
Daar heb ik wat aan,
al heb ik het reservoir ook al moeten vervangen door een gebroken buis, wellicht door het klooien met de slangen gebroken.
Ik had toch meer fail-safe verwacht in de sensor.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.