Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa B 1.2 16v EGR of iets anders?
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 maart 2018om 16:18 door Byjugo.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2018 om 18:04 #18353720
Hoi,
Johan uit Den Bosch hiero. Mijn vader bezit een opel corsa B 1999 16v met een probleem. Nu is de opcom onderweg (duurt ff) om het 1 en ander uit te lezen maar misschien dat 1 van jullie weet wat er mis kan zijn. Heb ook op het forum gezocht en kom regelmatig bij de EGR of krukassensor?
* Bekende motor lampje brand continu nu sinds het probleem, in het verleden om de zoveel dagen/weken 10 a 20 seconden en ging dan uit.
* Bij het stoplicht 1e versnelling weleens gebeurd dat de auto inhield en het een paar seconden duurt voordat de auto door heeft dat er gas gegeven werd.
* Koude motor (ochtend) start de auto vrijwel meteen MAAR is deze stationair niet helemaal in orde. De motor? maakt een raar geluid, je hoort het ook goed bij de uitlaat. Alsof er iets verstopt zit ergens. Zie filmpje onderin.
* Warme motor start de auto prima maar wel na 5 sec pas. Hetzelfde probleem stationair. Je voelt het ook als je in de auto zit, lijkt alsof deze ieder moment uitvalt, vooral in zijn achteruit maar dat gebeurt dus niet. Lichte schokjes tijdens rijden, niks super ergs.
* Temperatuur is goed. Gasklephuis en lmm stekkers losgehaald & schoongemaakt, geen verandering. EGR stekker eruit, geen verandering.
Ik vermoed dus de EGR en wil deze sowieso schoonmaken en afdoppen/afsluiten (word vaak aangeraden??)
Wat zeggen jullie? Dank jullie wel alvast.Exact hetzelfde op dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=Mqa-_cG28iQ13 maart 2018 om 12:33 #18353735Zou best EGR kunnen zijn, maar ook de LMM, of de krukassensor, nokkenassensor.. of een combinatie van meerde.
Eerst uitlezen, dan weer verder kijken.EGR afdoppen gaat bij deze blokjes minder makkelijk dan bij de 8v motoren. Ik heb er destijds voor gekozen om hem alleen met een turbocleaner schoon te maken (dus niet gedemonteerd).
15 maart 2018 om 16:12 #18353812[quote quote=18353735]Zou best EGR kunnen zijn, maar ook de LMM, of de krukassensor, nokkenassensor.. of een combinatie van meerde. Eerst uitlezen, dan weer verder kijken. EGR afdoppen gaat bij deze blokjes minder makkelijk dan bij de 8v motoren. Ik heb er destijds voor gekozen om hem alleen met een turbocleaner schoon te maken (dus niet gedemonteerd).[/quote]
Thanks voor je bericht. Vandaag een opcom aangeschaft en de auto uitgelezen. Kreeg deze errors:
P1405 – (8) EGR Valve Feedb. Incorrect Signal – Present
P1405 – (2) EGR Valve Feedb. Voltage Low – Not Present
P0403 – (4) EGR Valve Open Circuit – Not presentDetailed Fault Code Description:
(8) EGR Valve Feedb. Incorrect SignalIk had het toch in de goede richting. Moet ik nu de EGR goed schoonmaken of is deze Defect of kom ik er alleen achter als ik eerste stap (schoonmaken) heb gedaan? Is het verstandig om deze nu gelijk af te doppen bij een Opel Corsa B 1.2 16v (1999) X12XE?
Dank je alvast.
15 maart 2018 om 16:18 #18353813Eerst even het elektrisch systeem checken. Zitten alle stekkers goed? Geen corrosie in de stekkers?
Misschien dan toch maar demonteren en schoonmaken.Als schoonmaken niet helpt, zou ik hem vervangen. Kost een paar centen (€160.-), maar dan weet je wel dat de boel weer draait zoals het hoort.
Tipje: De EGR zit in het koelsysteem opgenomen. Als je hem losmaakt moet je dus eerst je koelvloeistof aftappen en later weer bijvullen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.