Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Vraag over hoog in de toeren lopen
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 25 september 2017om 09:31 door jeffrey1979.
-
AuteurBerichten
-
21 september 2017 om 16:11 #18348490
Hoi ik heb een zafira a 1.8 uit 1999
Nou vind ik dat hij frij hoog on de toeren loopt namelijk als ik tussen de 110 en 120 kmh rij draait de motor tussen de 3500 en 4000 rpm en de 5e versnellingIs dit idd hoog of is dit voor dit type motor normaal
Ook gaat zo nu en dan het motor management lampje branden
Mestal op de snelweg
Als hij gaat branden gaat mijn brandstofverbruik om hoog en als de caravan achter de auto hangt merk ik dat er minder vermogen is (gaat waarschijnlijk in de nootloop)Kan ik deze zelf uitlezen zonder uitlees apparaat of moet ik hem dan echt aan de laptop hangen
Bvd
21 september 2017 om 21:24 #18348499Dat toerental is inherent aan de versnellingsbak, zit dan waarschijnlijk een korte bak achter, of een lange met korte eindoverbrenging. Staat wel gestanst op de zijdeksel van de bak. Er kan ook sprake zijn van een verkeerde bandenmaat met kleinere diameter dan de bedoeling is. Op die manier kun je het ook soms oplossen met iets grotere wielen, maar dan moet je ook vaak met spacers werken om de schuurstraal van je stuurinrichting weer te corrigeren, of een andere et waarde velgen pakken, lager dus in dit geval. Doe je dit niet wordt het sturen heel zoekerig en centreert hij niet goed meer.Ook zal dat invloed hebben op je kilometerteller. (wel gunstig voor je totaalstand)
Soms kun je ook dit ‘probleem’ oplossen door de vijfde versnelling te vervangen voor een uit een lange bak, de vijf kun je vrij snel bij aangezien die direct achter de zijdeksel zit en met poelietrekkers er zo af kan.
21 september 2017 om 23:34 #18348502Ok aan de banden maat (afrol)licht het in ieder geval niet er zitten namelijk orginele velgen en bijbehorende banden onder
Hogere banden monteren is geen optie
Als ik dan op de teller 120 rij woord ik constant in gehaald om dat ik in werkelijkheid b.v. 100kmh in werkelijkheid rij (lost het probleem dan dus ook niet op wand dan moet ik 140 kmh gaan rijden om 120 in werkelijkheid rij en zullen de toeren dus gelijk blijven )Een langere 5e versnelling zou wel een optie zijn
Hoe/waar kan ik zien of ik een korte of lange bak heb en met welke aanduiding staat dit aangevenEn zou de 6 bak van een opc passen
22 september 2017 om 01:02 #18348506Niet helemaal, als je grotere wielen hebt rij je wel degelijk met lagere motortoeren dezelfde snelheid en de tellerafwijking is niet zo extreem, maar de overbrenging verandert ook niet snel heel extreem.
Daarnaast is de gemiddelde zesbak een korte bak met een extra versnelling, welke een zelfde bereik heeft als een lange vijfbak. Kijk maar op opel-infos.de daar staan alle bakken en bijbehorende overbrengingsverhoudingen.
Welk type bak heb je, laten we daar eens mee beginnen. Staat ook op plaatjes op die website waar je moet kijken. Ook voor waar de nummers gestanst zijn. De site is wel duits, dus hoop dat dat lukt.
22 september 2017 om 07:48 #183485073500 RPM bij 120km is volkomen normaal.
Daarnaast als je hogere banden monteerd, rijd je 120 op je teller en juist 130 bijvoorbeeld in werkelijkheid.
Welke bandenmaat ligt er precies op?Je hebt nu een F17 bak, de bak van een OPC de M32 past, maar dan moet je ook wat extra dingen aanpassen. Er bestaan geen standaard barksteunen voor deze bak achter een smalblok in een zafira A. Subframe van een Astra H is gelijk, dus dan zul je steunen moeten aanschaffen van een Astra H Z16LET.
22 september 2017 om 15:21 #18348514Daar heb je inderdaad gelijk in, de werkelijke snelheid gaat omhoog, maar goed, meestal zit daar al ongeveer 10% marge in, en dan kun je toch nog wel wat groter monteren voordat je voorbij de marge gaat. Maar blijft zo dat het ook maar betrekkelijk weinig scheelt. Overigens is de 5 vervangen het ook vaak niet, doordat de te grote sprong van de vier naar de vijf gaat irriteren. Ik vind zesbakken het ook niet hoor, ja snap dat het zin kan hebben, maar met doe korte verzetten blijf je schakelen en vaak ‘vergeet’ je de zes alsnog. Mijn voorkeur gaat meestal toch uit naar de lange vijfbak, voor meer rust in de auto, en dan de juiste eindoverbrenging er bij zoeken.
Ik ben zelf bijvoorbeeld ooit van de originele f20c3.45 naar een f20c3.55 gegaan, en vervolgens een f18w3.74 en bij beide f20 vond ik de 1 te zwaar om uit weg te rijden en de 5 te licht en maakte kabaal bij 120. De W3.74 vind ik persoonlijk ideaal. Tussendoor ook de f28 nog gehad, maar die had dezelfde 1 en z’n 6 was hetzelfde haast als de 5 van de W bak, dussss.
Zou eerst eens kijken wat er nu in zit…
23 september 2017 om 07:37 #18348530Inderdaad Vincent, ik zelf rijd met mijn astra G met een F18W3,74 en dat rijd wat mij betreft fantastisch.
Daarnaast rijd ik ook met een hogere banden maat wat zeker een aanrader is. Door de hogere maat klopt nu mijn teller exact met de werkelijkheid.Wat betreft de 6 bak in een zafira A is de M32 ook niet de beste bak en is het aantal toeren niet veel anders dan met een lange 5bak.
23 september 2017 om 09:31 #18348531Je kan de versnellingen nogmaals qua getallen vinden op opel-infos.de en daar zie je al snel dat de gemiddelde zesbak hetzelfde bereik heeft als een lange vijfbak. Net als vroeger de lange vierbakken hetelfde bereik hadden als de korte vijfbakken.
Overigens is de irritatiefactor qua toeren ook erg afhankelijk van wat voor resonantie de motor/uitlaat geeft op bepaalde toerentallen. Soms heb je alleen maar een stillere uitlaat nodig.
23 september 2017 om 10:44 #18348535Hier de pagina voor de F17:
http://www.opel-infos.de/getriebe/f17.htmlWat de getallen betreft, de ‘cassette’ van versnellingen zit het eerst via de koppeling vast aan de krukas. Bij de tweeassige versnellingsbakken, wat bijna elke opel bak is, behalve o.a. De f28 en dacht ook de m32, die zijn drieassig. Dus als bij de vertanding voor de 1,2,3,4 en 5 staat 3,5 voor de 1, dan draait de krukas 3,5 keer, om de as die het differentieel aandrijft 1 keer rond te laten draaien. Als bij de 5 staat dat die 0,79 is dan draait de krukas maar 0,79 keer om die tweede as 1 keer rond te krijgen. Die tweede as heeft een vaste overbrenging op het zonwiel/ringwiel van het differentieel, en dat is de eindoverbrenging. Deze is dus voor alle versnellingen van invloed, en schuift simpelweg alle versnelling op naar lichter of zwaarder, net alsof je je wieldiameter aanpast. Als ik nu in de 1 sta, en die is bijvoorbeeld 4,0 en de eindoverbrenging is ook 4,0, dan roteert het wiel een keer rond als de krukas 4,0×4,0=16,0 keer rond gaat. Rij je dan 2000 toeren dan draait het wiel 200/16 keer, en als je de omtrek van het wiel weet dan kun je de afgelegde afstand uitrekenen. Weet je de tijd er bij dan weet je hoe veel km/u het was. Er bestaan online calculators voor, waar je alle gegevens invult, en die vertelt precies welk motortoerental je krijgt bij bepaalde snelheden met welke overbrenging en banden.
23 september 2017 om 13:57 #18348544Hier bijv. een calculator:
http://www.engineersedge.com/mechanics_machines/transmission-gear-ratio-calculator.htmVul eenvoudig de rode getallen in die bij jouw auto/versnellingsbak horen en je ziet in de tabel welke snelheden bij welke toerentallen gereden worden.
24 september 2017 om 00:51 #18348551Die berekeningen ken ik allemaal nog wel ben zelf 13 jaar eerste monteur geweest
Ga maar ff kijken wat voor een bak er onder zit
Het is niet zo dat het mij enorm veel stoort
Ik vond alleen het verschil met mijn vorige auto (een ford focus type 1 1.6 16v)die liep bij 120 kmh nog geen 3000 rpmMaar kan ik mijn storing eigenlijk uitlezen zonder laptop /diagnistictool
Zo ja hoe?????? (Ooit heb ik het geweten)24 september 2017 om 22:08 #18348563Tot een bepaald bouwjaar kun je knippercodes uitlezen, door twee punten in de diagnosestekker kort te sluiten, maar ik weet niet of dat voor deze ook geld.
25 september 2017 om 09:31 #18348568Hij komt uit 1999
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.