Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Wiellager linksvoor vervangen Astra H Z16XEP
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 september 2017om 18:50 door oomens94.
-
AuteurBerichten
-
17 september 2017 om 03:05 #18348260
Beste Opel rijders,
Vanavond op snelweg ineens een compleet trillende auto, ik dacht lekke band. Aan kant gezet, helaas geen lamp bij de hand. Banden goed. Enorm hete velgen. Volgende gedachte: vastgelopen remblok. Enfin, januari ALLES vervangen van blokken, schijven, remvloeistof. Leek me dus vaag, maar kan natuurlijk altijd. Zelfs stationair trilde het hele blok nog door, alsof er resonantie opgetreden was. Motor uitgezet, want begon me teveel te trillen.
Na paar minuten weer gestart en weg gereden. Was al afrit snelweg, dus erna niet harder dan 50- 70 gereden naar huis voor nog ca. 6km.
Thuisgekomen weer gevoeld, weer hete velg, vooral rechts. Anwb ff gebeld. Die hebben auto uiteindelijk opgekrikt. Rechterwiel draaide niet goed en echt speling op naaf.
Links nog gecheckt, maar daar draaide hij soepel na een zetje zonder speling.Conclusie waarschijnlijk: het wiellager rechts. Even wat info vergaren hier:
– Kan iemand zeggen wat dit bij een garagist/ Opel dealer normaal gesproken kost? Onderdeel is best prijzig zag ik ook. Lager is niet apart verkrijgbaar?
– Het is volgens mij prima zelf te doen met een beetje kennis en uitleg?;– Heb al tijdje klein beetje last van een irritante kleine trilling in stuur tussen 110-130 ergens. Maar, soms wel, soms niet. Dacht dat het door een klein butsje in velg zou komen. Had de bandenspecialist al aangegeven. Zou dit echter veroorzaakt kunnen zijn door een beginnend stadium van het wiellager?
Het was soms echt random. Zat je cruise control, ene moment wel last van, andere moment niet, zonder wisseling snelheid.Dank alvast voor de reacties!
18 september 2017 om 11:10 #18348297Hoi, Oomens94
->Hier<- Bent u vast mee geholpen!
18 september 2017 om 12:46 #18348299Ah, Youtube is er natuurlijk ook nog. Ziet er uit alsof het goed te doen is.
Heeft er iemand ervaring met de kwaliteit van aftermarket lagers, zoals SKF?
18 september 2017 om 12:56 #18348300SKF kan je gerust nemen is een goed merk!
Lager vervangen is niet zo gek moeilijk.
18 september 2017 om 21:20 #18348323Lijkt inderdaad prima te doen. Schijven als een zelf gedaan ook paar jaar geleden, dit is paar bouten verder.
ABS is er ook nog. Schijnt wel goede kwaliteit te zijn, maar kunnen verschillende fabrikanten zijn geloof ik. Iemand daar ervaring mee?
Wat de dealer rekent voor het lager is bizar, zelfs voor aftermarket.
22 september 2017 om 12:32 #18348512Is er overigens ergens een lijst van aanhaalmomenten van het e.e.a. op de Astra’s?
Vind het altijd lastig te bepalen hoe vast iets moet zitten. Wiellager op naaf kan niet snel te vast zitten geloof ik toch?
Cilinderbouten e.d. snap ik, maar in dit geval is vast + 2* een flinke slag met langere sleutel toch voldoende denk ik.
22 september 2017 om 18:36 #18348515Dat is allemaal niet zo spannend idd, gewoon goed vast draaien.
Wielen even op 110nm vast zetten.
Wiellager op de naaf kan niet te vast zitten.
22 september 2017 om 18:50 #18348516Ongelukkig samenloop van omstandigheden, maar bleek uiteindelijk toch de remzuiger te zijn die niet goed zijn werk meer deed. Automatisch uit gegaan van de ANWB man. Niet handig en nogal dom dat ik dat niet meer heb nagekeken.
Vanmiddag nieuwe remklauw met zuiger gehaald en gemonteerd. Loop weer prima en na proefrit van tijdje niet warm meer. Dat probleem is dus opgelost.
Vraag me wel af, erna natuurlijk ontlucht en remsysteem wat bijgevuld, of je het pedaal in mag drukken tot de bodem.
Let op: je hebt opzich wel feeling erin en je staat bij normaal tot hard remmen wel stil voordat je de bodem bereikt. Het is niet volledig lucht en hij blijft hetzelfde remmen, hij verslechterd niet na een tijdje rijden. OFtewel er wordt geen lucht extra aangezogen ergens. Maar als je stilstaat (met motor stationair), kan je het pedaal tot aan de bodem intrappen. Is dat nou normaal en hebben meerdere mensen dat? Met motor uit zit het pedaal na paar keer trappen wel muurvast in startpositie.
Nog wat andere korte vraagjes:
– Eén van de remblokken zit natuurlijk met plakrand. Dat remblok heb ik nu over gezet in nieuwe klauw, maar plakt natuurlijk niet meer. Maakt dat uit, c.q. waar dient die plakrand voor?;
– In het Haynes handboek staat een aandraaimoment van 25 Nm voor de twee bouten van de remklauw (niet de inbussen!). Ik vind dat bijzonder weinig. Heeft dat met de warmteontwikkeling te maken?
– Wiellager op fusee stuk kan ook flink vast toch? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.