Goedenavond,
Dik half jaar zonder problemen gereden, onderhoud goed op peil.
Vanmiddag ff snel stofzuigen, trek klep open. KVS reservoir leeg. Apart. Ineens schoot me te binnen dat ik de fan aantal keer snel aan had horen slaan.
Checken waar het vandaan komt. Even eronder gaan liggen. Eigenlijk overal koelvloeistof aan onderkant blok, in de buurt van de (als ik het goed zeg) multiriem. Specifieker kijken, niets. Motor eens aan, KVS bijgevuld tot streep, en kijken maar. Nou niet echt iets aan de hand. Wellicht bepaalde slangen niet in gebruik i.v.m. warmte dacht ik nog, dus laten draaien 20 minuten. Kon het nog steeds niet zien. Geen drap achter olievuldop en in KVS is het wel schoon. Niet het hele KVS was leeg, stond nog piepklein plasje in. De slangen zaten nog wel vol.
KVS reservoir niet veel verder gezakt, dus op naar huis (ca. 25 km met stukje snelweg). Dacht nog, vast klein lekje en af en toe bijvullen (want ik had al aantal weken niet onder de kap gekeken).
Bij aankomt inparkeren, beetje damp onder de kap. Dat is geen klein lekje dus. Kap voorzichtig open, damp kwam van linker kant, weer van omgeving multiriem. Verder was alles wel nat. Beetje op luchtfilter, onder het carter, etc.
Enfin, misschien kan de ANWB morgen wat op weg helpen.
Maar toch, hier wat foto’s.
De eerste is van na de rit net en de laatste van voordat ik weg ging. Bij de eerste (erg lastig foto’s maken in donker onder de auto op straat) zie je echt de druppels hangen.
Ik hoop wat nuttige info op te strijken. Kan het waterpomp zijn, radiateur lijkt verder goed. Als ie daar lekt zie je dat ook vaak wel als een klein straaltje op carter spuiten en verdampen. De lekkage wordt rondgeslingerd door de draaiende multiriem, dus lastig te zien waar het vandaag komt.
Na afhalen oliedop kwam er wel wat damp uit de motorruimte. Verder geen sporen van koppaking o.i.d.