Distir vervangen c1.4nz

Forumindex Forums Modellen Corsa Distir vervangen c1.4nz

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347399
    astracoupeetje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 July 2009

      Beste allemaal,

      Gisteren heeft mijn waterpomp het begeven van mijn Corsa (c1.4nz) uit 1995. en wil ik graag morgen alles vervangen ( riem pomp thermostaat ) ben best handig dus verwacht wel dat ik dat red. Alleen is er nergens een kleine how To te vinden waar je op moet letten en stappen volgorde… ik weet dat er merktekens zijn maar verder zou ik graag horen waar ik op moet letten :dank-u:
      Hopelijk kunnen jullie mij helpen..

      Mvg

      Paul
      :bye:

      #18347401
      Jasper98
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 January 2017

        – zoals je zelf ook aangeeft gelijk de thermostaat vervangen
        – motor op tijd zetten met de merktekens (bougies verwijderen helpt)
        – spanrol mee vervangen
        – basisspanning van de riem instellen door de gehele waterpomp te verdraaien, zodat het wijzernaald van de spanrol in de inkeping wijst nadat je de krukas met de hand tweemaal rond hebt gedraaid
        – krukasbout:
        M10 55Nm + 41° + 15°
        M12 95Nm + 30° + 15°

        Bij voorkeur een nieuwe krukasbout gebruiken, kost iets van 4 euro bij de dealer en sommige hebben hem op voorraad.

        Succes!!

        Groet,

        Jasper

        #18347403
        astracoupeetje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 July 2009

          Dank je wel Jasper…. kort maar krachtig… dacht een luchtsleutel te hebben maar die heeft het begeven dus even kijken of ik elders nog iets kan regelen en anders mss zonder lucht sleutel :scratch:
          Ik zal eens foto’s gaan maken voor een hoe To…

          Thnx man en je hoort me nog vandaag!! :good:

          #18347423
          astracoupeetje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 July 2009

            Nou vandaag een poging gedaan om de bout los te krijgen om daarna bij de waterpomp te komen, maar met geen mogelijkheid…. nu werd mij verteld dat er blijkbaar ook blokken zijn waar je de bout rechts om moet losdraaien :unsure: kan iemand dit bevestigen of is dit kwats?

            Iemand verder nog suggesties?

            Bvd
            :dank-u:

            #18347424
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Die zijn er ja maar bij jou gaat ie gewoon “normaal” los, links om dus.

              Je kan hem in z’n 5de versnelling zetten wielen op de grond, en iemand laten remmen dan proberen los te draaien.

              Anders met de luchttol of met gereedschap om de krukas poulie vast te houden.

              #18347425
              astracoupeetje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 July 2009

                Zou ik inderdaad ook kunnen proberen… we hebben een moment sleutel gepakt en bovenlangs erop gezet,maar dan lijkt het als die ergens over een tand schiet ofzo als je kracht zet… dacht doe het wel even maar valt me vies tegen… :-(

                #18347452
                astracoupeetje
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 July 2009

                  *update*

                  Geprobeerd met luchtsleutel om de bout los te krijgen maar tevergeefs :-(
                  Nieuwe V snaar op gezet en weer dicht gebouwd. Dacht rij even langs iemand op en wil ik hem starten maar gaat niet meer aan. Je hoort als ware dat ie wil starten en dan zoemen maar gaat niet meer aan… :O iemand suggesties ?

                  #18347453
                  Jasper98
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 January 2017

                    Accu leeg?

                    #18347454
                    astracoupeetje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 July 2009

                      Nee is niet leeg… tis dat ik hier geen geluidsopname kan versturen … want ik neem aan dat als ik alleen de v snaar heb vervangen en meer niet dat het blok gewoon op tijd staat… thnx 4 your :help:

                      #18347456
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        als je zo`n zoem geluid hoort als je je sleutel in de start positie zet dan is dat vermoed ik je startmotor die rond draait maar niet in het vliegwiel geduwd wordt…

                        #18347458
                        Opeltje17
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 January 2012

                          Dan Heb je kans dat je de krukas verdraaid hebt t.o.v de nokkenas, met de poulie los proberen te halen.

                          Denk dat ie van tijd staat.

                          #18347459
                          Jasper98
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 January 2017

                            Als je de krukasbout niet los hebt kunnen krijgen kan de onderste distr. afdekkap niet eraf en kun je de distr. riem niet verwijderen, de timing kan dan niet beïnvloed worden, tijdens de pogingen om de krukasbout los te krijgen. Tenzij de riemspanning wel heel laag stond, dan kan het een tand of wat verspringen, al moet je dan wel heel gek doen.

                            #18347461
                            astracoupeetje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 July 2009

                              Ik vermoed idd niet dat ie versprongen is…. wat logisch klinkt is idd wat Bart gsi zegt, dat de start motor niet in het vliegwiel gedrukt word… mja het rare is dat ik daar niet geweest ben… pff maar kan ik wel concluderen dat als er 1 of bv 2 tandjes versprongen zijn door het proberen los te krijgen dat ik ook een zoemend geluid krijg? Stel ik zet de auto in de versnelling , dan kan ik hem aanduwen en merk ik wel dat er compressie is. Heb nog niet geprobeerd aan te lopen hoor…. :unsure:

                              #18347470
                              Jasper98
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 January 2017

                                Je zou cilinder 1 in het BDP kunnen zetten (bougie eruit draaien en bijv. een lange tiewrap op de zuiger laten rusten) en dan kijken of het merkteken van de nokkenas klopt. De bovenste distributie kap kun je namelijk wel losmaken terwijl de krukaspoelie nog op de motor zit.

                                En anders bij iemand een flinke luchttol regelen, zo’n krukasbout is je grootste vijand meestal niet. Komt echt wel goed.

                                #18347472
                                astracoupeetje
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 July 2009

                                  Ga ik morgen meteen proberen…. kan ik iig dingen uitsluiten.. zal meteen bij de startmotor kijken… kom er morgen weer op terug. Bedankt voor het meedenken allen!!!
                                  Nu eerst een koue :cheers:

                                  #18347491
                                  astracoupeetje
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 July 2009

                                    Hier even een update… heb de bougie eruit gedraaid van de eerste cilinder en wat blijkt dus dat als de zuiger bovenin staat staan de merktekens van de nokkenas niet goed staan…. blijkbaar is de riem een tand verschoven doordat er veel druk uit is geoefend met de moment sleutel… wat ik begrepen heb is dat mijn blok een vrijloper is dus dan moet het nog goed kunnen komen :scratch: hope so. Vanmiddag weer verder…

                                    2 B CONTINUED

                                    #18347493
                                    Jasper98
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 January 2017

                                      Is volgens de boekjes een vrijloper inderdaad. Praktijkvoorbeeld: kennis van mij heeft bij een C14NZ de distr. riem gebroken gehad, niks aan de hand. Bij één tand verschoven is er meestal ook weinig risico.

                                      #18347494
                                      Opeltje17
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 January 2012

                                        Zei ik toch, heb dit al vaker gezien.

                                        Als je hem tegen de richting indraaid ondanks dat ie goed gespannen is, is de kans groot dat ie verspringt.

                                        #18347503
                                        astracoupeetje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          9 July 2009

                                          Zo ik heb de krukas bout los gekregen en alles eraf / eruit gehaald. Thermostaat ook maar mee pakken? Neem aan dat ik dat tandwiel ook gewoon met luchtsleutel los kan krijgen?

                                          Morgen even kijken dat ik alles op tijd kan zetten, thermostaat en de rest erin en dan weer dicht bouwen..

                                          Stukje bij beetje komen we er wel icm geduld met de krukas bout :yes:

                                          Morgen weer verder!!

                                          :toppie:

                                          #18347504
                                          Jasper98
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            27 January 2017

                                            Thermostaat mee vervangen is verstandig, ding kan al best oud zijn en nu kun je er goed bij komen. Nokkenastandwiel kun je met de luchtsleutel losschieten, maar als je het kleppendeksel eraf haalt zie je op de nokkenas een plaats waar je er een steeksleutel op kunt zetten om de as tegen te houden. Mijn advies is om dit te doen, desnoods met twee man.

                                            #18347521
                                            astracoupeetje
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 July 2009

                                              Nou ik heb het voor mekaar… alles op gebouwd en idd ook de thermostaat gedaan.. starten en lopen. Alleen hoor ik een tik bij de motor die er eerst niet was :scratch: even uitvogelen…. mss nog iemand suggesties?

                                              Mja tot dusverre loopt ie weer :good:

                                              Tikken is weg wss omdat die lang op krik heb gestaan moet olie f door t blok heen ofzo… hoor n kleine zoem alsof je een turbo erop heb zeg ma…. verder Toppie

                                              #18347539
                                              Jasper98
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                27 January 2017

                                                Kan zijn geweest dat de hydraulische klepstoters eventjes wat droog stonden, lost zich vanzelf weer op inderdaad. Goed om te horen dat het gelukt is, ondanks de weerbarstige krukasbout. :good-job:

                                                #18347546
                                                astracoupeetje
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 July 2009

                                                  Bah bah daar zeg je wat inderdaad maar de aanhouder wint met een hoop geduld. Heb de compressor druk nog iets verhoogd.. :applause02:

                                                  Nu moet ik alleen nog 1 probleem zien op te lossen en dat is het feit dat die onder het rijden zo ineens uit valt… daarna start ie niet meer… dan wacht je 5 minuten en dan is weer starten en lopen :scratch:

                                                  Tot dusverre iig bedankt voor alle hulp!!!

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.