Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Koppakking lek? (Opel Corsa B 1,2 8v)
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 oktober 2017om 00:20 door Mautaz Al Sabbagh.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2017 om 16:19 #18346896
Goeiedag beste mensen,
Ik zal me even voorstellen, ik ben Mautaz en ik heb deze week mijn eerste auto gekocht. Een Corsa B uit ’97 met een 1.2 8v motor en 160.000 km op de teller.
Na de koop onderweg naar huis op de snelweg heb ik de auto even doorgetrokken naar 150 (volgens mij ongeveer de topsnelheid van deze auto) kort daarna begon het motorlampje te branden. De temperatuur van de motor stond mooi in het midden van het metertje.
Heb vervolgens geparkeerd bij een benzine station, even de motor uitgezet en weer aan. Daarna brandde het lampje niet meer.
5 km verder bij aankomst in mijn stad even naar een vriend gereden die veel verstand van auto’s heeft. Na een korte inspectie zei die dat de koppakking waarschijnlijk lek is. Er zit namelijk “sludge” of mayonaise onder de olie bijvul dop. Olie op de pijlstok zelf is overigens schoon en vrij helder.
De garage waar ik de auto heb gekocht heeft aangeboden om de helft van de reparatie te betalen. Het was een goedkope auto met meeneemprijs. Wel een vol jaar apk er op.
Veel geld voor reparaties heb ik niet. Die vriend heeft aangeboden om mij te helpen. Maar misschien probeer ik ook wel zelf om de pakking te vervangen.
De motor zweet wat olie tussen de kop en het blok.
De vraag is eigenlijk, hoe weet ik zeker of mijn koppakking echt lek is?
Alvast bedankt!
6 augustus 2017 om 16:43 #18346900Dit is soweieso al een goeie hulp. Alleen in de video zit er wel heul veel sludge onder dop. Bij mij maar een beetje.
6 augustus 2017 om 16:43 #18346901Welkom op het forum!
Sludge onder de olievuldop betekent niet per definitie dat de koppakking lek is. In tegendeel, het is vrij normaal. Bij de verbranding in de cilinders komt ook waterdamp vrij dat langs de zuigerveren in de olie terecht komt. Omdat de olievuldop een kouder punt bovenin de motor is condenseert de waterdamp zich daar en mengt zich met de olie, waardoor je die mayo achtige substantie krijgt. Sludge aan de punt van de peilstok is een ander verhaal, dat duidt vaak wel op een lekke koppakking.
Persoonlijk had ik met een net gekochte, voor jou dus onbekende auto, het wat rustiger gedaan onderweg naar huis. Maar als je op de temperatuurmeter niets gek gezien hebt zal de motor niet te warm zijn geworden. Dat bij een hoge belasting de temperatuur oploopt is logisch. Het motorstoringslampje kan van alles zijn geweest.
De sludge op de olievuldop gaat vaak weg als er een paar keer een goede lange rit gemaakt wordt. Wat betreft het olie zweten, eerst alles goed schoonmaken en kijken waar het vandaan komt, kan ook kleppendekselpakking zijn bijvoorbeeld.
Groet,
Jasper
6 augustus 2017 om 17:57 #18346912Dankjewel voor je reactie.
Ik zal vanavond mijn koelvloeistof even nakijken of er olie in zit.
22 september 2017 om 22:13 #18348523Ik heb eigenlijk niet meer met de auto gereden uit angst iets te beschadigen. En intussen op vakantie gegaan. Had oorspronkelijk het plan om em later deze maand als ik weer salaris had naar de garage te brengen.
Tot ik eergisteren uit noodzaak vanuit Maastricht naar Rotterdam moest omdat mijn moeder ziek is geworden. Ik kon helaas geen auto lenen dus heb ik de Corsa maar gepakt. Ik ben er dus vanuit Maastricht mee naar Rotterdam gereden en hier in Rotterdam mijn moeder nog van dokter naar specialist naar ziekenhuis gechauffeurd.
Eigenlijk heeft de Corsa het prima gehouden. Hij kraakt en piept nogal als ik over een drempel rijd of op een hobbelige weg. Lijkt van de voorveering te komen.
De motor maakt een fluitend/zingend geluid dat met de toeren mee gaat. Een beetje vergelijkbaar met een zinglager op een tomos.
Gisteren even de tijd genomen om de foutmelding van het motorlampje uit te lezen met de paperclip methode. Daar kwam uit dat de EGR klep niet goed functioneerd. Dat kan ook verklaren dattie soms ietwat bokkig op gas reageert bij lage snelheden.
Het enige waar ik me nu vooral zorgen over maak is dat de temperatuur vrij vors oploopt in de file. Wel tot over de 100 graden nog net niet in het rood. Als ik dan weer vrij baan heb daalt de temperatuur ook weer snel. Maar bij stationair en lage snelheden loopt het toch fors op.
Is dat normaal? Dat de temperatuur zo fors oploopt? Bij normaal rijden komtie nauwelijks boven de 90 uit.
Ik zit eigenlijk te twijfelen of ik em misschien toch inruil tegen een andere tweedehands auto. Maar ik ben er inmiddels toch wel een beetje gehecht aangeraakt.
Iemand ervaringen of tips met de problemen die ik heb?
Zo’n egr klep is volgens mij best makkelijk zelf schoon te maken.
22 september 2017 om 22:14 #18348524foutje
5 oktober 2017 om 00:20 #18348839Heb niet echt veel antwoord gekregen. Maar goed, voor wie er in geïnteresseerd is. Of iemand die hier wellicht later via Google nog terecht komt en soortgelijke problemen met z’n Corsa heeft, ik heb em naar de garage gebracht.
– Stabilisator stang zat los recht voor. (Gepiep kwam daar vanaf) Nieuw klemmetje met rubber is er op gezet. Ligt ook een stuk stabieler in de bocht nu.
– Thermo schakelaar was defect. Daarom werd de motor heet bij stationair. Temperatuur loopt nu op tot net onder de 100 en dan gaat de ventilator aan en loopt de temperatuur weer terug naar de 90.
– EGR klep was ok, na een paar keer wat hoger in de toeren te hebben gereden ging het motorlampje ook niet meer branden. Als er vaak korte ritjes in lage toeren worden gereden wil dat blijkbaar nog wel eens verstopt met roet raken. Wellicht heeft de vorige eigenaar er vaak korte ritten mee gemaakt.
– Koppakking was niet lek
– Distributieriem, waterpomp, spanrol vervangen.
– Verse olie plus filter.
Olie, filter, spanrol, koelvloeistof en riem had ik zelf dus al besteld en aan de garage mee gegeven (kosen €130)
Man uren plus nieuw klemmetje, rubber en thermoschakelaar bij de garage was €280
Volgens mij heb ik nu een goed autootje
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.