Forumindex › Forums › Techniek › Airco, lpg en diesel-vragen › Opel Astra H Airco dan wel koud, dan weer niet
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 23 juni 2017om 09:58 door markdjmb.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2017 om 10:46 #18344636
Hallo allemaal.
Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen wat er evt aan de hand zou kunnen zijn met mij airco.
De ene keer wordt hij wel gewoon koud en de andere keer blijft het gewoon lauw.
Heb geen idee wat het zou kunnen zijn.
Vorig jaar is de airco volledig opnieuw gevuld aangezien toen de condensor stuk was. Hier is toen een nieuwe voor gemonteerd.
Alvast bedankt voor jullie hulp.gr Mark
14 juni 2017 om 12:09 #18344645Wel niet werken van de airco systeem kan duiden op mogelijk te weinig koelmiddel in airco systeem? Of magneet koppeling versleten. Maar zou eerst even bij een airco specialist langs gaan op te kijken of er voldoende koelmiddel aanwezig is en of de druk van het systeem in orde is.
15 juni 2017 om 09:41 #18344672Hoe kan ik controleren of het die magneetkoppeling is? Koudemiddel is denk ik wel goed aangezien het feit dat als hij het doet hij ook echt goed koud wordt.
20 juni 2017 om 08:39 #18344884Gisteren bij Opel dealer geweest en men heeft hem een beurt gegeven. Deed het gisteren ook prima, echter vanochtend weer niets…
Magneetkoppeling draait wel mee.
Iemand nog die een idee heeft?20 juni 2017 om 09:07 #18344885Naar een Airco specialist gaan. EN airco laten testen. Bij de Dealers hebben ze op het algemeen totaal geen verstand van hoe het airco systeem werkt. Hebben ze tijdens de airco check ook gecontroleerd hoe de druk is tijdens de werking van de airco? Mogelijk zit daar namelijk je probleem. Als de druk te hoog of laag word schakeld de airco uit namelijk.
20 juni 2017 om 09:39 #18344889[quote quote=18344885]Naar een Airco specialist gaan. EN airco laten testen. Bij de Dealers hebben ze op het algemeen totaal geen verstand van hoe het airco systeem werkt. Hebben ze tijdens de airco check ook gecontroleerd hoe de druk is tijdens de werking van de airco? Mogelijk zit daar namelijk je probleem. Als de druk te hoog of laag word schakeld de airco uit namelijk.
[/quote]
Ze hebben hem aan zo’n kast gehangen en het syteem leeggehaald, gevacumeerd, afgevuld met juiste hoeveelheid koudemiddel en olie. Tevens aircofresh. Of er nu druk gemeten is tijdens de werking weet ik niet. Niet dat ik dit gezien heb. Weet iemand een aircospecialist in de buurt van Elburg?
.
21 juni 2017 om 09:18 #18344917UPDATE:
Gisteren nog diverse controles gedaan.
Drukverschil tijdens draaiende motor. Zo even uit mn hoofd was het lage druk iets meer als 2 bar en hoge 12 bar. Met airco uit zie je ze dan weer teruglopen naar allebei zo goed als gelijk.
Magneetkoppeling draait goed mee. Er zijn geen lekkages.
Het enige wat er dus niet is, is koude lucht.
Zou het verstopt kunnen zitten en zo ja, waar moeten we dan zoeken en hoe is dit op te lossen?
Condensor is er vorig jaar compleet nieuw op gekomen.
Hoop dat iemand me verder kan helpen.gr Mark
21 juni 2017 om 11:54 #18344928Hopenlijk heb je hier wat aan.
Onderstaande tabel toont de normale bedrijfsdrukwaarden voor het aircosysteem die optreden als aan voornoemde uitgangscondities is voldaan. Als de drukwaarden niet gehaald worden, kan er vanuit worden gegaan dat er een storing in het aircosysteem zit.
BUITEN
TEMPERATUUR °C COMPRESSOR MET AANZUIGDRUKREGELAAR (V)
(VOORBEELD: HARRISON V5) COMPRESSOR MET CONSTANTE OPBRENGST (F)
(VOORBEELD: SD 7H15, SS121DS1, ENZ.)
R 134a R 134a R 134aLD (bar) HD (bar) LD (bar) HD (bar) LD (bar) HD (bar)
min. max. min. max. min. max. min. max. min. max. min. max.
15,5 1,5 2,3 9,5 13,0 0,5 3,0 9,5 13,0 0,5 3,0 8,5 12,0
21,0 1,5 2,3 12,5 17,5 0,5 3,0 12,5 17,5 0,5 3,0 10,5 17,5
26,5 1,5 2,3 14,0 20,5 0,5 3,0 14,0 20,5 0,5 3,0 12,5 19,0
32,0 1,5 2,5 16,0 24,0 0,5 3,5 16,0 24,0 0,5 3,5 14,0 22,0
38,8 1,5 2,5 18,5 25,5 0,5 3,5 18,5 25,5 0,5 3,5 16,0 23,0
43,0 1,5 2,5 22,0 28,0 0,5 3,5 22,0 28,0 0,5 3,5 19,0 25,0Als de drukwaarden niet binnen de voorgeschreven limieten vallen, moet de oorzaak hiervan worden vastgesteld. De basis van het storingzoeken is het meten van de aanzuigdruk en de hoge druk van het aircosysteem met behulp van een manometer. Houd in gedachten dat in drukloze toestand (omgevingsluchtdruk) de manometer “0” aan moet wijzen.
Brond: http://www.airconservice.nl/tips/step-3-a/
Succes ermee.
21 juni 2017 om 12:17 #18344931Bedankt. Volgens de tabel zijn de drukwaarden ook in orde. Misschien de hoge druk wat aan de lage kant, maar nog wel binnen de marge dacht ik.
Hogedruk zou min 14 moeten zijn en daar zat ik net iets onder. (afgaande op de buitentemperatuur) Die was gisteren zo rond de 29,5 graden maar in de garage was het een stuk koeler, denk zo’n 25 a 26 graden. Had dat niet op mn temperatuurmeter afgelezen aangezien ik dit nog niet wist.
Ga het stuk even verder goed doorlezen. Hoop er nog iets in te vinden.22 juni 2017 om 11:22 #18344970Succes ermee.
23 juni 2017 om 09:58 #18345014UPDATE:
Gisteren toen de airco even werkte wat metingen gedaan.
Echter vielen er een aantal dingen op waar ik niet van weet of het normaal is of wat dan ook.
De temperatuur van de hogedruk aansluiting was wel erg hoog, zo’n 73 graden. Is dat normaal??
Verder alle andere leidingen gecontroleerd kwa temperatuur en die waren 64 om 48 graden
De druk metingen heb ik ook en die waren nu beduidend anders dan met de niet werkende airco.
Beide metingen zijn gedaan zowel stationair draaiend en met wat toeren maken.
De meting stationair met werkende airco waren als volgt:
Lage druk 3.1 bar en de hoge druk op 15 bar.
Op het moment dat je toeren ging maken zag ik de hoge druk heel kort doorstijgen naar 17 en een beetje om vervolgens weer te zakken naar 15.
Om verder te zoeken, zou ik niet meer weten waar te zoeken.
Op dit moment (sinds gisterenmiddag) werkt de airco nog steeds, maar dat kan vanmiddag zo weer anders zijn.
Hopelijk hebben jullie nog tips.gr Mark
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.