Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Hoe moet ik van een X16SZR de spruitstukpakking vervangen
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 juni 2017om 15:14 door Astra G X1.6SZR.
-
AuteurBerichten
-
23 mei 2017 om 23:22 #18343716
De motor geeft bij gas geven (stijgend toerental) en onder belasting een fikse ratel.
Met een motorstethoscoop heb ik vastgesteld dat het niet uit de motor zelf komt, zoals ik eerder dacht (nokkenas).Na eerst flink op dit forum te hebben gezocht en gelezen, weet ik 99,999999% zeker dat de spruitstukpakking lek is (en als het tegen zit, het spruitstuk).
Dit wil ik zelf gaan vervangen en heb daarover een paar vragen:
1) Moet ik naast een spruitstukpakking ook moeren bestellen?
2) Zo ja, welk type/maat moeren en hoeveel?
3) Is er ook een pakking wat ik moet vervangen aan de zijde van de lambdasonde (één gat) of alleen aan het gedeelte op de kop (vier gaten) ?
4) Waar kan ik het beste spruitstukpakking en (eventueel) moeren bestellen? (dealer of elders ook prima?)
5) Wat is de beste manier / “How to”?Bedankt voor de hulp
23 mei 2017 om 23:38 #18343717is een simpelere manier om vast te stellen of je uitlaatspruitstuk lekt.. pak een stukje keuken/wc papier en houdt het boven het spruitstukpakking terwijl de motor loopt.. als er lucht lekt dan wappert het papiertje omhoog… of omlaag als het lek beneden zit..
maar als je die wil vervangen dan heb je kruipolie.. meer kruipolie en nog meer kruip olie nodig en veel geduld zodat het inwerkt..
als het goed is is je spruitstuk maar 1 deel dat naar een voorpijp loopt en op een flens aansluit.. tussen de flens en kat zou de lambda moeten zitten maar daar hoef je niks aan te doen..
als bouten afbreken dan kun je die of uitboren of als er wat uit steekt een moer op vast lassen en het nog eens proberen.. maar vaak met veel kruipolie en geduld komen ze wel los..
anders kun je via fsrs-opelwebshop een setje draadeind met moeren bestellen of als je op korte termijn een oplossing daarvoor wil.. 1 boutje meenemen en bij een locale bouwmarkt 10 boutjes halen van de zelfde maat en die erin draaien…24 mei 2017 om 12:16 #18343729Dank je Bart-GSI.
Om bij het spruitstuk te komen, moet ik eerst een hitteschild verwijderen. Logisch.
Dan moet ik op de cilinderkop bouten inweken met WD40 en vervolgens loshalen (eventueel motor eerst even een beetje warm laten lopen). Ook logisch.Maar moet ik dan ook het deel op de voorpijp loshalen, zodat ik de het hele spruitstuk er tussenuit pak?
Lijkt me logisch, maar ik ben nog een newbie op dit gebied :)En, waar koop ik de pakking, het beste bij de dealer of FSRS of..?
Ik wil wel een goede kwaliteit pakking en geen cent te veul hoor :cheers:24 mei 2017 om 14:04 #18343732Warm laten lopen hoeft niet.. Anders wordt het lastig om het spruitstuk vast te pakken.. Als je alleen de pakking wil vervangen kun je die gewooner tussen doen en het spruitstuk op de flens laten zitten..
Pakkingen kun je het beste via fsrs bestellen idd.. Dealer is duurder.. En beide leveren OEM onderdelen..24 mei 2017 om 22:14 #18343753Als je het toch goed wilt Doen, bestel dan moeren en tap eindjes en een pakking voor tegen je cilinderkop en voorpijp.
En de motor eerst warm laten lopen kan wel degelijk goed helpen om de moeren makkelijker los te krijgen, maar wel wat lastiger om vast te pakken idd.
Pasvlakken van de kop en van het spruitstuk goed schoonmaken.
25 mei 2017 om 17:08 #18343764Het is 100% zeker inmiddels dat de spruitstukpakking kapot is.
Er is lekkage bij de meest rechter cilinder (1e?) vanuit de auto gezien.
Met een beetje zeepsop was dat goed zichtbaar, met de hand voelde ik ook uitlaatgassen.
Diagnose is dus compleet[quote quote=18343732]Pakkingen kun je het beste via fsrs bestellen idd.. Dealer is duurder.. En beide leveren OEM onderdelen..
[/quote]:toppie:
[quote quote=18343753]Als je het toch goed wilt Doen, bestel dan moeren en tap eindjes [/quote]
Thanks, de moeren stonden al op mijn lijstje, de tapeinden nog niet.
Denk je dat die afbreken dan?De moeren en tapeinden zijn erg verroest heb ik inmiddels geconstateerd…
Alvast ingespoten met WD-40. Ik ben wel wat huiverig nu dat er iets gaat afbreken.
Een lasapparaat heb ik niet om er dan iets op te lassen, dus wat dan…[quote quote=18343753] …en een pakking voor tegen je cilinderkop en voorpijp.[/quote]
Is er ook nog een pakking bij de uitlaatzijde dan? Ik dacht alleen een pakking tussen cilinderkop en het spruitstuk?
[quote quote=18343753]Pasvlakken van de kop en van het spruitstuk goed schoonmaken.[/quote]
Dan moet ik het spruitstuk er dus helemaal tussenuit halen? Dan onder de lambdasonde nog ergens loshalen?25 mei 2017 om 18:32 #18343766Een pakking tussen je spruitstuk en cilinderkop en een pakking tussen je voorpijp en spruitstuk.
Tap eindjes breken wel is af ja.
26 mei 2017 om 00:22 #18343780Perfect, dan moet ik die pakking tussen voorpijp en spruitstuk ook nog regelen bij fsrs.
Als een tapeind afbreekt, wat moet/kan ik dan doen?
26 mei 2017 om 00:57 #183437819 van de 10 keer uitboren en nieuwe tap in draaien.. anders in mijn geval had ik nog een stukje eruit steken dat naderhand met een aparte tang voor dolgedraaide bouten en moeren het tapeind eruit kon draaien…
maar ben er niet bang voor dat die afbreekt..
als de moertjes eerst makkelijk los gaan en stroef gaan.. niet verder draaien maar spuit op de plek waar de moer vanaf komt kruip olie en draai de moer terug… dan moet het na een paar keer proberen een stukje makkelijker gaan..als je het huidige spruitstuk en voorpijp hergebruikt hoef je geen pakking (krans) voor de flens te bestellen.. die passen na het uit elkaar halen nog wel in elkaar.. door de hitte heeft die al z`n vorm gekregen…
tenzij je er stukjes metaal uit ziet steken en het daar ook lekt.. dan zou ik er wel een andere op doen.. maar als het niet lek/kapot is.. dan lekker laten zitten28 mei 2017 om 01:29 #18343887met welk moment moet ik de moeren weer vastzetten?
28 mei 2017 om 02:54 #18343888ik kan zo snel geen aanhaal moment vinden.. maar over het algemeen vast is vast… door de warmte zet het toch uit en gaat het strakker zitten.. als je te strak doen kan de pakking of het tapeind kapot gaan..
13 juni 2017 om 15:14 #18344579Hallo lezers, bij dezen een bericht hoe het is afgelopen.
Welnu, de motor maakte een geluid alsof de nokkenas (lagers) het aan het begeven waren.
Met de motorstethoscoop vastgesteld dat dit niet zo is en moest het geluid wel bij de kop/spuitstuk vandaan komen.
Een spuitstukpakking wat op de meest rechter cilinder (vanuit de auto bekeken) lek was. Tijdens de reparatie bleek dit ook zo te zijn, de spuitstukpakking lekte daar. Dat de rest van de spruitstukpakking niet veel meer was zien jullie aan de foto, alleen nog een hoopje roestige ellendeCool dat dat nog zo lang goed is gegaan
Zo heb ik de reparatie uitgevoerd:
1) Over een tijdspanne van twee weken regelmatig de moeren met WD-40 ingegespoten (eerst hitteschild verwijderen om erbij te kunnen). NB Er waren maar zeven (7) tapeinden met moeren aanwezig.
2) Drie bougiekabels loshalen;
3) Hitteschild boven het spuitstuk verwijderen;
4) Hydraulische krik onder de voorzijde van de uitlaat gezet, zodat de uitlaat mooi ondersteund wordt als het spruitstuk los is;
5) Met dop nummer 10 en ratel de M8-moeren verwijderen (eerst even wat vaster en dan pas losdraaien, alles was makkelijk los te krijgen)
Eén tapeinde kwam mee;
6) Het spuitstuk was nu makkelijk naar voren te halen (over de tapeinden heen) en het geheel steunt nu mooi op de hydraulische krik;
7) Spruitstuk en clinderkop schoonmaken (eerst met de hand de losse delen eraf, dan met een plamuurmes voorzichtig wat er nog niet af kwam en vervolgens met wat scotch brite opschuren en daarna alles ontvetten);
8) Het losgekomen tapeinde er weer ingedraaid (moer wel eerst verwijderd) en waar geen tapeinde zat een nieuw tapeinde in gedraaid;
9) Beetje Holts Firegum dun op de nieuwe pakking gesmeerd (meest rechts waar het kennelijk altijd als eerste problemen geeft);
10) Nieuwe pakking aanbrengen;
11) Spruitstuk met pakking tegen de kop aandrukken;
12) Nieuwe kopermoeren (8) aanbrengen en handvast draaien;
13) Hydraulische krik kan eronder vandaan;
14) Met moment de moeren vastzetten (24nm);
15) Na 10 minuten nogmaals op moment vast zetten (24nm) aangezien de pakking uiteraard wat ingedrukt wordt;
16) Hitteschild monteren;
17) Bougiekabels terugplaatsen.Zo heb ik het gedaan en dat geeft een gas- en geluiddicht resultaat, zie foto 2 en 3 (deze staat door tinypic.com op de kop, geen idee waarom, stoor je er maar niet aan :cheers: ).
Al met al een leuk en makkelijk (-er dan gedacht) klusje :applause02:
Iedereen bedankt voor de tips! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.