Hallo beste mensen,
Ik heb een Corsa B GSI uit 96 met een X16XE motor.
Nou heeft hij altijd als een zonnetje gedraaid maar de laatste tijd
loopt hij wat beroerd.
Hij sputterd wat in de lage toeren (1000 – 2000),
en als je in een bocht rijdt begint hij te bokken met een kans dat hij uitvalt.
Ik heb een tijdje rond gekeken naar mogelijke problemen.
Daar kwam ik al snel uit op het volgende:
[1] Luchtmassameter probleem.
Volgens de werkplaats handleiding hoor ik deze te hebben, maar de ECU zegt van niet.
Hoe zit dit? En als dit zich bevind op de X16XE, waar zou die zitten
[2] Nokassensor.
Binnenkort vervang ik de distributie set, is er een manier om te kijken of
deze sensor niet lekker is? Of moet ik hem gewoon bij de distributie vervangen
de sensor ook meenemen?
[3] Vacuüm lek.
De auto rijdt goed in de hogere toeren en op de ECU log is niks te zien
dat zou kunnen duiden op een vacuüm lek.
[4] EGR
Dit allemaal zou ook de schuld kunnen zijn van de EGR klep.
Deze sluit spontaan bij het gas loslaten in de hogere toeren (3000+)
(Heeft iemand tips hoe ik de klep los kan krijgen? Hij zit op een rot plek, achter de inlaat spruitstuk)
Nou heeft een kennis een OP-COM clone en daar mee hebben we een log gemaakt.
Daarop was te zien dat de klopsensor bij 3000 toeren 5ms vertraging gaf op de 1e cilinder (Niet op de 4e).
Dit geeft mij lichtelijke zorgen want dat zou inhouden dat de 1e cilinder te vroeg ontsteekt.
Enig idee wat de boos doener zou kunnen zijn?
En is het mogelijk, dat alle problemen door de EGR klep zou kunnen komen?
Verder is de log bijgeleverd voor wie geïntereseerd is.
Gr,
Berwout
Log: https://angelsdust.stackstorage.com/s/CLpRAjuFf1S3IGn