Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Zwarte rook bij doortrekken/gaspedaal volledig ingedrukt
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 april 2017om 22:01 door bart-gsi.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2017 om 23:20 #18342341
Hallo iedereen
Ik ben in het bezit van een Opel Astra h 1.3 cdti van 2009 met 75000 km. ik heb al een tijdje last van grote pakken zwarte rook wanneer ik vollebak gas geef, dit wil dus zeggen boven de 3000 toeren. Als ik de gas maar half in druk en hoog in de toeren ga is er geen rook dus denk ik dat het mengsel te rijk is. Wat kan de oorzaak zijn?
Lek in inlaatsysteem?
Probleem met verstuivers?
Defecte luchtmassameter of lambda?
Probleem met katalysator?Hopelijk kan iemand mij helpen, merci.
18 april 2017 om 23:26 #18342345Ik ben nog vergeten te melden wanneer ik de auto start als die koud is, dat het toerental stationair een tijd op en neer gaat (verschil van 100 toeren per minuut). Dit verdwijnt ook na een minuut.
19 april 2017 om 08:23 #18342353Geeft de auto foutcodes, gaat het motormanagement lampje branden?
Mogelijk rijdt je hem altijd volgens “het nieuwe rijden” en dan is het gewoon roet wat je eruit blaast. Roet dat zich opgehoopt / verzameld heeft in de uitlaat.
Dat had ik ook altijd als ik me Pa zijn Astra G 2.0 DTi meenam, dat was een lesauto. Volgas geven als hij warm is op de snelweg dikke roetwolken eruit.
19 april 2017 om 08:30 #18342356Ik heb met opcom de auto uitgelezen en geen foutcodes te bespeuren. De auto is wel gechipt en de garage zei vervolgens ook dat na ca.2800 toeren het koppel zakte/niet stabiel bleef.
Waarschijnlijk dan een probleem met de katalysator? Misschien professioneel laten reinigen?19 april 2017 om 09:57 #18342367zwarte rook kan heel veel oorzaken hebben.
zoals al gezegd, ophoping van roet door te rustig te rijden.
maar ook slechte toevoer van lucht, minder wordende verstuivers, hoge druk pomp die slechter wordt, enz enz.
ik heb het ooit allemaal tegelijk gehad bij een diesel, slecht onderhoud en verrotte verstuiver i.c.m. een gare hoge druk pomp.
deze auto deed exact hetzelfde als die van u, en gaf geen fout codes.19 april 2017 om 10:07 #18342368Zover ik weet is de auto altijd heel goed onderhouden geweest. Ik heb hem gekocht met 45000 km op de teller. Aan Carpass te zien had de auto in de eerste jaren weinig kilometers gemaakt (4000 per jaar). ik rij er nu ongeveer 17000 km per jaar mee. Nu wordt de auto pas echt ‘gebruik’.
Misschien nog iets wat ik weer vergeten te vermelden ben (vergeet de laatste tijd veel dingen :) )
Als ik rustig rij hapert de motor rond de 1750 toeren maar dit probleem komt maar zelden voor (om de maand). Het is ook opgelost als ik terugschakel of het gas goed induw.Al bedankt voor de reacties, hopelijk wordt het geen dure zaak… Volgende auto wordt een benzine…
19 april 2017 om 12:05 #18342373Probeer wat dingetjes uit te sluiten. Ik zou beginnen met de motor inwendig reinigen.
Even de olie flushen en verversen, even een goedje halen wat je bij de diesel kan gooien of v-power of iets dergelijks paar keer tanken (hier zit dat goedje al in verwerkt) en om de uitlaat te reinigen bestaat ook een middeltje, tijdje op stationair laten draaien en dan komt er een heleboel rook uit je uitlaat, zodra dit weg is is de uitlaat schoon.Heeft voor mijn auto ook wonderen gedaan en de motor loopt nu weer als een zonnetje. Mocht het nog niet opgelost zijn ligt het niet aan de vuiligheid, maar is je motor wel weer schoon en dat bespaart brandstof.
Als de garage al aangeeft dat er iets niet klopt na het chippen dan is die niet goed gechipt, dan moet het opnieuw gedaan worden of eruit gehaald worden. Ik denk dat dat ook al wat oplost ;)
19 april 2017 om 12:15 #18342375Ik heb ook ondertussen de EGR-klep gereinigd (uitwendig) met zo een set van Bardahl. Toen ik de inlaat zag verschoot ik… vol vol roet en een beetje olie van de turbo (echt maar weinig dus niets ernstig). Deze zomer ga ik waarschijnlijk toch eens heel de inlaat demonteren en reinigen en een nieuwe EGR steken. Nu heb ik ook een middel ingegoten om de turbo en katalysator te reinigen met als gevolg meer rook (precies licht grijze).
Heb voor deze zomer al een aantal dingen opstaan:
– Remschijven en blokken vervangen
– Nieuwe EGR
– Onderhoud dus dan waarschijnlijk met een flush
– Magneetkoppeling aircocompressor vervangen
@mitchelvm welk middel is dat voor de uitlaat te reinigen?19 april 2017 om 12:32 #18342376Wynn’s diesel +plus+ treatment is er eentje (dit is trouwens eentje die voor zowel de motor als de uitlaat is)
Deze word vooral gebruikt als onderhoud, dus als dit nog niet gebruikt is kun je beter voor een wat ‘agressievere’ kiezen (weet de naamauto niet maar kun je zo bij de brezan halen) om echt te reinigen en dan om de 10.000 km deze er ff ingooien.
19 april 2017 om 13:13 #18342378Gezien de kilometers die gereden zijn zou ik hem eerst maar eens paar weken flink op zijn staart trappen.
Kort gezegd, dat autootje zal wel veel te netjes behandeld zijn met die kilometerstand.19 april 2017 om 15:16 #18342387Bedankt voor de informatie! Ik zal nu voortaan wat meer doortrekken en gas geven en hopelijk lost zo het probleem zich op.
Ik ga zeker ook eens die flush doen bij mijn volgende onderhoud.
Hopelijk geen grote stukken dan :)19 april 2017 om 20:12 #18342403EGR kleppen kunnen soms raar doen. Dat kan het onregelmatige toerental verklaren. Houdt de motor in, bijv. bij lage toeren? En wordt je bij hoge toeren juist achterin je stoel gedrukt? Dat is ook een symptoom van een rotte EGR. De turbo is dan nog goed.
Kun je de EGR bij een Astra afdoppen cq. bypassen? Ik ken de Astra niet goed, maar EGR afdoppen (als dat kan dus) is een leuk testje om te kijken hoe de auto dan reageert. Als hij weer goed rijdt heb je de boosdoener te pakken.19 april 2017 om 20:15 #18342404@ Vierwieler
Ik merk het inderdaad heel goed wanneer de turbo ingeschakeld wordt, vlieg dan echt in mijn stoel. Ik ga deze waarschijnlijk toch eens vervangen. Dat afdoen lijkt me wel interessant, iemand meer informatie daarover?
Hoe kan je zien of je Egr slecht is via opcom? Iemand ideeën?20 april 2017 om 05:56 #18342418” vlieg dan echt in mijn stoel”
en dat met een 1300 :P
20 april 2017 om 07:18 #18342419Bewijzen van spreken :) trekt toch goed op voor zo een klein motorke hoor.
20 april 2017 om 11:47 #18342429Misschien gewoon premium diesel tanken en een toevoeging erbij doen en dan ff flink topsnelheid rijden op de Duitse autobaan.
Dan trap je het blok en uitlaat wel lekker schoon.26 april 2017 om 19:57 #18342641Even een update:
Heb ongeveer 700 km goed doorgereden (100 km in Duitsland en de rest hier in België). Heb ook V-power diesel getankt en de rook is al wat minder maar hij rookt nog goed. Heb dus een tijdje met op-com zitten rond te rijden:
– lmm lijkt oke (waardes lijken normaal =>veel gas, vraagt veel lucht)
– egr-klep lijkt ook oke (vollebak gas = helemaal open zonder vertraging)
– Ik denk een probleem met de lambda => waardes schommelen tussen de 30 en 95 mV dus 0.03 en 0.095V.
Ik had gelezen dat dit normaal tussen de 0.1 en 0.9V moet zijn, klopt dat?
Ik wou mijn lambda eens reinigen, kan je dat doen?26 april 2017 om 22:54 #18342651Lambdas worden eerder vervangen dan schoongemaakt.. Of ze werken wel of ze werken niet…
Maar zijn ze al eens eerder vervangen?? Zoja zijn er orignele in gezet?? Imitatie sensoren geven vaker foute waardes aan waardoor je een slecht lopende motor krijgt..26 april 2017 om 23:07 #18342652Ik weet niet of deze al is vervangen, ik heb hem ook 2dehands gekocht. Wat is normaal het originele merk van de Z13DTH?
26 april 2017 om 23:53 #18342653ben voor je aan het kijken maar lambdas komen alleen voor bij benzine motoren.. en alleen voor de 1.9 diesel heb je uitlaat temperatuursensoren…
kun je onder je auto kijken of je wel een lambda hebt.. en zo ja.. welk merk het is… bosch , delphi zijn DE namen voor lambdas normaal gesproken..
al is dit een grijs gebied voor mij momenteel…28 april 2017 om 09:21 #18342688Ik heb eens gekeken en ik heb ene gevonden voor de katalysator, geen erachter. Ik kon niet direct een merk aflezen maar er stond wel JAPAN op, waarschijnlijk Ngk?
Op-com geeft aan dat er een O2-sensor is, is dat dan geen lambda?28 april 2017 om 22:01 #18342718O2 is lambda idd..
Bij ngk staat er gewoon ngk op.. Maar eens kijken wat het origineel is..wellicht dat daar je probleem zit.. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.