Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Welke motor kiezen?
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 april 2017om 21:09 door crunch81.
-
AuteurBerichten
-
3 april 2017 om 22:31 #18341555
Beste mensen,
Elders op het forum heb ik me zojuist kort voorgesteld, maar hier wil ik toch iets anders posten.
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op de aanschaf van een Insignia uit 2009 of 2010. Ondertussen ben ik het nodige aan het uitzoeken over dit model: waar moet je op letten, typische gebreken, enzovoorts.
Ik twijfel op dit moment tussen twee motoren: de 1.6 Turbo en de 1.8. Ik weet dat hier de beruchte M32-versnellingsbak op geschroefd zit en op de 2-liter niet. Maar dat neem ik dan voor lief. De 1.6 Turbo is sneller en verbruikt iets minder, maar de 1.8 zou meer in balans zijn met het onderstel van de auto. In basis zijn de beide motoren hetzelfde.
Mijn vraag is welke van de twee nu de beste keus is. Heeft de ene motor nadelen ten opzichte van de andere, waardoor je dus eigenlijk de andere zou moeten kiezen? Wat zijn specifieke aandachtspunten bij deze motoren?
Alle reacties die me kunnen helpen om een keuze te maken zijn welkom!
4 april 2017 om 00:20 #18341557Oh oh, pas op met die M32 bak. Het is niet de vraag of die gereviseerd moet worden maar Wanneer…..ik ben ook de fout ingegaan, net als jij heel uitgebreid rustig voorbereiden, alle voors en tegens afwegen. Ik heb zelfs een spoor opel dealers afgebeld een middag om erachter te komen wat de bewuste auto aan reparaties had gehad. Zelfs zo extreem dat ik erachter kwam dat de versnellingsbak 16.000 km terug gereviseerd was ivm bekende problemen met de versnellingsbak. Ik helemaal blij natuurlijk…. je voelt hem al aankomen….opel dealer repareert de onderdelen en reviseert niet, daar kwam ik later achter toen de pook begon te trillen. Ben nu een bakrevisie, turbo vervanging en een duo massa vliegwiel met koppeling verder en heb de auto net 2 maand…..pas goed op wat je doet
4 april 2017 om 00:22 #18341558Dag Remco,
Zelf heb ik de 16t en dit is een leuke motor, voldoende vermogen en tot nu toe nog geen problemen gehad, ook nergens klachten gelezen over deze motor.
Ik heb de mijne wel laten tunen om meer koppel te hebben, wat rustiger rijden mogelijk maakt. En de vermogensopbouw is ook gelijkmatiger. Nu moet hij niet zo veel meer in de toeren klimmen.
De 1.8 is volgens mij te licht voor de zware auto die de insignia is. op mijn inschrijvingsbewijs sports tourer staat er 1788kg als rijklaar gewicht vermeld. Dus ik vrees dat de 1.8 koppel tekort komt om rustig te kunnen rijden.
Maar!!! de bak is al gereviseerd geweest… Nu zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in deze bakrevisies en ik heb al prijzen van 800euro gezien, werkuren inbegrepen. Zij plaatsen een gereviseerde bak en jij laat je oude daar voor revisie.4 april 2017 om 00:22 #18341559Motor zelf is volgens mij niet zo spannend qua keuze, het is echt die rot bak….
4 april 2017 om 16:51 #18341588€800? Das wel heel goedkoop, ik kon de goedkoopste vinden voor €1250. Maar zal mooi zijn als het zo is
4 april 2017 om 17:29 #183415904 april 2017 om 20:18 #18341600IK HEB ZE ALLEBEI GEHAD. DE 1.8 IS ECHT TE LICHT. DE 1.6 TURBO HEEFT EEN TURBOGAT, NA TUNEN GING HET BETER.
iK HEB OOK DE 2.0 LITER GEHAD. DIT VOND IK DE FIJNSTE MOTOR.5 april 2017 om 08:56 #18341636Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik weet dat de versnellingsbak een euvel is bij de Insignia. Evenals bijvoorbeeld de handrem. Als alternatief voor een Insignia zou ik een Avensis kopen. Maar de Avensis heeft ook zijn gebreken. De handremmodule bij dat model gaat steevast kapot. Het onderdeel alleen al kost ongeveer 1.500 euro. Een collega van me heeft dat mogen meemaken. En ook bij de Avensis zijn de lagers in de versnellingsbak een zwak punt. Dus dat kan ik tegen elkaar wegstrepen. Vervolgens gaan ook andere zaken meespelen, zoals design en rijplezier. Daarin scoort de Insignia mijns inziens beter.
Ik geloof graag dat een 2.0 liter fijner rijdt. Maar die vind ik zowel in aanschaf als in verbruik net wat te duur. Dus ik beperk me vooralsnog tot de 1.6 turbo of 1.8. Zijn er problemen met de turbo zelf bekend?
6 april 2017 om 21:09 #18341722 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.