Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Spanningniveaus EGR klep Z16XE
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 maart 2017om 11:14 door LexN.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2017 om 00:05 #18340182
Hallo allemaal,
Mijn Astra G caravan 2001, benzine Z16XE geeft volgende foutcodes in OPCOM;
P0400 – Exhaust Gas Recirculation Circuit Range/Performance (Closed Valve)
(0B) – PresentP1405 – Exhaust Gas Recirculation Sensor Circuit Low
(02) – Not presentIk heb hier 2 EGR kleppen liggen en probeer e.a. door te meten.
Met OPCOM kan ik de klep bedienen openen en sluiten en de positiesensor-spanning uitlezen.1 van de EGR sensoren gaat van 0.4V tot 0.9V en de andere van 2V tot 4.5V
Wat hoort het correcte voltage bereik van de sensor te zijn?
11 maart 2017 om 20:00 #18340319Ik kan je vraag zo niet direct beantwoorden, maar je misschien wel van nuttige egr info voorzien;)
Ik heb zelf namelijk ook de Z16XE en had daarop ook een EGR klep.Op deze motor kun je de klep redelijk probleemloos afdoppen.
In de basis heb je geen problemen of foutcodes. Echter kan de klep nog wel werken en verslijten, hetgeen na jaren probleemloos afgedopt te hebben gefunctioneerd, is gebeurd. Dan zul je wel tot vervanging over moeten gaan.Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mvg,
Astra_R
11 maart 2017 om 21:58 #18340329Kom langs, ik heb een opel originele software voor egr-off.
12 maart 2017 om 01:50 #18340349[quote quote=18340319]Ik kan je vraag zo niet direct beantwoorden, maar je misschien wel van nuttige egr info voorzien;)
Ik heb zelf namelijk ook de Z16XE en had daarop ook een EGR klep.Op deze motor kun je de klep redelijk probleemloos afdoppen.
In de basis heb je geen problemen of foutcodes. Echter kan de klep nog wel werken en verslijten, hetgeen na jaren probleemloos afgedopt te hebben gefunctioneerd, is gebeurd. Dan zul je wel tot vervanging over moeten gaan.
[/quote]Klopt, ik heb mijn EGR klep ook al jaren geleden “afgedopt” met een blinde pakking om onverwachtse motorstoringen te voorkomen.
Echter, de ECU firmware blijft natuurlijk de EGR aansturen en uitlezen.
De klep is waarschijnlijk stuk gegaan en geeft nu foutieve positiewaarden terug aan de ECU die na een tijdje het motormanagement lampje laat branden.
Tevens heb ik het idee dat de motor dan ook in een soort noodloop gaat want de auto wordt ineens een stuk slomer.12 maart 2017 om 01:53 #18340350[quote quote=18340329]Kom langs, ik heb een opel originele software voor egr-off.
[/quote]Dus jij kunt bij mijn type opel de EGR “eruit-programmeren”?
Mijn garage (geen Opel dealer maar wel Opel specialist) zegt dat niet voor elkaar te krijgen.12 maart 2017 om 02:00 #18340351Inmiddels heb ik kunnen achterhalen dat de klepspoel aangestuurd wordt met een PWM signaal van 12V
en de positiesensor (gewoon een potmeter) een signaal tussen 0 en 5V terug geeft.
Ik ben namelijk van plan om een EGR emulator schakeling te maken.
Zodoende hoef ik geen nieuwe (dure) EGR klep te kopen.De EGR uitzetten in de firmware is natuurlijk de meest elegante oplossing.
12 maart 2017 om 02:08 #18340352dat laatste kun je gewoon bij liviu laten doen.. kun je de defecte EGR gewoon laten zitten.. deze heeft dan geen aansturing mee.. dus vervangen voor een nieuwe is dan nutteloos
wat er niet meer op zit kan ook geen foutmelding geven..12 maart 2017 om 06:59 #18340353[quote quote=18340350]
Kom langs, ik heb een opel originele software voor egr-off.
Dus jij kunt bij mijn type opel de EGR “eruit-programmeren”?
Mijn garage (geen Opel dealer maar wel Opel specialist) zegt dat niet voor elkaar te krijgen.[/quote]
Ik kan.
15 maart 2017 om 11:14 #18340548[quote quote=18340353]
Kom langs, ik heb een opel originele software voor egr-off.
Dus jij kunt bij mijn type opel de EGR “eruit-programmeren”?
Mijn garage (geen Opel dealer maar wel Opel specialist) zegt dat niet voor elkaar te krijgen.Ik kan.
[/quote]Ok! Reuze bedankt voor je aanbod.
Echter woon ik in Uithuizen (prov. Groningen) ongeveer 290km van jouw vandaan:) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.