Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › !!olielekkage!!! Opel corsa 1.2 16v bj 2002
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 maart 2017om 21:16 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
5 maart 2017 om 07:36 #18339870
Beste corsa gebruikers,
Kan iemand mij vertellen waar deze lekkage vandaan komt?
Ik heb het idee dat het olie is of koelvloeistof of alle twee.. ik krijg iniedergeval geen foutmelding of zo in het dashboard.
De lekkage begint na mijn idee v boven bij de multiriem
Iemand enig idee????5 maart 2017 om 08:26 #18339871Zou eens beginnen met schoonmaken, dan carterventilatie controleren. 9/10 keer perst de olie er uit door overdruk. Die wordt bij een gezonde ventilatie vacuum getrokken, maar deze doorvoer verstopt nogal makkelijk.
Vanaf de kleppendeksel lopen een slang van ongeveer 12mm naar het traject van luchtfilter naar gasklep, deze is haast nooit verstopt, er loopt er een van ongeveer 8mm naar het vacuum, deze is verdacht. Blaas die eens door.
5 maart 2017 om 08:59 #18339872Dank je voor de reactie Vinci! Op het gebied van autos ben ik best een leek… maar handig ben ik zeker. is die te zien op de afbeelding dat slangetje die je bedoeld?
Waar zit die kleppendeksel bij de corsa c … dan ga ik straks eens een poging wagen! Nogmaals ik ben een leek met autos maar handig ben ik wel!5 maart 2017 om 09:20 #18339875[img]http://i.imgur.com/BbxbAyA.png[/img]
5 maart 2017 om 09:23 #18339876Dat dunne pijpje, trek dit slangetje eens los en controleer of er beide kanten op lucht doorheen kan. Als het zwaar gaat dan met remmenreiniger eens proberen de doorstroming te verbeteren. Pas wel op dat je geen remmenreiniger richting de kleppendeksel gebruikt, want je wilt dit niet in je olie hebben, maar naar de inlaat is het geen probleem. Dat geeft hooguit 1 seconde een beetje rare reactie na het starten.
Soms moet je het ‘mechanisch’ vrij maken, met bijvoorbeeld doorprikken met een stukje lasdraad of iets dergelijks. Meestal verstopt het in het metaal het eerst, dus de tuit op de kleppendeksel, en/of de tuit op het gasklephuis.
5 maart 2017 om 09:25 #18339877[img]http://www.mediafire.com/convkey/75df/aud75jmnq3d84anzg.jpg[/img]
[img]http://www.mediafire.com/convkey/e84b/969b667h8ad0bbwzg.jpg[/img]Hier effe je foto’s zichtbaar ook…
5 maart 2017 om 09:48 #18339879Is het dat middelste slangetje tussen de sensoren in bedoel je die?
5 maart 2017 om 10:06 #18339880Nee, dat is koelvloeistof, hij zit als je voor de auto staat rechts achter op de kleppendeksel.
5 maart 2017 om 10:07 #18339881[img]http://i.imgur.com/2y08JEb.jpg[/img]
5 maart 2017 om 10:40 #18339882Ik heb het slangetje gevonden ik vraag me alleen af hoe ik em loskrijg aan de achterkant.? Kan je em gewoon eruit trekken.? Zit op een stuk plastic lijkt het..
5 maart 2017 om 10:41 #18339883Hij lekt beide trouwens… ik kijk in het bakje ding is zowat leeg weer de koelvloeistof
5 maart 2017 om 10:45 #18339885Laat hem eerst nog even zitten, en maak hem enkel op de kleppendeksel los, en veeg hem even goed schoon, dan er gewoon op blazen met je mond. Zo check je of hij vrij is. Blaast het gewoon door, dan is er niks aan de hand hiermee en werkt het gewoon goed. Je zult hem alleen ook richting de kleppendeksel moeten checken, en daarvoor moet je even een klein stukje slang op die tuit plaatsen, en ook even op blazen.
Dit staat allemaal volledig los van de koelvloeistof, dat is weer een ander probleem.
5 maart 2017 om 10:49 #18339887Wat Vinci zegt. Als dat het probleem niet oplost, dan het probleemgebied (nogmaals) goed schoonmaken en drogen. Dan paar kilometer rijden. Daarna controleren of en waar je lekkage ziet. Eventueel kun je ook eerst wat bakpoeder over het gebied strooien zodat de lekkageplek beter zichtbaar wordt. Ik vind de vochige plekken op de foto’s er trouwens niet als olie uitzien, maar meer als water. Ben benieuwd, succes!
/edit: er staan ineens 3 nieuwe berichten terwijl ik dit zat te typen…nou ja, for what it’s worth:-))5 maart 2017 om 10:53 #18339889Ik zat ook al te kijken, in die torx lijkt idd wel koelvloeistof, maar verder ook wel een hoop olie. Denk dat hier ook wel sprake is van minder dan het absolute minimum aan onderhoud wat deze auto gehad heeft.
5 maart 2017 om 11:46 #18339891Hij blaast nie vrij door hij… hoe kan ik hem aan de anderkant lostrekken.? Hij zit aan de inlaatspruitstuk vast.. aan de kant van de kleppen is die goed
5 maart 2017 om 11:50 #18339893Ik denk dat hij daar gewoon gestoken zit, als er geen slangklem op zit dan kun je hem meestal gewoon los trekken.
Als hij verstopt zat dan zul je je nog verrassen over hoe veel soepeler je motor straks weer loopt! En wbt de olielekkage, gewoon alles goed schoon maken en in de gaten blijven houden. Pas als het schoon is kun je zien waar het precies vandaan komt, want nu is het overal zo besmeurd geraakt dat het overal wel vandaan kan komen.
5 maart 2017 om 12:50 #18339896Er zat wel veel smurrie beetje dik drapperig bruin wit.. met compressor slang uitgespoten. Nu in de gaten houden of die meer olie verbrast of lekt. Koelvloeistof sensor die lekt 100 procent boven het gedeelte waar je em vast draait.
5 maart 2017 om 13:28 #18339901Die drap komt dus doordat het verstopt zat, dan zuigt je inlaat geen carterdampen meer af en hoopt het zich op. Water en olie vormen dan gemengd een soort mayonaise, wat ook wel sludge wordt genoemd. Nu dit eenmaal zo ver is moet eigenlijk de motor effe goed warm gereden worden met een langere rit, dan kan de sludge er uit worden gereden. Beter nog de olie verversen en dan lekker warm rijden, dan komt het ook niet zo snel meer terug. Nu er sludge in zit heb je kans dat dat heel snel weer de ventilatie verstopt.
Hou het iig even goed in de gaten en maak het in elk geval weer vrij als het verstopt zit!
Die koelvloeistof lekkage ook even maken, en alles reinigen en hij staat er voorlopig weer even fris bij.
Koelvloeistof sowieso elke twee jaar vervangen, remmen idemdito elke twee jaar volledig ontluchten. Dat hoort gewoon bij standaard onderhoud.
5 maart 2017 om 15:02 #18339910Vince echt bedankt voor al jou tips en dat jij de tijd hebt genomen om me te helpen!!!
Ik ga morgen die sensor vervangen even langs brezan die was vandaag dicht!
Nadat ik een rondje had gereden en de kap omhoog had gegooid zag je gewoon de vloeistof spetteren en lekken ik ga ervan uit na morgen dat alles in orde is!!
Nogmaals bedankt voor de hulp Zonder jou was ik nergens..5 maart 2017 om 15:49 #18339912Geen dank hoor!
Kan de sensor niet gewoon aangedraaid worden dan?
5 maart 2017 om 19:59 #18339928Ding zit goedvast hij lekt zeg maar op het plastic gedeelte.. ding moet compleet vervangen worde.
5 maart 2017 om 20:09 #18339933[video src="http://www.mediafire.com/file/ozl0yz0e2pppf9m/20170305_141755.mp4" /]
Na een stuk rijden en als je de motor aanhoud dan zie je het gewoon spetteren en ophopen …. had filmpje ervan gemaakt kijk maar eens.
6 maart 2017 om 19:00 #18339998Dat filmpje kan ik niet zien zo 123, maar ik snap wat je bedoelt. Ben benieuwd hoe het verder verloopt, als het goed is loopt hij straks weer een stuk beter met goede ventilatie. Weet niet hoe lang de olie er al in zit, maar dat vervuilt snel zonder ventilatie, dus bij twijfel verversen zou ik zeggen.
6 maart 2017 om 19:06 #18340002misschien een idee om een keer motorflush te gebruiken en je blok schoon te maken.. als alle troep weggespoeld is komen vaak sneller lekkages te voorschijn.. en als je je blok schoon gemaakt hebt dan kun je hopelijk beter zien waar het lek vandaan komt… ondanks dat je al een beetje een idee hebt..
ik denk ook als troep zich ophoopt in de kanalen van je motor dat je carterventilatie harder moet werken en sneller dichtslipt6 maart 2017 om 19:47 #18340009Ik raad flushen eigenlijk af, gewoon de ventilatie in de gaten houden, goed warm rijden en even wat vaker de olie verversen voor een periode. Nadeel van flushen is dat het oplosmiddelen bevat en zeker in een motor die al sludgevorming heeft komen hele brokken los die het risico geven op verstoppingen in oliekanalen naar lagers en zo. Ik heb een keer of wat motoren na het flushen in de soep zien draaien bij onze club (http://www.autoserviceklup.nl/) en we zijn er toen achter gekomen dat kanalen echt 100% verstopt zaten.
De beste remedie is er een tijdje wat meer geld aan uitgeven en goede olie te gebruiken, en vaker te verversen en de ventilatie te blijven checken. Rij er maar eens een paar lekker lange ritten meer, dat doet wonderen.
Mijn olie tip is Mannol 5W40, die komt uit diverse onafhankelijke tests erg goed uit de bus, en kost niet veel. Ze gebruiken hoge kwaliteit NIEUWE basis olie, in elk geval geen geherconditioneerde basisolie zoals die troep van de Action bijvoorbeeld. Mannol, zoals in de datasheet te zien is gebruikt nog ouderwets grote hoeveelheid ZDDP, wat in heel veel grote merken enorm begrensd is geraakt door dwang van de milieumaffia.
Mijn oliefilter tip is de filters van Filtron op z’n minst, dat is het OEM merk van Opel, of als je er een van Mann kunt vinden, dat zijn absoluut de beste.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.