Forumindex › Forums › Overige › Handleidingen & instructies › How to’s – Modellen › How to’s – Corsa, Combo › [HOW TO] – Corsa B – elektrische ramen en elektrische & verwarmde spiegels
- Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 februari 2017om 00:43 door Anoniem.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2017 om 11:24 #18338927
In deze HOW TO leg ik uit hoe ik de bedrading voor elektrische ramen (voor) en elektrische & verwarmde spiegels heb geïnstalleerd in mijn vijfdeurs Corsa b 1999 model 2000.
De volgende onderdelen zijn nodig:
- Geschikte carrosserie kabelboom;
- Kabelboom bestuurdersdeur;
- Kabelboom passagiersdeur;
- Geschikte zekeringkast plus bedrading;
- Elektrische raammechanisme bestuurderskant;
- Elektrische raammechanisme passagierskant;
- Elektrisch & verwarmde spiegel bestuurderskant;
- Elektrisch & verwarmde spiegel passagierskant;
- Relais ten behoeven van spiegelverwarming;
- Afdekkap met uitsparing voor de knop voor de bediening van de elektrisch & verwarmde spiegels passagierskant (bevind zich aan de bestuurderskant);
- Afdekkap met uitsparing voor de knoppen voor de bediening van het elektrisch raam aan de bestuurderskant & passagierskant (bevind zich aan de bestuurderskant);
- Afdekkap met uitsparing voor de knop voor de bediening van het elektrisch raam aan de passagierskant (bevind zich aan de passagierskant);
- Knoppen voor de bediening van de elektrische ramen aan de bestuurderskant & passagierskant (bevind zich aan de bestuurderskant);
- Knop voor de bediening van het elektrisch raam aan de passagierskant (bevind zich aan de passagierskant);
- Eventueel deurbekleding bestuurderskant zonder gat van de handmatige raambediening;
- Eventueel deurbekleding passagierskant zonder gat van de handmatige raambediening.
Carrosserie kabelboom
Als eerste heb ik bepaald of de kabelboom die naar de deuren toe loopt geschikt is, het is de kabelboom die in de auto ligt.
Ik noem deze voor het gemak de carrosserie kabelboom.
Tussen de carrosserie en de deur bevind zich een stekker waardoor de bedrading van en naar de deur toe loopt.
Bij de bestuurdersdeur en passagiersdeur bevind zich zo’n stekker.
Draai de kap een halve slag en ontkoppel de stekker.Bepaal eerst of de carrosserie kabelboom aan de bestuurderskant geschikt is.
Zo zag mijn stekker eruit:Helaas was deze niet geschikt voor de opties.
Heb je deze dan is je carrosserie kabelboom aan de bestuurderskant voorbereid.Dit is de carrosserie kabelboom van de passagierskant:
Deze was helaas (natuurlijk) ook niet geschikt.
Heb je deze dan is je carrosserie kabelboom aan de passagierskant voorbereid.
De carrosserie kabelboom was dus niet geschikt in mijn auto voor deze opties.
Er zijn grofweg drie mogelijkheden voor het aanbrengen noodzakelijke carrosserie bedrading:
- Zelf bedrading maken;
- Kabelboom uit een (sloop)auto nemen en overzetten;
- Alleen de noodzakelijke bedrading uit een (sloop)auto kabelboom nemen en deze overzetten.
De eerste mogelijkheid is misschien het eenvoudigst maar ik vind het minder fraai.
Bij de tweede mogelijkheid neem je de gehele kabelboom uit een auto met de opties en zet je deze kabelboom over in je eigen auto.
Heb je een driedeurs Corsa b dan neem je dus de kabelboom van een driedeurs Corsa b met deze opties.
En heb je een vijfdeurs Corsa b dan neem je dus de kabelboom van een vijfdeurs Corsa b met deze opties.
Het kost aardig wat tijd om de gehele kabelboom uit een (sloop)auto te verwijderen.
De kabelboom loopt helmaal naar de achterbak toe.
Ter hoogte van de achterbank gaat een deel van de bedrading naar de onderkant van de auto toe.
De stoelen, bekleding onder de stoelen, zonnekleppen, interieurverlichting voorin, handgrepen, kappen bij de dorpels, kappen in de achterbak en nog meer moeten eerst verwijderd worden alvorens de gehele kabelboom kan worden uitgenomen.Bij de laatste mogelijkheid neem je alleen het deel van de kabelboom uit een (sloop)auto over dat noodzakelijk is voor deze opties.
Hiervoor moet je alleen voorin de (sloop)auto de bedrading uitnemen.
Hiervoor heb ik gekozen.
In de stekkers aan de bestuurderszijde en passagierszijde kan je de noodzakelijke pinnen en draden bij plaatsen.
Heb je geen zin om de bestaande bedrading in zijn geheel uit een auto te halen dan kan je er ook voor kiezen om alleen de stekkers aan de bestuurderszijde & passagierszijde plus de zwarte voedingssteker met wat bedrading mee te nemen en de draden af te knippen.
Dan kan je vervolgens zelf draden ertussen solderen.
De verdere uitleg volgt verder in deze how to.Kabelboom bestuurdersdeur & passagiersdeur
Heb je geen geschikte carrosserie kabelboom dan heb je waarschijnlijk ook geen geschikte kabelbomen in de deuren liggen.
De kabelboom in de bestuurdersdeur en passagiersdeur, met de opties dus, is relatief eenvoudig uit te nemen vanuit een (sloop)auto en over te brengen in je eigen auto.
Hierbij een foto waarin het verschil te zien is in de kabelboom in de bestuurdersdeur met en zonder de opties.Van de kabelboom in de passagiersdeur heb ik geen foto.
Maar heb je geen geschikte kabelboom in je bestuurdersdeur dan zal er waarschijnlijk ook geen geschikte kabelboom aanwezig zijn in de passagiersdeur.Zekeringkast plus bedrading
In de zekeringkast dienen de groepen voor de elektrische ramen en elektrisch & verwarmde spiegels voorbereid te zijn.
Indien dit niet het geval is zal je dit zelf moeten aanleggen/aanpassen, bij mij was dit al voorbereid.
Maak de stekker los zoals aangegeven in de afbeelding.Deze stekker gaat het dus om:
De volgende nummers dienen aanwezig te zijn voor dit project: 3, 4, 5, 15 en 26.
Aanbrengen bekabeling
Als de bekabeling in de deuren is aangebracht kunnen we de carrosserie kabelboom aanpassen/aanvullen met de noodzakelijke draden voor de opties.
Op de volgende pagina’s (afbeeldingen) heb ik beschreven welke pinnen/draden aangebracht moeten worden en op welke plaats.
Waar mogelijk heb ik ook de bestaande/al aanwezige pinnen beschreven.Ik ben begonnen met het aanbrengen van de pinnen in de bestaande ronde stekker aan de bestuurderszijde.
Maak de deurstekker los.
Verwijder het luchtrooster, verlichtingsknop, hoogteafstelling knop, relais etc.
Vervolgens kan je het doorvoerrubber naar je toe halen.
Ik heb het rubber eerst ingespoten met Griffon siliconespray.
Maak de ring los.Een buisje er doorheen waar je vervolgens de kabels gemakkelijk door kan halen.
Zo voorkom je dat de pinnetjes die je in de stekker moet plaatsen stuk gaan.
Als je alle kabels door het rubber hebt gehaald kan je het buisje weer verwijderen.
Klik de pinnetjes in de stekker (zie hiervoor het schema).In de afbeeldingen hieronder is beschreven hoe de stekker opengemaakt kan worden en hoe de pinnen bij kunnen worden geplaatst.
Voor de passagierszijde dien je het dashboardkastje te verwijderen.
Tevens maak je de houder met relais los zodat je relatief makkelijk bij het doorvoerrubber kan komen.De kabels lopen normaal gesproken onder de stoelen van de bestuurderszijde naar de passagierszijde toe.
Ik heb ervoor gekozen om de kabels te laten lopen achter de radio langs.
Als de pinnetjes in de stekker zijn geplaatst vergeet dan niet het relais van de spiegelverwarming te monteren alvorens je alles weer dicht schroeft.
Het is het zwarte relais met nummer GM 90 159 406.Als de pinnetjes in de deurstekkers zijn geplaatst kunnen de pinnetjes in de voedingsrekker naar de zekeringkast worden geklikt.
Het zwarte deel dien je uit de houder te halen.Dan de borging weghalen en je kan de pinnetjes erin klikken volgens het schema.
Monteren spiegels en elektrische raammechanismen
Monteer de spiegels en de elektrische raammechanismen.
Ik heb deze handleiding gebruikt voor het plaatsen van de elektrische raammechanismen.
Indien je een vijfdeurs auto hebt neem dan de elektrische raammechanisme uit een vijfdeurs auto, die van een driedeurs passen niet!
Voor de vijfdeurs auto: linkerdeur raammechanisme heeft nummer GM 90 520 193 en raammechanisme rechterdeur heeft nummer GM 90 520 194.
Indien je een driedeurs auto hebt neem dan elektrische raammechanisme uit een driedeurs auto, die van een vijfdeurs auto passen niet!
Voor de driedeurs auto: linkerdeur raammechanisme heeft nummer GM 90 520 189 en raammechanisme rechterdeur heeft nummer GM 90 520 190.
(Echter zoek op of de nummer ook voor jouw auto opgaan.)
Let op, de handleiding is gebaseerd op een driedeurs auto maar ook toepasbaar op een vijfdeurs auto.
Zoals beschreven in de handleiding neem de andere bovenste gaten voor je elektrische raammechanisme.Hierbij een foto van de bestuurdersdeur met de plaatsen van de huidige popnagels en waar ze dienen te komen.
Voor de popnagels heb ik 5 mm gebruikt.
Maak een foto van deze twee bouten of teken ze af alvorens je de handmatige raammechanisme verwijderd dat scheelt achteraf af te stellen.Als de raammechanismen zitten zou ik de railsen invetten.
En de raamrubbers behandelen met siliconespray.
Zo kan alles goed geleiden.
Dan de knopjes aansluiten en testen of alles werkt.
Wel even de zekeringen plaatsen.
Op plek 17 (vermoedelijk al aanwezig) een van 10 A en op plek 28 een van 30 A.Even een aantal op en neer om het vet mooi te verdelen.
Ik heb alle stekkers gelijk ingespoten met contactspray.
Werkt alles goed, dan kan alles weer dicht gemaakt worden.20 februari 2017 om 00:43 #18339094AnoniemLid sinds:
1 January 1970Verdorie zeg, dat is een erg complete how-to! Top werk!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.