Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Tandengeknars
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 februari 2017om 09:47 door Vinci.
-
AuteurBerichten
-
16 februari 2017 om 21:32 #18338896
Hallo allen,
Sinds de koop van mijn auto (Insig ST 1.4T 2014) heb ik wat problemen met de versnellingsbak.
Inmiddels heeft de bak al een complete revisie ondergaan dus zou deze klachtenvrij moeten zijn.Sinds de aanschaf van de auto viel het mij op dat als ik bijvoorbeeld een 0-100 sprint maak en ik in de 1ste versnelling flink door trek richting de 5000 rpm en vervolgens vlot wil doorschakelen naar de tweede versnelling, ik dan getrakteerd word door tandengeknars waarna de bak in de versnelling schiet.
Het lijkt er haast op dat de bak nog door draait op het moment dat ik naar de tweede versnelling wilt en deze eerst tot stilstand moet komen voordat deze doorschakelt.
Het geluid is vergelijkbaar met het inschakelen van de achteruit versnelling terwijl de auto nog met enige snelheid voorwaarts rijdt.
Af en toe lijkt het ook dat het voorkomt als de motor koud is en ik schakel (rustig) de eerste keer van 1 naar 2 dat ik dan wat weerstand heb in de bak soms gevolgd door ook wat tandengeknars. Dit probleem lijkt te verdwijnen als de auto warm is gelopen..-Ik ben er zeker van dat het koppelingspedaal volledig is ingetrapt.
-Hetzelfde probleem is na de revisie nog steeds aanwezig.
-Het komt alleen voor bij het schakelen van de 1 naar de 2.Weet iemand of dit iets kan zijn wat bij de bak hoort?
Dat bij het vlug doorschakelen 1-2 dit tandengeknars tot gevolg kan hebben?
Of is er wellicht nog steeds iets niet lekker met mijn bak?Bedankt vast!
16 februari 2017 om 22:43 #18338905Zit mogelijk niet de juiste olie in. Vraag eens aan een revisie expert of er misschien een dunnere olie in kan. Dit probleem heeft met de synchro’s te maken, en heb daar persoonlijk VEEL ervaring mee, en reviseer ook zelf bakken. Ben wtb geen dummie op dat gebied. Of er is verkeerde olie in gedaan, ook dat komt veel voor, zelfs door revisiebedrijven. Zelfs bij de dealer vaak zat meegemaakt!
Het is overigens niet alleen de visco van de olie, maar ook welk additieven pakket. Sommige bakken hebben baat bij minder anti frictie additieven (die goed zijn tegen slijtage) en zo willen de synchro’s soms slecht functioneren. Welk type bak is het precies?
16 februari 2017 om 23:13 #18338910Bedankt voor je antwoord!
Het betreft hier een M32 bak (volgens de dealer één van de nieuwere types waarbij het welbekende lager probleem opgelost zou moeten zijn).16 februari 2017 om 23:44 #18338913Voor de M32 zonder sper wordt door Opel nummer: 1940004 / GM 93165694 / kenmerk BOT 303 aanbevolen.
Voor M32 met sper (o.a. OPC modellen) wordt BOT 402 geadviseerd, en dan jaarlijks vervangen.
Gebruikservaringen voor M32 zonder sper zijn nog het beste met Castrol Syntrans Multivehicle 75W90 olie. En het kan sowieso een paar honderd kilometer duren voordat het echt te beoordelen is.
De M32 gebruikt deels gesinterd messing synchro’s en deels met carbon voorziene synchro’s. Het vermoeden bestaat onder experts dat hier een hiaat in zit, aangezien deze eigenlijk een verschillend additievenpakket nodig hebben. Je valt dus al snel tussen de wal en het schip met het kiezen voor de juiste olie.
Het is ook lastig te zeggen of het bij warmte ligt aan het dunner zijn van de olie wat helpt, of het actief worden van bepaalde additieven. Het eerste is wel het meest voor de hand liggend. Je kan in de datasheet altijd wel kijken wat de viscositeit in harde cijfers doet bij 40 graden en bij 100 graden. Zo kun je verschillen tussen olie wel redelijk beoordelen. Ook het vloeipunt/stolpunt is het best zo laag mogelijk.
Wat dit tegen spreekt is de viscositeit van bijvoorbeeld Castrol Syntrans 75W-85, die in alle gebieden beduidend gunstiger zou moeten zijn (in theorie) alleen een GL4 additievenpakket heeft. Als ik met niet vergis heeft de M32 een GL5 transmissieolie nodig. Maar ook de als goed werkend gerapporteerde Castrol Syntrans Multivehicle 75W90 is een GL4.
Ik zou in ieder geval opvragen waarmee hij nu gevuld is, bij Opel zijn ze namelijk nogal van het een en dezelfde olie in alles donderen, en veel revisiebedrijven volgen het advies van de fabrikant blindelings op.
17 februari 2017 om 09:12 #18338918Nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoorden!
Ik zal even navraag doen over welke olie er gebruikt is….
Keep you updated!17 februari 2017 om 09:47 #18338920Ja geen dank, hou even in de gaten dat je je niet vast hoeft te pinnen op GL4 of GL5, in principe gelden deze keurmerken enkel voor de drukbestendigheid en dat heeft niks met de synchro’s te maken. Die kwalificatie geldt enkel voor de tandwielen, en met name het diff. Dus hoe soepel het schakelt wordt niet hierdoor bepaald. Over het algemeen is meer drukbestendigheid natuurlijk goed tegen slijtage en/of schade, en als een bak voor stilte is ontworpen en de vertandingen dus een heel schuine hoek maken dan kan het zijn dat GL4 wordt afgeraden om er in te doen. Verder kun je meestal wel GL5 in een GL4 bak doen, maar zijn de additieven mogelijk nadelig voor het functioneren van de synchro’s. Daarnaast betreft het soms chemicaliën die dingen kunnen beschadigen. Drukbestendigheid krijg je namelijk met chemicaliën die een sterke beschermlaag geven. Bij GL5 zijn deze soms sterker dan het materiaal van de synchro’s en dan kunnen ze ook JUIST stuk gaan. Zie het zo, als ik op piepschuim een knijterharde laklaag aan zou brengen, dan trek ik bij het belasten de laag los, samen met een laag piepschuim, en microscopisch werkt dat ook zo met zachte (gele) metalen en heel sterke additieven.
Beste is om iets er in te doen wat een professional adviseert en garantie op durft te geven, en laat dat op een bon zwart op wit zetten, zodat je je er als het mis gaat op kunt beroepen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.