De lada rijder

Forumindex Forums Overige Even voorstellen dit ben ik De lada rijder

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18336869
    Marx
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 January 2017

      Er was eens, een oude, vertrouwde lada, uit 1983, zo’n vierkante, beige, 4bak met choke, ziet u hem voor u, zo ongeveer ja….

      [IMG]http://i193.photobucket.com/albums/z283/marxje/lada2_zps06bbe000.jpg[/IMG]

      [IMG]http://i193.photobucket.com/albums/z283/marxje/lada3_zps370a6fc5.jpg[/IMG]

      Dit ladaatje, was uniek, zowel in voorkomen, als in gebruik. Medeweggebruikers staken duimpjes omhoog op naar je, en met een glimlach stapte ik in de auto…

      De eerste donkere wolken pakten zich samen boven de dappere lada, letterlijk, en de regen kwam naar binnen door het dakraam, ik stapte nog steeds in met een glimlach, maar wel met een nat achterwerk.
      Daarnaast werden er steeds meer kilometers gereden met deze russische veteraan.

      Op de snelweg, was het 100 max, in de 4, en niet teveel praten, want ik hoor je toch niet. De radio kon op standje max net boven het motorgeronk uitkomen, dus prima. Na een rit van 200 kilometer stapte zijn baasje kapot uit de auto, pijn in de rug, kramp in de benen, spierpijn in de armen van het immense busstuur.
      De positieve geluiden van de medeweggebruikers waren nog steeds een opsteker en ik wist nog steeds te glimlachen als een boer met kiespijn.

      Daarna kwam de roestduivel om de hoek kijken, en deze kreeg de lada stevig in zijn roodbruine klauwen. Ondanks de tectiel, het wijwater in de radiator en de zilveren wieldoppen.

      Als nekslag kwam de grote boze overheid met een mooi plan voor oldtimers. Het huilen stond me inmiddels nader dan het lachen en het was wel duidelijk dat er een nieuwe auto moest komen.
      Dan ga je zoeken, op marktplaats, autoscout, de dealers in de omgeving…

      Budget ruim 2000 euro, tja wat koop je daar nog voor….

      Bij voorkeur iets dat niet te zwaar is, en lekker zuinig, want iedere liter gaat door de portomonnee heen.
      Vol vertrouwen een proefrit gemaakt in een Peugeot 107, fantastische auto, jong, weinig kilometers, zuinig en lekker licht, dus ook na januari weinig in de wegenbelasting. 5 deuren en een redelijke kofferbak.

      Leek de perfecte keuze, tot het invoegen op de snelweg, mijn rechtervoet ging omlaag, het motorgeronk zwol aan en de auto versnelde, de 0 naar 120 ging in een hele mooie score, namelijk 17,1…………dagen.

      Ook de veiligheid, het rumoer, en de zenuwachtige wegligging speelden parten, dit ging hem niet worden. Laat staan de prijs, want hij was het dubbele van mijn budget.

      Nu ben ik altijd groot alfa liefhebber geweest, maar tja Alfa, die heeft nogal een naam he…. roest, gescheurde koppen, duur onderhoud, verhalen vol ellende als je een beetje zoekt op google. De een nog heftiger dan de ander.
      Ietwat bleek weggetrokken besloot ik dat het maar geen alfa romeo moest worden, een opel agila is een degelijke keuze…. verstandig.
      Kijken, kijken, om de opel agila heenlopen, en tja, hier mist wat… een stukje emotie, een stukje gevoel.

      Een seat arosa bekeken, maar ook dit leverde op google meer dan voldoende gezeur op, motorschade door bevroren Carter pluggen, relatief onzuinig, olieverbruik en kantelende zuigers. Hmm

      Dan maar een suzuki alto proberen, nieuwe type, 2005. Automaat en 5 deurs, dus de kids kunnen ook mee.
      Zuinig, klein, maar eigenlijk een beetje een truttenschuddertje als je het mij vraagt.

      Inmiddels zijn de eisen wat aangepast, ruimte is een bepalender item, onze twee kids moeten ook meekunnen. De boodschappen ook, en als het even kan, deze drie tegelijk. Het staat zo lullig als je je kinderen in de supermarkt achter moet laten omdat de auto te klein is.

      Veel slapeloze nachten later, toch maar weer besloten dat er een oldtimer moet komen, ik vind het prachtig, kan er een hele dag lekker aan werken, je kunt een hoop zelf en de waardering om een auto te redden is voor mij fantastisch.

      Dit keer wel een model waar de onderdelen wat meer voor te krijgen zijn, dus geen lada meer, ook geen Amerikaan, ik wil graag dat de onderdelen nog te krijgen zijn voor niet teveel geld.

      Een kever bekeken, overwogen, gereden en afgeschreven, teveel werk voor mij, ik ben ict-er en maar tot op zekere hoogte handig (lees, tanken kan ik nog net aan, de rest is taboe)…

      Opeens had ik het, dat ik een jongetje was, heb ik altijd de golf 2 erg mooi gevonden. Daarom op zoek gegaan naar een golf 2.
      Deze precies 3 maanden gereden, een oldtimer van 31 jaar oud en ik wist weer waarom ik geen oldtimer wilde rijden voor dagelijks gebruik.

      Mijn vrouw werd zo onderhand gek van mijn gedraal, getwijfeld en mijn koopzieke impulsen. Begrijpelijk, dus er moest een auto komen die gewoon goed is voor een paar jaar.

      Ik heb in 2002 een opel astra 1.7 diesel gereden lease, en deze beviel me wel, daarom toch maar op zoek naar een opel astra.
      Gezocht, niet moeilijk want marktplaats staat er letterlijk vol mee.

      Ik had echter wel wat eisen:
      -5 deurs
      – lage km stand
      – goede staat van onderhoud
      – airco en electrische ramen/spiegels
      – rookvrij
      – niet teveel eigenaren, als een auto in 14 jaar 23 eigenaren gehad heeft, is er wat mee denk altijd.
      – max 2000,- euro

      Met die criteria wordt de spoeling een stuk dunner, uiteindelijk uitgekomen bij een bordeaux rode astra. 3-deurs, maar verder voldoende aan al mijn eisen.

      De koop was zo geregeld. De verkoper werkt bij een autobedrijf als monteur en kent de auto van haver tot gort. Alle bekende kwaaltjes zijn al aangepakt. Nieuwe APK erop bedongen en we zijn nu de trotse eigenaar van ene fraaie astra g.

      De auto heeft 75pk en kan nog prima meekomen met het verkeer. Niet overdreven ruim bemeten, niet sportief, maar wel degelijk. De leeftijd waarin ik PK’s moest compenseren voor het feit dat ik een vader met chinese genen heb ligt allang achter mij.

      De plannen:

      Momenteel heb ik een dubbel din radio, maar geen plaats in de astra. Dit wordt dus een gevalletje dremelen ben ik bang. Ik hoop nog steeds dat iemand er een heeft liggen die over is ?

      De vering en het onderstel piept en kraakt, wellicht de kou, of de rubbers. Even kijken wat ik hieraan wil/kan doen.

      De houders van de hoedenplank zijn afgebroken, of vermiste dus de hoedenplank kan niet omhoog. Volgens mij moet ik deze zo uit een sloop model kunne peuteren, dus klein dingetje

      Het stuur is van leer, maar heeft geleden onder de jaren gebruik. Een nieuw/goed stuur mettertijd zou leuk zijn.

      Bekleding, het is de velours bekleding die erin zit, niet lelijk, maar wel vies, dus toch al aan het kijken naar een mooi setje stoelen en bank.

      Als laatste, de auto is voorzien van winterbanden, nu erg prettig. De zomerbanden wilde ik er niet bijhebben daar ze niet mijn smaak waren. Ik moet dus wel op zoek naar een origineel 4×100 setje. Ik zie er een paar op marktplaats, maar 250,- euro of meer voor de velgen vind ik redelijk prijzig. Even verder zoeken dus maar.

      Enkele plaatjes:

      [IMG]http://i193.photobucket.com/albums/z283/marxje/IMG_0594_zpsgcekgyhs.jpg[/IMG]

      [IMG]http://i193.photobucket.com/albums/z283/marxje/IMG_0599_zpsyx1uw62s.jpg[/IMG]

      #18336902
      Ray2712
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 June 2009

        Welkom Marx, leuk verhaal. Jammer dat de Lada weg is, of heb je hem nog?
        Veel leesplezier hier, en succes met de Astra. Groeten, Raymond

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.