Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra g 1.6 8v 2002 wordt niet goed warm
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 januari 2017om 00:58 door mitchelvm.
-
AuteurBerichten
-
2 januari 2017 om 21:08 #18336105
Hallo allemaal,
Laat ik eens beginnen met mij voorstellen. Ik ben Robin Hengeveld. Mijn vriendin heeft een Astra g uit 2002 waar sinds kort problemen mee zijn.
De problemen zijn als volgt:
-De auto komt niet lekker op temperatuur. De temperatuur fluctueert zo rond 80-88 graden. Voorheen stond de auto vrijwel altijd op 90+ graden. (92 graden thermostaat)
-Ik zie sludge opbouw aan de olievuldop. -De temperatuur schommelt vrij snel. De temperatuur schommelingen gaan soms zo snel dat ik me haast niet kan voorstellen dat de koelvloeistof zo snel van temperatuur wisselt.De motor loopt verder gewoon goed en ik zie geen waarneembare koelvloeistof verbruik. Heel af en toe bereikt de temperatuur wel 90+ graden en dan slaat de fan aan. Dit lijkt vooral voor te komen bij lage motorbelasting (stationair en stadsverkeer met lage snelheid)
Wat heb ik al gedaan:
-Thermostaat vervangen voor een nieuwe (92 graden)Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Opel Astra g
1.6 8v Z16SEMet vriendelijke groet,
Robin Hengeveld
7 januari 2017 om 13:42 #18336368Temperatuur sensor?
Thermostaat is mechanisch en gaat enkel open en dicht, wanneer de sensor schommelt is het of te weinig koelvloeistof (maar dat is in orde bij jou) of de temperatuursensor is stuk. Ik moet zeggen mijn astra g zat nooit tegen de 90, altijd iets eronder.7 januari 2017 om 14:33 #18336375Klinkt niet heel erg raar hoor… mijn G deed dat ook in de winter. Sludge krijg je niet van een dergelijke koelvloeistof temperatuur (de olie is warmer), die krijg je door veel korte stukjes te rijden, want de motor krijgt niet de kans om het vocht in de olie te verdampen.
7 januari 2017 om 14:44 #18336382Bedankt voor de reacties,
@vla007: Daar heb ik ook aan zitten denken. mischien eens kijken of die eenvoudig te vervangen is. Mijn vriendin is er echter wel van overtuigt dat hij normaal altijd rond de 90 graden staat. Hij staat nu beduidend lager.
@Snowwolf: Klopt, alleen rijdt mijn vriendin geen kleine stukjes. Ze rijdt 30km naar haar werk.7 januari 2017 om 16:19 #18336385Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken om die 80 graden, m’n oude Astra G deed dat ook in de winter… ding koelt veel te goed, je zag soms de temperatuurmeter gewoon teruglopen als je de kachel hard warm liet blazen. In de zomer stond de meter weer tegen de 88 graden wat vla007 ook zegt.
Hier staat wat meer over de Z16SE:
Vooral de reactie van Laagvlieger is interessant.
[quote quote=17778369]Ik heb het ook niet over goedkope 10W40 Action olie ofzo hoor.
Ik bedoel GOEDE 10W40.
RIj je veel korte stukken met een Z16SE, 10W40 erin.
Waarom?
Omdat de Z16SE koeler loopt dan de X16SZR.
Dat heeft als gevolg dat de volsysntheet 5W30 door de toegevoegingen die erin zitten erg snel de neiging heeft te gaan Sludgen. Die mooie mayonaise onder de olievuldop.
Die mayo verzamelt zich bovenin het kleppendeksel war de nokkenas zit.
Die mayo bestaat grotendeels uit water. Dus wat gebeurt er dan. Je nokkenas wordt opgevreten.Daarom. Bij twijfel dus GOEDE 10W40.
probeer het maar. Je zult zien dat er minder sludge ontstaat.
[/quote]9 januari 2017 om 00:58 #18336472Het blijkt een onschuldig kwaaltje van de astra g, temperatuur loopt niet altijd tot de 90 graden, zeker in de koudere maanden niet. Dat betekent niet dat je motor niet warm genoeg word.
Simpel trucje om dat de testen: zodra je auto start zal de kachel koude lucht blazen als je de stand wel op warm hebt staan, zodra deze warme lucht gaat blazen is je motor op de juiste temperatuur. (Dit is iniedergeval zo bij mijn astra uit 2000, ik weet niet zeker of dit ook bij nieuwere modellen zo werkt).
Mocht je dan nog niet gerust gesteld zijn, probeer eens een tijdje in een versnelling lager te rijden, zo heeft de auto minder tijd nodig om op temperatuur te komen. (Je rijd dan wel weer wat onzuiniger)
(Dit is wat ik te horen kreeg van een kennis die werkt als monteur bij de opel dealer)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.