Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta a 1974 2.0 gsi
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 27 december 2016om 19:39 door H-400.
-
AuteurBerichten
-
27 november 2016 om 20:58 #18329841
Beste Forumleden,
Mijn naam is Brecht en ben afkomstig van West-Vlaanderen Belgie. Ik ben vrachtwagenchauffeur en heb een tijdje geleden mijn spaarcenten gespendeerd aan een Opel Manta A van het jaar 74′ met een motor in uit een Manta B, een gsi 2.0 . Ik had hierover al een topic aangemaakt maar met de vernieuwing van de site merk ik dat mijn topic verdwenen is. Ik zal beginnen met een fotootje te plaatsen (vind het zelf ook altijd leuk als ik iets lees dat ik weet over welke wagen het gaat)
27 november 2016 om 21:21 #18329849Ik heb de wagen ergens aan de kanten van wetteren gehaald met een aanhanger (vond het wat ver om deze naar huis te rijden) toen ik thuis kwam in de namiddag nog een uitgebreid testritje mee gemaakt en niets aan de hand. Enkel toen ik er een week later mee naar de keuring wou om hem te keuren als oldtimer had ik startproblemen. De motor was afgekoeld en wilde niet meer starten…
Omdat ik een afspraak op uur had wat start pilot ingespoten en na een keer of 10 proberen (en na de batterij aan mijn eigen wagen te koppelen want was ondertussen al plat gegaan toch kunnen starten.) Eens de motor aan was draaide hij wel perfect. Aan de keuring toegekomen de wagen moeten stilleggen en met warme motor start hij perfect. Tot zover dus al de startproblemen, ik kom hier straks op terug.
Wagen volledig goedgekeurd behalve achterremmen waren niet inorde. Terug naar huis gereden en gemerkt dat de pompjes verlies hadden dus de pompjes en ook de schoenen volledig vervangen. Wagen is ondertussen volledig gekeurd dus dat probleem was al verholpen.Om nu terug te komen op de startproblemen:
Toen ik deze wagen kocht was ik een volledig leek in motoren en alles wat er mee te maken had en wou nu ook niet meteen mijn wagen bij een garage binnen doen dus ben ik uren beginnen lezen op internet, ben naar de bib geweest om info te vinden over motoren. Ben hier echt dagen mee bezig geweest (snachts in bed liggen lezen :)
Ondertussen weet ik dus dat er in mijn manta dus een opel 20E motor ligt en dat deze werkt op een L-jettronic systeem. Het eerste van info dat ik heb gelezen is dat ik moest kijken als de benzinepomp een druk heeft van 2.5 a 3 bar en een kennis van mij heeft dit gecontroleerd en dit is het geval dus dat was al goeie start.
Aangezien hij enkel niet start als de motor koud heeft denk ik nu het volgende:
In mijn motor zit een koud start injector, dit is een injector die gedurende de eerste 8 sec het mengsel rijker maakt zodat dat de motor beter start. Ik zou graag testen als deze nog werkt maar weet niet hoe dit te doen?????
Mag ik deze uitdraaien en de motor proberen te starten en kijken als er iets uitkomt of is dit een domme vraag???Het 2 de dat ik gevonden heb die volgens mij mss de oorzaak zou kunnen zijn is het volgende:
In mijn motor zou een temperatuur opnemer ingebouwd zitten die de temperatuur opmeet van het water en deze zou dan de temperatuur doorgeven aan de stuurdoos en deze zou er dan voor zorgen dat er ook een rijker mengsel gemaakt word. Zou het kunnen dat deze kapot is???? En hoe kan ik weten als deze kapot is of is dit slechts een kleine kost en vervang ik deze gewoon beter???Ik zeg het mijn praktijk ervaring met deze zaken is echt nihil dus iedereen die me wat meer kan vertellen wat ik kan doen is welkom.
Bedankt allesinds27 november 2016 om 21:55 #18329859Ik heb ooit een Manta B 20E in bezit gehad, die ook opeens koude start problemen kreeg. Ik kan me nog herinneren dat de regeleenheid van de L-Jetronic vol met water liep. Bij mij was de ECU in de rechter A stijl gemonteerd en daarboven zat een grote opening om de antenne draad naar binnen te voeren. Daar hoort een mooi doorvoer rubber in, maar die was bij mij weg waardoor het opspattende water van het rechter voorwiel via de wielkast naar binnen kwam en in de ECU liep.
Misschien moet je ook eens kijken hoe dat bij jou zit.27 november 2016 om 22:15 #18329862ja je kunt de koudstrat injector er uit halen halen om te controleren of hij het doet dit kan met alle injectoren , ook de temp sensor kan de verkeerde waarde door geven die kun je door meten ik weet zo niet wat de waarde moet zijn je kunt ook gewoon een nieuwe er in zetten
27 november 2016 om 22:34 #18329864@ kietje:
Bedankt voor het meedenken maar dat kan in geen geval, auto komt niet uit de garage als het regent. Er kan zeker geen spetter water in terrecht gekomen zijn.
Toch dikke merci
27 november 2016 om 22:44 #18329865@ motormuis
Ik haal de koudstartinjector er dus gewoon uit, schaken het contact aan en probeer te starten en laat terwijl iemand kijken als daar iets uitkomt???
Qorry dat ik zo in detail ga hoor maar ken daar echt nog niets van :)Naar uitmeten van de temperatuursensor: ik zal eerst de koudstartinjector testen en als dit naar behoren werkt zal ik meteen een nieuwe temperatuursensor kopen.
Als er iemand nog tips of oorzaken kan aangeven dan hoor ik het graag. bedankt voor de tip allesinds
28 november 2016 om 16:17 #18329886Het moet wel heel koud zijn voor die koude start injector een beetje mee gaat doen en dan is het enkele seconden. Ik weet nog dat ik me daar destijds ook blind op gestaard heb omdat die koude start injector nauwelijks iets deed en ik ervan overtuigd was dat dat wel zou moeten.
29 november 2016 om 23:04 #18329997@ kietje
Ik zal hier zeker rekening mee houden, nochtans had ik gelezen dat de koud start injector benzine moet geven vanaf minder dan 20 graden en dit gedurende 8 seconden.
Nuja, ik test dit in het weekend want in de week geen tijd voor en dan hou ik je op de hoogte.Groeten
30 november 2016 om 17:26 #18330033Eigenlijk is die benaming “koudestartinjector” iets dat velen op een fout spoor trekt.
Deze injector word ook bekrachtigd door de +50 (startmotor) dus als je start moet die ook werken.
Groetjes, Herman.1 december 2016 om 09:29 #18330087@ Herman:
Wat je dus eigenlijk bedoeld is als ik dit weekend de koudstartinjector uitdraai en begin te demarreren ik me er niet mag blind op staren als er niet veel benzine uitkomt??? Denk je dan toch meer aan de temperatuur sensor die niets doorgeeft naar de computer of zie ik nog andere dingen over het hoofd??
Bedankt voor je mening allesinds… Grtz1 december 2016 om 20:32 #18330129Hey Brecht,
zal het efkes uitleggen: de koudstartinjector werkt dankzij 2 factoren.
Enerzijds de spanning die geleverd word door klem 50 op je startmotor.(die je geeft als je start)
Anderzijds de mogelijkheid om deze koudstartinjector massa te geven zodat hij kan werken. Daar
zorgt de thermotijdschakelaar voor. Eens deze schakelaar warm is door je koelwater blijft die open
en geeft geen massa. Om te zorgen dat je motor niet verzuipt zit er ook een elektrisch bi-metaal in
dat zorgt dat je idd maar enkele seconden kan inspuiten. Eens je motor draaid zorgt de andere
thermosensor tesamen met je extra-luchtschuif voor een extra verrijking/toerental.
Dus dit weekend met koude motor eventjes je koudstartinjector in een confituurpotteke hangen en starten.
Normaal zou je dan benzine moeten zien spuiten. Indien niet geef je maar een seintje.
Dan gaan we meten!3 december 2016 om 18:13 #18330413Beste herman,
deze morgen koudstart injector losgemaakt en in een confituurpot gehangen (werkt trouwens echt makkelijk) en tot de conclussie gekomen dat er echt niet uit de injector komt. Geen sikkepit!!!!
Wil dit nu sowieso zeggen dat deze kapot is? Of kan het probleem ook in de stroom of bedrading zitten?Groetjes
4 december 2016 om 15:10 #18333956Sorry voor het late antwoord, deze morgend buikgriep en de buur z’n frigoremork in panne.
Dus m’n tijd verdeeld tussen de WC-pot en de multimeter…
Dus je injecteur werkt niet! Trek de stekker er af (wat prutsen met die ijzertjes) en trek ook dat kleinste stekkertje
van je startmotor. Tussen dit kabeltje (klem 50) en één van de twee polen van je injecteurstekker moet je met een multimeter
een goede verbinding meten. Dat is dus de + voeding als je start.
Dan verwijder je de stekker van je thermotijdschakelaar (op thermostaathuis), en dan meet je tussen de andere pool van je
injecteurstekker naar de stekker van je thermotijdschakelaar. Eén moet verbinding maken, de andere gaat naar klem 4 van
je stuureenheid. De stekker is dan toch van je thermotijdschakelaar: meet tussen elke pool naar de massa, één moet goed
doormeten, das de massa die nu met deze temperaturen goed door te meten moet zijn. De andere zal wat weerstand geven, das
door de elektrisch verwarmingsweerstand.
Ik hoop dat ik je met deze uitleg kan helpen, je laat maar weten wat je vindt!
By the way: een injectiemotor kan je koud het best starten met je gas zeker halfweg (staat zelfs in het chauffeurshandboekje)
zodat je luchtweger door de passerende lucht signaal geeft aan je stuureenheid zodat die benzine kan inspuiten. Met zulke
problemen geef ik zelfs tijdens het starten volgas.
Grtjs, Herman.4 december 2016 om 20:39 #18333991Wat een superduidelijke uitleg. Ik probeer zo snel mogelijk een multimeter te fixen en ga aan de slag. Dit zal waarschijnlijk,pas volgend weekend zijn maar ik hou je zeker op de hoogte.
Hartelijk dank
10 december 2016 om 20:36 #18334381Beste herman,
Ik ben vandaag aan het meten gegaan:
Tss die klem 50 en de ene pool v d koudstart is er een perfecte verbinding. Dan meet ik v d andere pool vd koudstart naar de stekker vd thermotijdschakelaar en daar heb ik op geen enkele pool verbinding…
Als ik daarintegen meet naar de stekker van de temperatuurmeter heb ik daar wel verbinding. Maw ligt de 2de pool van mijn koudstart naar de temperatuuropnemer…
Als ik dan meet tss de thermotijdschakelaar en de temperatuuropnemer heb ik daar ook verbinding…
Hopelijk snap je mij uitleg?
Wat ik ook eens geprobeerd heb en wat raar is is het volgende:
Ik draai mijn temperatuurmeter uit en meet met mijn multimeter op de 2 polen als er weerstand is, met deze temperaturen is de weerstand 0. (Wat perfect normaal is volgens mij) daarna steek ik de temperatuurmeter in kokend water maar de weestand blijft 0 terwijl dit toch normaal zou moeten veranderen of heb ik dit mis?
Ook heb ik eens mijn koudstartinjector rechtstreeks aan de batterij gekoppeld en dan spuit deze perfect benzine dus deze is zeker niet kapot.
Ik hoor graag je opmerkingen over mijn meetresultaten.
Merci11 december 2016 om 19:04 #18334427Hallo Brecht,
net terug van een lang weekend Kerstmarkt in Duitsland met de autoclub, was weer plezant…
Over je kabels en stekkers en sensoren, voor alle duidelijkheid:
De thermotijdschakelaar is die dikke die bovenaan je thermostaathuis zit en naar boven wijst. Daar moet een
stekker op komen die bruin is.
De temperatuursensor zit lager en deze ligt horizontaal, daar hoort de witte stekker op. Lijkt volgens je uitleg dat iemand
de kabels ( stekkers) verwisselt heeft.
Over het meten tussen de twee sensoren: was dat op de kabelstekkers of op de ingebouwde sensors?
Over het meten van die sensor in kokend water: was dat de thermotijdschakelaar of de temperatuursensor (de horizontale)?
Als het de thermotijdschakelaar was: je moet meten tussen de massa (het koperen huis) en één van de 2 pinnetjes, ééntje moet
bij koude temperatuur goed doormeten, dus kouder dan 20°C. Positief is dat we weten dat de koudstartinjector werkt,
dat kunnen we al uitsluiten.
We komer d’r wel aan uit!
Grtjs, Herman.16 december 2016 om 21:59 #18335036Dag herman,
De thermotijdschakelaar is idd de dikke rechtstaand op het thermostaathuis staat. Daar heb ik dus op beide polen geen contact met de koudstart. Dit is dus al serieus fout???
Wanneer ik de multimeter op 1 pool van de thermotijdschakelaar plaats heb ik doorstroming naar 3 verschillende punten:
1 pool van de temperatuur sensor heeft contact
Beide polen van de de stekker net boven de temperatuursensor ( ik denk dat dit hulpluchtschuif is) staan hier ook mee in contact
SAMENGEVAT:
Klem 50 met 1 pool v d koudstart= verbinding
Andere pool koudstart met thermotijdschakelaar=geen verbinding
1pool van thermotijdschakelaar maakt contact met 1 pool temperatuursensor en beide polen van wat ik denk dat de hulpluchtschuif is.
Als ik praat over doorstroming heb ik het dus altijd over de stekkers heDe pool op de temperatuursensor die contact heeft met de thermotijdschakelaar heeft op zijn beurt dan ook nog eens contact met een pool op de hulpluchtschuif
Tot slot geven beide polen van de hulpluchtschuif contact met een pool op de koudstart ( dezelfde pool die in verbinding staat met klem 50)Wanneer we het dan hebben over de thermotijdschakelaar zelf klopt het dat 1 pinnetje goed doormeet met de massa (temperatuur garage 10 graden)
Wanneer ik op de temperatuursensor meet (temperatuursensor is gloednieuw) heb ik in deze temeratuur een weerstand van 1.93 in koud water en een weerstand van 0.75 in warm waterhopelijk snap jij hier iets van want ik word er wat moedeloos van :)
Groeten brecht17 december 2016 om 19:06 #18335079Hallo Brecht,
als de juiste stekkers op de juiste plaats zitten lijkt dat je met een kabelbreuk zit tussen
de koudstartinjector en de thermotijdschakelaar. Ter info: die +50 moet je ook kunnen meten op
de stekker v/d thermotijdschakelaar want die voedt je verwarmingsweerstand.
Dat er verschillende stekkers ook naar elkaar doormeten is niet vreemd, ze hebben allemaal de
stuurdoos (ECU) gemeenschappelijk en sommige ook een massaverbinding. Daar moet je niet van wakker
liggen, we weten dat je motor normaal draaid eens hij aan de praat is dus we concentreren ons op de koudstart.
Je temperatuursensor lijkt normaal te doen, hoe warmer hoe minder weerstand.
De thermotijdschakelaar ook volgens je uitleg.
Dus zo dramatisch ziet het er niet uit, nu moet je zoeken waar deze kabelbreuk ergens zit…
Ik heb hier nog een kabelboom liggen van zo’n injectie, kwam van een draaiende motor dus zou goed moeten
zijn. Mag je steeds komen halen, je laat maar iets weten.
Grtjs, Herman.27 december 2016 om 11:45 #18335686Beste herman,
Toen ik je uitleg goed begon te lezen en te controleren kwam ik daarnet tot de conclussie dat hoe jij de bedrading beschreef mijn stekker van mijn temperatuursensor en mijn stekker van mijn thermotijdschakelaar gewisselt lagen. Doordat die fisches niet op elkaar passen heb ik ze doorgeknipt en gewisselt en rarara: wagen starte meteen :) :) :) :)
Ik heb geen idee hoe dit is kunnen gebeuren maar probleem opgelost.Hartelijk dank voor alle uitleg en de hulp. Topkerel
Groeten brecht
27 december 2016 om 19:39 #18335700Hallo Brecht,
knap dat je het dan toch uiteindelijk gevonden hebt.
Ik zat ook ergens in die richting te denken, content dat ik je kon helpen.
Daar is zo’n forum goed voor!
We komen elkaar wel ergens tegen op een Opel-meeting, groetjes en fijne feestdagen!
Herman. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.