Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › klopsensor vraagje Calibra V6 X25XE
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 december 2016om 12:16 door anoniem.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2016 om 12:44 #18327530
sinds een paar weken heb ik regelmatig motorstoring 17 op mijn Calibra V6 van ’97 met X25XE, dan zou klopsensor 2 defect zijn, wat op internet gesneupt en zou het om degene gaan die aan de kant van het schutboard gaan, hoewel er ook zijn die zeggen dat nr 2 soms aan de voorkant ligt, ik heb de stekker van de achterste sensor gister even los getrokken maar als je dan gaat rijden komt er een geheel andere storing 145 vooraan te staan, toen maar even gekeken en zit de sensor achter het hitteschild, als je het hitteschild los draait kun je dit schild er niet tussenweg halen, maar omdat ook het flexibele stuk los ligt haal ik de voorpijp er toch onder weg en hoop er dan beter bij te kunnen komen, nu had ik de volgende vragen, wat is het Opel bestelnummer van de sensor en zijn de voorste en achterste sensor gelijk, en moet hij met 20 of 25 Nm vast?
22 november 2016 om 14:55 #18327547opcom aansluiten.. dan kun je zien of het om een klop sensor gaat…
de klopsensor aan de achterzijde zit ongeveer waar je dynamo zit en de kabel loopt langs het uitlaatspruitstuk naar boven naar een stekkertje bij het distributiekap van de achterste cilinderkop.. de kabel ervan wil wel eens kapot gaan..
de klopsensor aan de voorzijde heb ik nog niet aan m`n vectra hoeven vervangen… tot op heden…is het een storing die op lage toeren ontstaat en weggaat??
22 november 2016 om 18:37 #18327577de storing ontstaat na een tijdje rijden, bij zo’n 70 km per uur, blijft dan ongeveer een minuut branden en gaat vanzelf weer uit, als hij brand en je trapt het gas vol in merk je dat hij bij bepaalde toeren inhoud. gisteravond even gekeken en bleek het hitteschild welke er normaal voorlangs zit er los voor te hangen, de drie schroefjes waren waarschijnlijk door de vorige eigenaar verwijderd, dit plaatje heeft waarschijnlijk ook trilling veroorzaakt, sinds ik hem weer vast heb gezet heeft hij geen storing meer laten zien, maar ging daarvoor soms ook wel een paar dagen goed. De aansluitkabel loopt tussen de dynamo door naar boven, misschien geen best plek voor een kabel omdat de dynamo ook een magnetisch veld creëert waar de kabel misschien ook storing van op pikt
22 november 2016 om 19:15 #18327590ik heb bij mij een tijd geleden m`n kabelboom vervangen.. en heb alle kabels van de motor vandaan gelegd.. waaronder de kabel van de klopsensor.. die hangt vrij en van de motor en dynamo vandaan
het magnetisch veld van de dynamo speelt hierin geen rol.. dat veld is vrij klein en geen weinig effect aan het kabeltje.. vaak gaan de kabels kapot door warmteje dynamo is lucht gekoeld ( heeft een lucht toevoer vanaf de wielkast)
de kabel van de klopsensor is lang genoeg ( volgens mij..) om deze vrij te laten hangen..
ik heb uiteindelijk wel de klopsensor vervangen en daar zat zeker minimaal 30 a 35 cm kabel aan..
als het goed is loopt er ook een vacuüm slangetje lange je schutbord.. daar kun je de kabel van je klopsensor aan vast maken om `m uit de buurt van de motor/dynamo te houden…origineel loopt de kabelboom boven langs het uitlaatspruitstuk… wat ik overigens niet zo
n goed ontwerp vind... ik heb daarom bij de vervanging van de kabelboom de boom door het gootje gelegd van m
n vectra b.. al weet ik niet of een calibra dat ook heeft.. maar dit is off topic..maar waarmee heb je je ECU uitgelezen?? als je iets anders dan opcom gebruikt hebt zou ik je toch aanraden opcom te gebruiken
er komt dan de foutcode en de benaming van het onderdeel/sensor bij te staan.. dan is het dus minder tot geen giswerk om te kijken wat het probleem is..22 november 2016 om 21:17 #18327625ik heb het met de paperclipmethode gedaan, ik heb helaas geen tech1 van Opel, had er laatst wel een van een dealer die er mee gestopt was maar daar was het toetsenfolie van defect en was dus niet te bedienen
ik wacht nu eerst weer of hij nog in storing gaat, heb ondertussen gezien dat het flexibele stuk van de uitlaat ook los ligt en ga dat eerst vervangen, mocht hij weer in storing gaan dan vervang ik de sensor ook gelijk, kan er dan beter bij als het voorste deel van de uitlaat er onder weg is
http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/11/572/469/4745/ als het goed is, is het nummer twee op de tekening, al staat er niet bij voor welke motor het is, aan de voorkant zitten trouwens twee van die sensoren, 1 rechtsonder het oliefilter en linksboven zit er ook 1
weet je ook het aantrekkoppel om hem te monteren?23 november 2016 om 14:06 #18327732opcom is makkelijker.. kun je met een laptop doen en kost een eurotje of 20 a 30..
als het goed is zitten er maar 2 sensoren op je blok… 1 voor 1 achter..
aanhaal moment weet ik niet uit m`n hoofd..
het blok goed schoonmaken en ik deed vast is vast..23 november 2016 om 19:04 #18327774opcom is toch met een andere stekker? zou wel gemakkelijk zijn, zit ook nog een tractioncontrol fout in en soms ook een sleutelcodefout, TC is niet met de paperclipmethode uit te lezen. Heb vandaag weer een stuk gereden en geen storingslampje gezien, misschien toch het losse hitteschildje wat los lag de oorzaak? wel gaat af en toe handremlampje, remlamplampje aan en staat de benzinemeter opeens een stuk lager, maar niet alles tegelijk
Ik ga nu eerst de olie vervangen en uitlaat repareren23 november 2016 om 20:57 #18327798als je TC lampje enzo gaat branden kan een massa probleem zijn..
het handremlampje als dat aan gaat eens kijken naar je remvloeistof niveau of op niveau staat..
maar je kan eens kijken als alles te gelijk is of kort achter elkaar of je massa achter je dashboard goed is.opcom werkt op een OBD2 stekker.. vanaf 1993 zitten die al opeen corsa en kadett etc.. of misschien wel veeeel eerder.. dus jouw calibra zou die ook moeten hebben…
23 november 2016 om 23:36 #18327823remolie staat op maximum, hij gaat soms ook op storing 145, op zich brand het motorstoringslampje altijd als je start en zie je dus niet dat hij op die storing staat, sleutelherkenning, en dat klopt, soms draait de startmotor wel maar gaat hij niet aan, draai je hem naar 0 en gelijk weer starten gaat hij gelijk aan
ik zal me eens verdiepen in een opcom29 november 2016 om 00:08 #18329933Opcom inmiddels besteld met adaptorkabeltje naar 10 pins aansluiting, vandaag ook de klopsensor binnengekregen, man man wat een werk die te vervangen, maar zit er weer op, wel de oude kabel door moeten knippen omdat hij achter de dynamo langs liep en er geen ruimte was om de stekker er tussendoor te halen.
morgen met de juiste kracht 20Nm aantrekken en kabel omhoog brengen, dan zien of hij niet weer in een storing gaat29 november 2016 om 12:31 #18329947de sensor die je besteld hebt heeft als het goed is een lange kabel… die kun je vrij langs de dynamo hangen.. ( althans heb ik gedaan) en dan aan iets wat niet warm is van zichzelf vast maken met een kabelbinder of iets.. de stekker moet je eerst los halen wil je die door de houder heen drukken…
loshalen is opzich geen probleem.. als je de auto voor omhoog krikt of op oprijsteunen zet dan kun je er via onder de auto makkelijk bij…
29 november 2016 om 19:37 #18329966sensor vanmiddag vervangen maar blijft code 12-17-31-12 aangeven, toen de oude sensor aan de voorkant gezet en blijft de fout ook het zelfde, als ik op de stekker van sensor 2 meet, meet ik aan 1 kant massa en aan de andere kant hoge weerstand 1 mega ohm.
kan het zijn dat het door de olie in de bougie schachten komen dat hij niet goed loopt en de sensor dit op pikt en in storing gaat?29 november 2016 om 19:59 #1832997017 Knock sensor 2 No change in voltage
31 is no rpm signal.. maar je hebt deze controle gedaan als de motor uit staat.. dus die kun je negeren…
ik denk dat je beter af kunt wachten dat je opcom binnen is.. dan kun je zien of je klopsensor de “kloppen” oppikt of niet.. met een paperclip is dit erg lastig om waar te nemen…
al kan ik je zo niet verder helpen waarom er geen wisseling in spanning is van de klopsensor ( althans aan de foutcode te zien) ik wete niet wat de correcte spanningswaarde moet zijn
30 november 2016 om 09:45 #18330007bedankt voor het meedenken,
ik heb gisteravond de oscilloscoop er maar eens opgezet om te kijken of er pulsjes op komen, stonden scherpe naalden op en iets ruis, het gekke was toen dat het motorlampje niet meer ging branden, kan misschien ook zijn dat er een klep was die getikt heeft, de auto heeft de laatste 5 jaar maar heel weinig gereden en heb de olie zaterdag vervangen en bij hydraulische klepstoters duurt het een tijdje dat de oude olie er uit is.
Ik ga nu eerst de kleppendekselpakking vervangen omdat er olie in de bougischachten staat, ik zag dat er twee soorten pakkingen zijn, een bestaande uit twee losse delen en 1 complete, zit er verschil tussen de voorste en de achterste pakking?
en moet je de rubbertjes ook vervangen?30 november 2016 om 10:38 #18330011kleppendeksel pakkingen zijn als 2 losse sets… rubbers zitten bij de set als het goed is…
dit kun je navragen via http://www.fsrs-opelwebshop.nl op de chat..
de koppen zijn dacht ik gelijk dus de pakking zal voor beide passen…4 december 2016 om 12:16 #18331220vrijdag de voorste pakking set vervangen en nacht laten drogen, lijkt goed nu, als het goed blijft ga ik ook de achtersten vervangen, maar is wel wat meer werk
ronde ringetjes zaten er bij, was van het merk Reinz -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.