Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Temperatuur Corsa b.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juli 2016 om 14:07 #17277441
Middag!
Ik heb weer eens een probleem.
Mijn corsa uit ’95 een 1.4nz loopt verder keurig. De temperatuur blijft onder het rijden mooi stabiel rond de 90 a 95 graden.
Nu is het zo als ik moet stoppen voor het verkeerslicht of dicht spoor loopt de temperatuur binnen no time op. En zo ver dat hij richting het rode duikt. Met 3 a 5 min max. Er zit voldoende koelvloeistof in.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken? Durf niet eens file te rijden met dit mankement.
Mvg Jeffrey
23 juli 2016 om 14:10 #18323406Kan een defecte thermostaat zijn.. Slaat je ventilator wel aan??
23 juli 2016 om 14:18 #18323407@bart-gsi wrote:
Kan een defecte thermostaat zijn.. Slaat je ventilator wel aan??
Ja die slaat gewoon aan. Mijn verwarming wordt ook gewoon goed heet.
23 juli 2016 om 14:22 #18323408Kan zijn dat je thermostaat kapot is.. Dat die dicht blijft staan… Bij 90 a 95 graden zou die open moeten gaan om de vloeistof te koelen…
Als je motor warm moet worden blijft je thermostaat dicht.24 juli 2016 om 08:56 #18323409ja en de ventilator slaat pas bij 102 graden aan dus niks aan de hand als de ventilator gewoon werkt!!
24 juli 2016 om 09:01 #18323410@corsaracer wrote:
ja en de ventilator slaat pas bij 102 graden aan dus niks aan de hand als de ventilator gewoon werkt!!
Volgens mij is er dus wel wat aan de hand! Dit is nog nooit zo geweest. Tot ongeveer 3 weken geleden liep hij langzamer naar het rode gedeelte. Toen kon ik gerust een 20 min stilstaan op stationair en dan sloeg de fan pas aan.
En dat is nu dus de helft van de tijd. En de buiten temperatuur speelt ook geen parten.
‘s Morgen als het koeler is of ‘s middags op t warmst van de dag loopt de temperatuur even snel op en naar mijn mening te snel. Kijkend naar een paar weken terug.24 juli 2016 om 09:13 #18323411als je koelvloeistofnivo met koude motor goed is
de ventilator van de radiator werkt
en als de wijzer niet in het rode komt zou er niets aan de hand moeten zijn.wat je kunt proberen is eens een co test laten doen bij je koelvloeistof om te kijken of er soms uitlaatgassen erbij komen wat zou kunnen duiden op een lekkende koppakking. daardoor zou je temp iets sneller kunnen stijgen.
maar de temperatuur buiten heeft er wel degelijk invloed op hoor.
ik stap tegenwoordig op het werk in de auto als hij de hele dag stil en in de schaduw heeft gestaan (op een goed hete dag zoals afgelopen woensdag met een olie temp van 40!! graden.dus de radiator kan zijn warmte dus gewoon veel slechter kwijt de laatste weken ivm de temp buiten.
als je zeker weet dat je nergens een lek hebt kun je proberen om de dop van het vloeistofvat eraf te halen en dan 20 min zonder dop de motor te laten draaien zodat alle lucht die er misschien inzit eruit kan komen op die manier.
24 juli 2016 om 15:32 #18323412@corsaracer wrote:
wat je kunt proberen is eens een co test laten doen bij je koelvloeistof om te kijken of er soms uitlaatgassen erbij komen wat zou kunnen duiden op een lekkende koppakking. daardoor zou je temp iets sneller kunnen stijgen.
Dan zou ik koelvloeistof verlies moeten hebben of sludge vorming in de olie? Maar beide is niet het geval.
Heb voor de zekerheid een nieuwe thermostaat besteld die ga ik zodra binnen vervangen. Deze kosten niet de hoofdprijs. Daarna kijken we wel weer verder mocht het probleem niet zijn opgelost!
25 juli 2016 om 05:19 #18323413NIKS aan de hand.
Koelvin slaat aan!!!!
Dus thermostaat en koelvinschakelaar werkt.Hij gaat niet IN het rood, dus niks aan de hand.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 juli 2016 om 10:33 #18323414@wim-v6 wrote:
NIKS aan de hand.
Koelvin slaat aan!!!!
Dus thermostaat en koelvinschakelaar werkt.Hij gaat niet IN het rood, dus niks aan de hand.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
was ook mijn eerste gedachte maar schijnbaar kon dat niet volgens TS :sleeping
25 juli 2016 om 16:36 #18323415Over 3 maanden is het probleem op gelost… :jerry
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
25 juli 2016 om 18:06 #18323416Goedemiddag opelfreakz,
heb zowat hetzelfde voor denk ik.
het is nu wel een extemer weer dan een paar weken geleden, akkoord, maar als hij het vroeger niet had en nu wel, dan geloof ik ook dat er iets niet meer werkt.
Heb je airco?
Zo ja verwacht ik dat je 2 ventilatoren hebt, en niet beide slaan samen op.
Ikzelf had airco, (intussen verwijdert, brol was toch kapot en zit alleen maar in de weg), de ventilator die voor de aircocondensor zat (lees tussen radiator en bumper) was bij mij lichtjes defect waardoor deze wel werkte maar met heel veel kabaaal. eerst hoorde ik deze precies altijd op en af slaan wanneer mijn wagen stationair draaide. (ik ben er bijna zeker van dat ik dit niet zou gehoord hebben indien deze geen kabaal zou gemaakt hebben. na bepaalde kreeg ik rariteiten met de temperaturrmeter, (sloeg ook verder uit dan ik ooit voordien gezien had). echter toen heb ik voor het eerst de andere fan horen aanslaan. De 2 fans slaan op verschillende temperaturen op. ik denk zelfs dat de binnenste (tussen radiator en motor) een noodfan is ter bescherming en deze normaal alleen maar hoort op te springen indien de andere het niet aan kan. mijn advies zou zijn, controleer beide fans (stekker los en zelf voeden met kabel op de batterij. dit kan je normaal redelijk gemakkelijk, zonder onderdelen te moeten demonteren. thermostaat kan je ook relatief goed kontroleren zou ik denken.
Zorg dat motor koud is, starten en laten draaien tot deze op temperatuur komt, blijf aan je radiator voelen of deze mee op temperatuur komt. blaast je verwarming snoeihete lucht en stijgt je temperatuurmeter tot over bedrijfstemperatuur maar je radiotor blijft (relatief) koud, dan kan je zeggen dat je thermostaat de brui gegeven heeft. als dit niet het geval is moeten je fans of toch op zen minst 1 ervan aanslaan. is ook dit niet het geval, en staat je meter tegen de rooie, stillegen en je thermocontacten kontroleren. bij mij staan deze rechts onder in de radiator geschroefd. (M22).indien ik mis ben lees ik het hier wel een keer.
Ik hoop snel van je te horen hoe het gaat en wat het probleem geweest is.
Als ik hier ergens verkeerd redeneer, hoor ik dit ook graag eenieder wie op dit forum.
MVG
29 juli 2016 om 13:50 #18323417@corsaracer wrote:
maar de temperatuur buiten heeft er wel degelijk invloed op hoor.
ik stap tegenwoordig op het werk in de auto als hij de hele dag stil en in de schaduw heeft gestaan (op een goed hete dag zoals afgelopen woensdag met een olie temp van 40!! graden.Ben het eens met je Juul (en Wim).
Zelfs mijn beide LPG auto’s slaan met dit warme weer sneller over op LPG (bij 40 graden koelvloeistoftemperatuur) dan normaal.
Dit betekend gewoon dat de boel al warmer is dan normaal vanaf een koude start.31 juli 2016 om 07:19 #18323418@bart-gsi wrote:
Kan een defecte thermostaat zijn.. Slaat je ventilator wel aan??
Dan zou de koelvin NIET functioneren.
Dit deed de Corsa van mijn moeders Altijd!! Bij stilstaan in de File of voor een Stoplicht, verder geen problemen mee gehad.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.