Olie lekkage, allen kleppendekselpakking? Astra F CC 1993

Forumindex Forums Modellen Astra Olie lekkage, allen kleppendekselpakking? Astra F CC 1993

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277338
    Roman78
      Lid sinds:
      9 March 2009

      Beste iedereen, ik heb daar eens een probleem met mijn Astra F CC uit 1993 met 175000km erop. Ik laat overal olie plekken achter. Ik heb nu het motorblok schoon gemaakt om te kijken waar het eruit komt.

      Maar ik heb nog iets ontdekt, n.l. is het uiterste van de uitlaat zwart, denk dus er wordt olie verband. Heb nu de kap boven de carburateur (of hoe heet dat ding waar de slang vanuit de luchtfilter op aangesloten is) losgemaakt en dat was vol olie (zie foto’s). Ik denk dus dat er olie via deze weg in de motor komt en daardoor deze ook niet lekker loopt. De luchtfilter is noch schoon.

      Bij mij gaat ook altijd het gele motorlampje aan na c.a. 10km rijden. Heb hem uiteraard al bij diverse garages gehad vanwege dit, maar ze konden niets vinden. Aan hand van de foutcode hebben ze dan de ontstekingseenheid vervangen (350 euro) maar dat loste het niet op. De Kleppendekselpakking heb ik twee jaar geleden laten vervangen voor de APK, 35 euro, maar ik heb zo het gevoel dat hij het niet vervangen heeft, alleen maar schoon gemaakt of kan die na die tijd alweer defect zijn? En zelf heb ik dan luchtfilter, bougies, bougiekabels, lambdazonde en rotor vervangen, dus zo een beetje de slijt producten.

      Is dit nu de alleen de Kleppendekselpakking die voor de olie in de carburateur zorgt of komt die ergens anders vandaan? Kan ik de Kleppendekselpakkingzelf vervangen, dus met dop 10 de 8 bouten loshalen, schoonmaken, nieuwe ertussen en weer vastschroeven? Of moet dat met een bepaalde druk (N) worden vastgeschroefd? Heb wel een momentsluitel, maar in dat geval zou ik het wel door een monteur laten doen. En dan uiteraard niet bij die waar ik het twee jaar geleden heb laten doen.

      /edit: heb een howto gevonden (okee wel van een VW maar moet niet veel anders zijn) http://www.passat35i-forum.nl/forum/index.php?topic=1211.0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

      #18322945
      b07
        Lid sinds:
        24 February 2009

        dat komt daar door de carterventilatie, dat zijn de slangen die 1 links en, 1 achter op je kleppendeksel zitten, die zitten aangesloten op de lucht inlaat en, zuigen oliedampen op, dit kan komen door een te hoge carterdruk, helemaal brandschoon zal die niet vaak zijn maar deze is wel erg nat.
        maak je gasklephuis en, de slangen is goed schoon, neem aan dat je geen overdreven olie verbruik heb?

        dit heeft niks met je kleppendeksel pakking te maken.

        #18322946
        Roman78
          Lid sinds:
          9 March 2009

          Heb juist wel groot olieverbruik, zoals geschreven laat ik overal olieplekken achter. Dit moet ik ook eerst nog opgelost krijgen. Kan dus niet zeggen of het verbruik op de lekage na groot is. Wel heb ik bij de uitlaat ook zwarte aanslag, en de uitlaat is net een jaar oud.

          #18322947
          b07
            Lid sinds:
            24 February 2009

            als je kleppendekselpakking lek is dan moet je die vervangen maar, dat heeft niks te maken met olie op je gasklep, een hogen carterdruk zorgt daar wel voor en, dan heb je ook olie verbruik en, dan word inderdaad je uitlaat zwart

            #18322948
            Roman78
              Lid sinds:
              9 March 2009

              Hoge Carterdruk betekend toch lekke/versleten zuigerveren? Ik heb een druktestapparaat voor de cylinders, zou eens een test kunnen maken.

              Vervangen heb ik zoiets nog nooit, tenminste niet bij een auto, en laten doen is volgens mij ook niet zo goedkoop.

              #18322949
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                als dit een 1.4 of 1.6 8v motor is zou je gewoon een motor over kunnen hangen van een corsa B, astra F etc en is goedkoper dan het blok laten reviseren.. bovendien kun je dat met een dagje wel gedaan hebben ( met het juiste gereedschap.. motortakel etc)
                oude opels zijn met de 8v motoren best simpel om aan te werken… en de blokjes kun je overal vinden

                #18322950
                Roman78
                  Lid sinds:
                  9 March 2009

                  Zo ben weer thuis en heb meteen gekeken. De pakking is iig beetje lek. Maar erger nog, ik heb weer de luchttoevoer naar de gasklep losgehaald en daar is nu naast olie ook zo gele-beige smeurie. Uiteraard had ik deze gisteren geheel schoon gemaakt. En te zien is ook dat de olie blijkbaar eruit spuit, want ik heb aan de rechter kant overal olie druppels zitten.

                  #18322951
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    Kvs of water bij de olie gekomen.. Of korte afstanden rijden krijg je sludge.. Dat drapje wat je op de foto hebt..

                    Kleppendekselpakking lijkt te strak aangedraaid. Die is er tussenuit geperst…
                    Dus die is sowieso aan vervanging toe..

                    #18322952
                    Roman78
                      Lid sinds:
                      9 March 2009

                      Okee, maar hoe zit dat op foto 4? Daar is veel olie en ik kan niet direkt opmaken waar het vandaan komt, maar lijkt er op alsof het ergens met hoge druk uit wordt geperst. Zelfs op de rotor zitten oliedruppels. En op foto 1 ziet men ook overal olie.

                      #18322953
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        Een keer een compresie meting laten doen kijken of je ringen om de zuigers nog goed zijn.. Zoals eerder gezegd. Kan zijn dat je een te hoge carterdruk hebt

                        #18322954
                        Roman78
                          Lid sinds:
                          9 March 2009

                          Compressiemeting kan ik doen, meetapparaat heb ik ooit eens van een hobby garage gekocht die ermee stopte.

                          Moet ik even opzoeken. Even voor de zekerheid nog eens de stappen:

                          – Beetje warm rijden
                          – zekering eruit van de ontsteking en brandstof pomp
                          – bougie eruit, meetapparaat erin, 3 keer starten en resultaat noteren
                          – meetapparaat eruit, wd40 in spuiten
                          – meetapparaat er weer in en weer 3 keer starten, tevens ook noteren
                          – de laatste 3 stappen herhalen voor elke cilinder.

                          Ben ik nog wat vergeten? Is al een tijd geleden dat ik dat gedaan heb, toen had ik nog een Swift, is zeker 10 jaar geleden.

                          /edit: Zou het kunnen zijn, dat de ontsteking fout staat? Omdat de ontstekingseenheid vervangen is of deze goed is ingesteld. Heb wel met een timinglight gekeken, maar kon niet echt een scala zien waarop ik moest afstellen, dus heb ik een beetje naar gevoel ingesteld.

                          Morgen ga ik naar de garage en zal hem dat ook eens vertellen.

                          #18322955
                          bart-gsi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2012

                            Klopt.. Als je de zekering voor je pomp niet kan vinden kun je onder de achterbank ook gewoon de stekker los halen… Dan is je pomp en vlotter uit..

                            #18322956
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              Oja.. Je hoeft geen wd40 erin te spuiten.. Als je je motor rond laat draaien draait je olie pomp mee.. Dus wd40 is niet nodig..

                              #18322957
                              b07
                                Lid sinds:
                                24 February 2009

                                Hoge carterdruk kan je vaak ook makkelijk zien, als je de oliedop losdraait en, hij vliegt er af of ,gaat stuiteren met draaiende motor dan is de druk te hoog.

                                Haal je peilstok eruit ,hoor of voel je em uit dat gat blazen is de druk ook te hoog.

                                Dacht dat je met compressie meten ook volgas moest geven en, zou em wat meer slagen laten maken 8 of 10 , het is een 4 takt dan heb je zeker alle slagen gehad

                                #18322958
                                Roman78
                                  Lid sinds:
                                  9 March 2009

                                  We hebben een lek gevonden en dat in een slangetje. Die gaan we morgen vervangen samen met de kleppendekselpakking. Tenminste als deze morgen binnen zijn.

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.