Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G X16XEL: Hoge toeren bij start
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 juli 2016 om 01:19 #17277210
Bijna elke ochtend als ik mijn Astra start dan loopt die automatisch al ca. 1500 toeren. Wanneer ik vervolgens in z’n 1 wegrij dan schiet die door naar ca. 2500 toeren en blijft daar langer als normaal hangen. Meestal schakel ik een dan ook meteen door naar z’n twee. In deze situatie hoef ik dan eigenlijk ook zo goed als geen gas meer te geven.
Dit is echter alleen maar de eerste 200/300m zo daarna gaat die weer terug naar zijn normale toeren.
Afgezien van dit probleem rijdt de Astra nog prima!
Iemand enig idee wat dit is en of het ernstig is? Bedoel op parkeerplaatsen krijg ik toch soms wel rare gezichten van anderen, terwijl ik niet eens gas geeft. :-x
Daarnaast heb ik ook soms dat het contactslot van mijn Astra niet goed terugveert en/of moeilijk draait. Hij start wel gewoon als die draait, maar is vrij vervelend dit.Hier ook tips voor?
5 juli 2016 om 05:41 #18322164Ik had met mijn oude x16xel precies het zelfde. Naar mijn mening kan dit verder geen kwaad. Na paar minuten zakt het toerental weer.
Contactslot had ik ook. Voornamelijk als het warm weer is buiten, dan gaat het stroef. Beetje heen en weer bewegen met het stuur tijdens sleutel erin steken dan wil het wel gaan. Je kan een klein beetje wd40 erin spuiten kijken of het wat soepeler gaat.
5 juli 2016 om 12:30 #18322165Zelfde symptoom hier met een X16XEL in Astra G. Geen idee wat het zou kunnen veroorzaken, heb zelf al e.e.a. vervangen aan de auto en vacuumlekken uitgesloten, al ga ik preventief nog wel mijn inlaatpakking en injectorringen vervangen + injectors reinigen, en ben ik een afspraak aan het inplannen met ZakHooi om mn ECU te updaten naar software versie 3, waarin “een probleem met de stationairregeling” verholpen wordt. Als een van deze zaken verbetering brengt zal ik het laten weten.
Overigens lees ik veel over dat verhoogde stationair-probleem op astra-g.de en astraownersclub.uk, schijnt een veel voorkomend probleem te zijn met deze blokken. De kenners zeggen dat het komt omdat de Multec S module een beetje een dinosaurus is, doorontwikkelde versie van de ECU’s uit de late jaren 80, en het daarom simpelweg niet zo betrouwbaar en accuraat werkt als nieuwere auto’s.
Edit: Overigens is het hoge-toeren-probleem bij mij afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het warmer dan 18 graden is gaat ie bij een koude start op 2500rpm hangen, bij lager dan 18 graden start ie “normaal” op 1500rpm
5 juli 2016 om 12:40 #18322166Bij mij was het ook temperatuur afhankelijk. Ik heb er eerlijk gezegd nooit tijd aan besteed om uit te zoeken. 4 jaar lan mee rond gereden zonder problemen.
10 juli 2016 om 08:46 #18322167@Speedswitch wrote:
Zelfde symptoom hier met een X16XEL in Astra G. Geen idee wat het zou kunnen veroorzaken, heb zelf al e.e.a. vervangen aan de auto en vacuumlekken uitgesloten, al ga ik preventief nog wel mijn inlaatpakking en injectorringen vervangen + injectors reinigen, en ben ik een afspraak aan het inplannen met ZakHooi om mn ECU te updaten naar software versie 3, waarin “een probleem met de stationairregeling” verholpen wordt. Als een van deze zaken verbetering brengt zal ik het laten weten.
Overigens lees ik veel over dat verhoogde stationair-probleem op astra-g.de en astraownersclub.uk, schijnt een veel voorkomend probleem te zijn met deze blokken. De kenners zeggen dat het komt omdat de Multec S module een beetje een dinosaurus is, doorontwikkelde versie van de ECU’s uit de late jaren 80, en het daarom simpelweg niet zo betrouwbaar en accuraat werkt als nieuwere auto’s.
Edit: Overigens is het hoge-toeren-probleem bij mij afhankelijk van de buitentemperatuur. Als het warmer dan 18 graden is gaat ie bij een koude start op 2500rpm hangen, bij lager dan 18 graden start ie “normaal” op 1500rpm
Apart.
Ja heb het idd ook als het warmer is dan 18 graden en dat vind ik dus zo raar, want ik dacht namelijk dat het alleen voorkomt wanneer het wat kouder was maar nu gebeurt het eigenlijk altijd. Bedoel je met dat hangen op 2500rpm als je gas geeft of echt letterlijk stationair na de start?
22 juli 2016 om 18:15 #18322168De dealer waar ik m’n Astra heb gekocht gaf aan dat de ecotec motoren bij een koude start hogere toeren aanhoudt om de motor op te warmen. Zodra doe op temperatuur is gaan de toeren omlaag.
Ik heb een semi-automaat die rijdt vooral na het starten en koude start tot zeker 20 km in z’n 1 en dan dus ook redelijk hoge toeren. Daarna schakelt ie normaal.Wel hoor ik na de start bij ongeveer 20 kmh een relait klikken. Weet iemand wat dat is?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
24 juli 2016 om 00:08 #18322169Secundaire luchtpomp relais meestal
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.