opel toont haar rijke cabrioletgeschiedenis

Forumindex Forums Overige Opel algemeen opel toont haar rijke cabrioletgeschiedenis

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276685
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      Opel toont haar rijke cabrioletgeschiedenis

      Hoewel Opel niet synoniem staat voor cabrioletmodellen, heeft het Duitse merk door de jaren heen enkele memorabele dakloze voertuigen gecreëerd. Nu het volop lente is, heeft men in Rüsselsheim besloten om die auto’s nog eens in het zonnetje te zetten.
      Het begon allemaal met de Patent Motor Car System Lutzmann. Niet alleen was dat in 1899 de eerste Opel überhaupt, maar ook een cabriolet. Maar goed, dat was natuurlijk logisch omdat open koetswerken toen nog de norm waren.
      Tijdens de 22e editie van de ADAC Opel Classic Hessen-Thüringen oldtimerrit (26 t/m 28 mei a.s.), zal het Duitse merk present zijn met 5 andere klassiekers met stoffen kap. Het is een mooi PR moment om de Cascada, waarvan de verkopen nooit een hoge vlucht hebben genomen (en inmiddels weer op z’n retour lijken te zijn) nog eens in de spotlights te zetten. De klassiekerrit voert door de omgeving van het Werretal, aan weerszijden van de voormalige grens tussen West en Oost Duitsland.

      Eén van de klassieke Opels die tijdens de oldtimerrit te zien zal zijn, is deze 8/25 PS. Van dit uit 1920 stammende model was de lekker bekkende naam niet verzonnen door de marketingafdeling maar gaf de ‘technische’ typeaanduiding de Duitse belastingklasse aan (met staffels per 500 cc). De 8/25 PS was een voor die tijd met zijn V-vormige radiateur een sportieve 4-zitter met een 25 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder onder de kap. Het maximum vermogen werd geleverd bij 1.600 toeren per minuut. Goed voor een topsnelheid van, afhankelijk van aantal inzittenden en hoeveelheid bagage, circa 65 km/u.

      Eind jaren 30 was open rijden niet meer de norm, wel een luxe. Het model Super 6 was een cadeautje aan zichzelf voor de 75e verjaardag van het merk (dat ooit begon met de bouw van naaimachines) in 1937; een cabriolet versie mocht dan ook niet ontbreken. Onder de kap zat een 2,5 liter 6 cilinder lijnmotor van 55 pk waarmee de Opel een topsnelheid van 115 km/u kon bereiken. Meer had/ heb je in een cabriolet niet nodig. De motor zou tot in de jaren zestig gebruikt worden in de Kapitän. In de Opel Super 6 Gläser cabriolet (zoals het model officieel heet) zal Peter Küspert, vice-president verkoop van Opel, deelnemen aan de rit.

      Geen volwaardige cabriolet was deze Olympia, het eerste model van Opel met zelfdragende carrosserie. Dat maakte de omvorming tot een open auto lastiger, waardoor men het bij een ‘sardienenblik dak’ hield. Het stoffen dak kan je à la de Fiat 500C naar achteren rollen, maar de zijstijlen (inclusief ramen en deurframes) zijn identiek aan die van de gesloten Olympia. Het type wat wij hier zien is van na de oorlog (1950), toen Amerika vanwege de bevrijding op een voetstuk werd geplaatst en dat komt tot uiting in overdreven ornamenten, chromen accenten en knipogen naar de luchtvaart. Daarmee werd ook tot uiting gebracht dat het qua welvaart (Wirtschafswunder …) weer de goede kant op ging met Duitsland. Voorin zit een 1,5 liter 4 cilinder van 42 pk. Daarmee zat de Opel mooi tussen de Volkswagen en de Mercedes in. In 1956 was de Olympia Rekord de laatste auto van dit design die uit de fabriek kwam.

      In de jaren zestig bouwde Opel zelf geen cabrioletmodellen. Wel was er carrosseriebouwer Karl Deutsch uit Keulen die er een boterham mee dacht kunnen te verdienen. Hij nam graag de Rekord onder handen. Klanten moesten er wel diep voor in de buidel tasten, want de ombouwoperatie kostte de helft van een nieuwe Rekord. Daarom werden er in 1964 amper 30 exemplaren van gebouwd. Bij zijn opvolger (1967) waren de resultaten iets beter: 50 stuks. De rode Rekord C Deutsch cabriolet wordt tijdens de ADAC Hessen-Thüringen oldtimerrit bereden door voormalig DTM coureur en Opel ambassadeur Joachim Winckelhock.

      Daarna werd het decennialang stil. De cabriolet werd om veiligheidsredenen dood verklaard. Tot Volkswagen met de Golf Cabrio bewees dat er best leven in een open middenklasser zat. Na een tijdje de kat uit de boom gekeken te hebben, volgde Opel met een open versie van de Kadett. Daar is de 4-zits Cascada (feitelijk een Astra Cabriolet) een nazaat van. De voorganger met metalen klapdak bleek een eenmalige oefening te zijn. Met een stoffen kap kan een betere ‘premiumbeleving’ à la Audi en Bentley worden geboden.

      Opel zegt dat het dak van de hoogste kwaliteit is en dat hij in 17 seconden opent en sluit, tot een snelheid van maximaal 50 km/u. De elegante kap zou voorzien zijn van optimale (geluid)isolatie voor maximaal rij comfort in elk seizoen. Ondanks dat de vierseizoenen cabriolet al leverbaar is vanaf 35.495 euro, verkoopt de Cascada matig. In Nederland werden in de eerste 4 maanden van dit jaar 40 stuks op kenteken gezet, versus 50 exemplaren in dezelfde periode vorig jaar.

      Maar gelukkig is er het Amerikaanse zustermerk Buick nog. Die heeft meerdere modellen in haar catalogus staan die hun leven begonnen als Opel. Naast de Astra Sedan, Insignia en Mokka gaat het daarbij om de Cascada. De laatste doet het naar Buick normen erg goed. Vorige maand wist de Amerikaanse zuster bijna 2.500 orders voor de Cascada te noteren. Dat is, wat je noemt, different cook. Op jaarbasis komt de output van de cabriolet van Opel zo (ruim) boven de 20.000 exemplaren uit. Dat zorgt voor blije gezichten op de boekhoudafdeling. Bovendien is in het geval van de Buick versie van de Cascada 64 procent van de klanten nieuw voor het merk. Eind goed, al goed.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.