Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra GTS – Condensor zelf vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2016 om 15:07 #17276681
Net terug van de garage met slecht nieuws; de condensor is lek (grote radiateur van de airco?), en ook de koppeling is er bijna doorheen, kreeg ik even medegedeeld. :cry :cry
Ze waren nog een kostenplaatje aan het opmaken, maar men wilde mij er wel op attenderen dat de kosten van reparaties waarschijnlijk gelijk of groter zijn dat de dagwaarde van de auto.. :wtf
De koppeling zal ik bij de garage moeten laten repareren, dat gaat boven mijn pet, maar om de kosten te drukken wil ik wel zelf proberen om de condensor te vervangen.
Aangezien deze helemaal vooraan aan de wagen zit lijkt het mij dat dit niet al te ingewikkeld moet zijn? Daarna breng ik heb weer ergens heen om te laten vullen.
Ik ben ondertussen vrij handig met de Vectra, dus weet iemand of dit mogelijk is? Zitten er geen rare koppelingen aan waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt?
Alle tips zijn welkom!
20 mei 2016 om 16:03 #18319196Hoi,
Ja dit is goed zelf te doen.
Je dient in ieder geval de voorbumper te demonteren en verder als je airco systeem al leeg is hoef je dat in ieder geval niet ‘af te knijpen’ of iets dergelijks. Zelf heb ik dit niet gedaan maar ik heb een handleiding ergens. Ik zal deze opzoeken en later posten.Groet jraaf
20 mei 2016 om 16:19 #18319197Ik heb ‘m niet meer paraat maar heb ‘m wel weer gevonden waar ik ‘m toendertijd vandaan had gehaald.
http://www.astraownersnetwork.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false; Wel ff lid worden anders zie je de pica’s niet.Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=_EKO5ESFwlM” onclick=”window.open(this.href);return false;
Weet niet welke motor je hebt maar principe lijkt mij niet veel afwijken tussen benzine en diesel en eenmaal de bumper er af is het een kwestie van demonteren.
Je MOET er wel voor zorgen dat het systeem LEEG is voor je begint ivm de druk!!
Groet jraaf
20 mei 2016 om 16:34 #18319198Bedankt! Zit een gat in de condensor dus zal wel leeg zijn.
Er zit een ventiel op volgens mij?
20 mei 2016 om 18:06 #18319199@jraaf wrote:
Ik heb ‘m niet meer paraat maar heb ‘m wel weer gevonden waar ik ‘m toendertijd vandaan had gehaald.
http://www.astraownersnetwork.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false; Wel ff lid worden anders zie je de pica’s niet.Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=_EKO5ESFwlM” onclick=”window.open(this.href);return false;
Weet niet welke motor je hebt maar principe lijkt mij niet veel afwijken tussen benzine en diesel en eenmaal de bumper er af is het een kwestie van demonteren.
Je MOET er wel voor zorgen dat het systeem LEEG is voor je begint ivm de druk!!
Groet jraaf
Filmpje even zitten kijken, lijkt vrij eenvoudig. Moet dus ook even de 2 O ringetjes erij bestellen met wat mineraal olie
Heb al een mooi vervangend modelletje gevonden:
http://www.mister-auto.nl/fl/condensator/nrf-35929_g448_a20535929.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Afmetingen nagemeten, en die kloppen. Het merk heb ik echter nog nooit van gehoord.
Is het ook nodig om de droger te vervangen? Zit aan de condensor, dus als die toch los light.. geen idee wat een droger doet..
20 mei 2016 om 18:18 #18319200Voor dat je begint even het zwarte dopje bij de rechter koplamp(zie foto) los draaien, en het ventiel indrukken.
Zo kan je zien of er nog druk op staat.
22 mei 2016 om 18:10 #18319201Bedankt voor de tip, Zou je hem daar met de compressor ook weer voorzichtig op druk kunnen zetten om te kijken of hij niet lekt?
Ik ga van de week eens 1 koppeling loshalen om te kijken welke o ringetjes erin zitten…
3 juli 2016 om 19:25 #18319202Tis toch allemaal wat langer gaan duren dan verwacht, maar inmiddels heb ik een vervangende condensor met droger binnen. Er zitten alleen geen o-ringen bij.
Deze zal ik moeten bestellen; kunnen ze dat bij Opel zo voor me opzoeken in de computer denken jullie?
In het filmpje van jraaf staan typenummers voor de o-ringetjes van een Astra, ik weet alleen niet of deze ook op de Vectra C passen… :hmmz5 juli 2016 om 08:14 #18319203Gisteravond even gekeken of we de ringetjes er uit konden halen en mee langs de dealer/garage.
De ringetjes die eruit kwamen zien er zo uit: (bovenste had gelekt, gezien de fluor vlekken rondom de koppeling:
Vanmorgen bij de garage geweest, maar dit kende ze niet. In plaats hiervan een setje “gewone” airco ringen mee gekregen:
Maat komt ongeveer overeen, dus hier gaan we even een gokje mee wagen, en op druk zetten. Kijken of het dicht blijft.
Iemand ooit eerder de ringetjes gezien die eruit komen? Is dat origineel GM?5 juli 2016 om 14:50 #18319204het is dat je zo ver weg woont, anders had ik je geholpen, is echt een klusje van niks en ik zou me zeker niet druk maken om o-ringetjes.
desnoods haal je die bij een automaterialen zaak.
ik heb laatst bij mijn vader zijn antara de condensor vervangen, en als ik zo kijk bij een vectra c is het geen hogere wiskunde.
ik heb bij het vervangen wel de aansluitingen, niet in de leidingen, en de rubbertjes voorzichtig ingevet zodat alles lekker soepel in elkaar glijd en vast draait.18 juli 2016 om 09:15 #18319205Uiteindelijk was het vervangen van de condensor en droger 10 minuten werk. Echt; meer niet.
2 koppelingen los, 2 boutjes los en je pakt hem er zo uit!Dus hop: nieuwe erin, tijdje op 5 bar gezet, koppelingen met een sopje dreft gecontroleerd; OK!
Toen naar een stek station om hem te laten vullen. Haal hem aan het einde van de dag op: toch nog lek! Tussen de droger en de condensor notabene, dit zat uit de verpakking al gemonteerd, dus ik heb er verder niet naar gekeken.
Dus dat eerst weer fixen en dan opnieuw aanbieden….18 juli 2016 om 11:33 #18319206Grrr dat is altijd klote. Iets waar je van uit gaat dat het al goed is vanuit de fabriek wat toch nog lekt.
21 juli 2016 om 12:46 #18319207het was echt te suf voor woorden. De koppeling tussen de droger en condensor zat gewoon los. Ik kon de moer met mijn hand losdraaien…
Maandag gaat hij opnieuw.
21 juli 2016 om 13:51 #18319208Heb het zelf gehad bij een nieuwe carterpan.
Daar vast de carterstop nog niet vast gezet.Ik had geluk dat die auto nog even bleef staan op de brug.
Sindsdien controleer ik elk onderdeel of de boel goed is. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.