Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Vreemd probleem zafira z18xe 2002
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2016 om 23:05 #17276297
Ok jongens na een korte tijd een Passat gereden te hebben ben ik weer terug bij Opel. Een Zafira 1.8 met 125 pk uit 2002 (z18xe)
Deze auto heeft een vreemd probleem. Na een rit naar Frankrijk met hoge snelheden begon de motor te tikken en vermogen was minder. (Rit was 490 km ik heb er bp euro 95 in gedaan plus injectorreiniger) en İk uitlezen klopsensor g61??? Oid. Hmmm. Melding gereset.
İk rij verder auto rijd belabberd motorstoring plus esp lampje brand. Uitlezen: cilinder overslag cilinder 2. ?????
Weet resetten: auto stottert maar geen storing meer…
Auto 2 uurtjes laten rusten motor loopt zonder stotteren en tikken…? Geen foutcodes oid???
23 april 2016 om 03:14 #18317031Geen olie in carter.
23 april 2016 om 11:11 #18317032Net gekeken olie zit tot de nok vol. Olie is ook recent dus ong 1000 km geleden ververst samen net de oliefilter (5w30 shell longlife)
Auto draait ook stationair en op toeren perfect.
Zou het kunnen dat wanneer de motor heet word de bobine slechter werkt oid?
23 april 2016 om 11:17 #18317033hoe is je motor temperatuur??
als een motor in koudloop blijft staan gaat een motor te rijk lopen.. en kan die ook stotteren en/of minder vermogen leveren23 april 2016 om 12:49 #18317034Drukplunjer mogenlijk vast van de oliepomp
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 april 2016 om 17:45 #18317035Wat was de foutcode van cilinder 2?
23 april 2016 om 18:49 #18317036@bart-gsi wrote:
hoe is je motor temperatuur??
als een motor in koudloop blijft staan gaat een motor te rijk lopen.. en kan die ook stotteren en/of minder vermogen leverenGaat niet onder de 80 graden maar blijft niet op 90 tenzij ik stilsta of langzaam rij… Toch thermostaat kapot?
@wim-v6 wrote:
Drukplunjer mogenlijk vast van de oliepomp
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Maar ik heb loeihard met dat ding gereden. Dan zou de motor toch binnen mum van tijd aan puin draaien?
En hoe kan je dit probleem conttoleren / oplossen? Want ik wil dit wel nagekeken hebben…
Foutcode was p0196 ofzo cilinder 2 overslag oid.
Overigens net 50 km volgas over de Franse autoroute gereden niks aan het handje???????
İk heb voor de zekerheid euro 98 getanked hier.
24 april 2016 om 10:14 #18317037Bobinebrug kapot denk ik. Klopsensor kan ook komen omdat die draden best beroerd liggen en heel soms door willen slijten.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk
24 april 2016 om 12:11 #18317038Gisternacht naar Nederland geknald. Cruise control op 180 km/u snelheid laten afzakken en weer vermogen weg, met 140 op de CC gereden) Bij de Peage weer tikkende motor, en beetje schokkerig optrekken. Weer verder met 140 op de CC.
In Nederland bij de Shell Haarrijn (A2 dichtbij Amsterdam) getanked. Rustig met 100 naar huis gereden, en voor de deur draaide de motor als een zonnetje zonder getik…
Kan het zijn dat die bobinebrug problemen opkomen wanneer de motor echt goed heet word?
Overigens, als je rustig rijd zakt de temperatuur soms onder de 80 graden… Thermostaat is ook niet meer lekker heb ik het vermoeden.
Gaat de ECU stuk van zo een Zafira? Ik heb begrepen dat het bij de Vectra vaker voorkomt?
24 april 2016 om 14:06 #18317039Ecu geeft vaak de geest als er een foutcode komt voor de gasklep..
Maar moet je eens kijken hoe je thermostaat is.. Of die naar behoren werkt of niet… En je kunt kijken of iemand hier met de zelfde motor voor een test een bobinebrug wil uitwisselen24 april 2016 om 14:14 #18317040Foutcode van de klopsensor heb ik ook gehad met 1.5L te weinig olie in het blok :shock:
Denk toch ook echt iets met het oliepeil of de oliepomp.
Temperatuur meter die zakt is idd je thermostaat.
24 april 2016 om 15:13 #18317041Ik gok op de bobinebrug, had soortgelijke klachten, echter geen foutmelding.
Boninebrug vervangen en mijn probleem was opgelost.24 april 2016 om 22:02 #18317042Ik heb na die knalrit vanuit Frankrijk olie gepeild en die zit echt letterlijk nok vol… Peil staat op max ik heb het echt meerdere keren gecontroleerd… KVS peil staat ook op max (en is helemaal schoon zonder verontreiniging). De garage heeft er wel verkeerde KVS ingedropt, iets lichtblauws ofzo? Kan dat kwaad? Het is niet vermengd oid en ziet er helemaal schoon en netjes uit. In deze type Zafira’s hoort toch gewoon roze kvS?
Auto tikt absoluut niet maar soms houd ie heel licht in, net alsof een cilinder niet vonkt oid. Heb hem niet opnieuw uitgelezen (heb zelf gelukkig een uitleesapparaat). Maar verder loopt ie goed. Je kan hem ook gewoon tot 6500 rpm doortrekken zonder problemen. Onderin de toeren lijkt het alsof ie net wat meer vermogensverlies heeft (zonder schokken oid!) soms een heel klein hikje onderin.
Er komen zowiezo binnenkort 4 bougies derin, en dan bekijk ik wel gelijk de staat van de bobinebrug. Misschien vervang ik die ook uit voorzorg als ie er heel oud uitziet oid. Ik denk dat ie nooit is vervangen.
24 april 2016 om 22:43 #18317043als je de bobine los haalt.. kijken naar de rubber tuitjes of er scheurtjes in zitten… dan slaat de vonk namelijk over op het blok en niet aan de tip van de bougie..
koelvloeistof maakt weinig uit.. als het maar niet gemengt is… de rode is idd voorgeschreven door opel… en in sommige gevallen groen zoals bij een ander topic bij een corsa D
25 april 2016 om 15:00 #18317044Ok kvs laat ik wel doorspoelen wnr ik de thermostaat ga aanpakken. Dan drop ik er wel g12 in (roze kvs)
Welke type bougies horen in deze auto? Wil de juiste bougies erin wat Opel ook gebruikt.
25 april 2016 om 15:04 #18317045Ngk of bosch.. Welke serie kunnen ze via je kenteken achterhalen…
25 april 2016 om 20:08 #18317046NGK BKR5EK
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 april 2016 om 21:16 #18317047Op een website verkopen ze de bobinebrug voor deze Zafira voor 60 euro… (nieuw he) Van Meat & Doria (Italiaans merk). Is dit wat?
Eigenlijk wil ik voor dat bedrag gewoon preventief de bobinebrug vervangen… En dan gelijk 4 nieuwe bougies derop.
25 april 2016 om 21:29 #18317048mijn advies.. houdt alleen origineel aan.. imitatie meuk gaat of snel kapot of geeft storingen….
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/bobine-opel-astra-corsa-meriva-signum-tigra-b-vec.html” onclick=”window.open(this.href);return false;voor die paar 10tjes meer heb je een origineel product
26 april 2016 om 15:54 #18317049Zeker een z18xe geeft vaak wat problemen met imitatie. Zo ook de lambdasensor in mij geval. Ik zou in dit geval liever origineel kopen ondanks het het duurder is
Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk
27 april 2016 om 08:43 #18317050Kan inderdaad bobine blok zijn, maar sluit ook een gare ECU niet uit, mag er vandaag weer een vervangen van een Z18XE in een zafira
27 april 2016 om 18:53 #18317051@bart-gsi wrote:
mijn advies.. houdt alleen origineel aan.. imitatie meuk gaat of snel kapot of geeft storingen….
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/bobine-opel-astra-corsa-meriva-signum-tigra-b-vec.html” onclick=”window.open(this.href);return false;voor die paar 10tjes meer heb je een origineel product
Ok thx, ik ga zeker dan voor origineel, zag het originele ergens anders voor 130 euro ofzo. Dit is al een veel schappelijker bedrag. Dat word overigens pas in de zomer, heb er nu helemaal geen tijd en zin voor. Auto rijd prima en we rijden geen lange stukken.
@ZakhooiTM wrote:
Kan inderdaad bobine blok zijn, maar sluit ook een gare ECU niet uit, mag er vandaag weer een vervangen van een Z18XE in een zafira
Wat zijn de symptomen van een gare ECU? Kan dit uitgelezen worden? En kan de ECU gerepareerd worden of moet die vervangen worden?
27 april 2016 om 19:43 #18317052ZakhooiTM en liviu2004 zijn DE mannen van de ecu’s
25 juli 2016 om 20:35 #18317053Ik heb 4 nieuwe NGK-BKR5EK bougies gekocht en derop gezet.
Probleem lijkt vooralsnog opgelost. Het probleem was dat wanneer je lange tijd met langzaam verkeer reed (met warm weer en airco aan) en je vanuit lage toeren veel gas gaf de auto begon te hikken, en wanneer die hik hard genoeg was dat de motorstoringslampje + traction control lampje aanging. (hik was er wel maar lang niet altijd gaf het een storing!) En als je ging uitlezen cilinderoverslag cilinder 2. En na het wissen van de storing bleef de auto goed rijden, totdat je vanuit lage toeren weer veel gas gaf: weer dezelfde storing. Pas wanneer de motor koud is gaat het probleem weg maar het hikje onder de 2000 toeren blijft.
De auto rijd vooralsnog hikloos, heb effe expres een lange ommetje gedaan (van 10km ofzo) en geen hikje oid gevoeld onder de 2000 toeren.Voor de duidelijkheid: met ijskoude motor heb je ook onder de 2000 toeren een hik. Alleen gaat er dan nooit een motorstoring lampje aan. Dat gebeurd alleen met warm/hete motor.
Er zit een origineel GM bobine in (no way dat die origineel af fabriek is, die is zeker recent vervangen) en de bougies lijken me rond de 30-40-50k oud (ook origineel GM). Ik denk dat de bobine max 2 jaar oud is, hij ziet er nog echt goed uit. Rubbers waren ook lekker zacht en flexibel zonder scheuren en zagen er niet verweerd of verrot uit.
Overigens, mijn Zafira heeft geen EGR klep. Of het is later eraf gehaald, of nooit geleverd. Weet ik niet. (er zit een afdekplaatje op waar de EGR hoort, EGR zit aan de kant van de stekker van de bobine, beetje eronder zeg maar). Auto heeft ook electronische gasklep (weet niet of alle Z18XE dat hebben, maar ik vermeld het maar toch even).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.