Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G – Stotteren tijdens optrekken.
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 januari 2017om 08:52 door Extreme21355.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2016 om 11:35 #17276118
Hallo mensen!
Zojuist ben ik op dit forum gaan registreren omdat ik hier al zoveel wijzer ben geworden king: .
In februari heb ik mijn eerste auto kunnen bemachtigen en ben er best trots op, natuurlijk wil ik dan alles in een goede staat krijgen.Na veel kleine rottig heden al verholpen te hebben heb ik nog 2 problemen die mij spoken, 1 ervan is het stotteren (het 2e probleem krijgt een eigen topic).
Stel dat ik de auto op snelheid wil brengen vanuit zijn 1 naar zijn ~ 3e versnelling merk ik regelmatig dat het lijkt alsof de auto soms even hapert.
Zo heb ik veel opgezocht en kwam ik voornamelijk uit op de punten: bougies, bobine en de EGR klep.Ook moet ik er bij zeggen dat mijn pa wel eens verteld heeft dat het lijkt alsof de auto niet helemaal vol vermogen rijd en dus een beetje inhoud.
Zou dit aan de EGR klep kunnen liggen die schoon gemaakt moet worden?Wat denken jullie?
6 april 2016 om 12:33 #18315936Zo’n klacht kan bijzonder veel verschillende oorzaken hebben, inderdaad ontsteking, brandstoftoevoer, spanning van de distributieriem en verkeerde sensor-info. Heb je een foutcode / brandend controlelampje in je dashboard? Uitlezen is meestal het snelste. Voor een snelle test kan je je EGR eens lostrekken, stekker eruit en rijden. Waarschijnlijk krijg je dan wel een controlelampje, maar zou je aan het rijgedrag wel moeten kunnen merken of je warm zit.
6 april 2016 om 12:38 #18315937@Speedswitch wrote:
Zo’n klacht kan bijzonder veel verschillende oorzaken hebben, inderdaad ontsteking, brandstoftoevoer, spanning van de distributieriem en verkeerde sensor-info. Heb je een foutcode / brandend controlelampje in je dashboard? Uitlezen is meestal het snelste. Voor een snelle test kan je je EGR eens lostrekken, stekker eruit en rijden. Waarschijnlijk krijg je dan wel een controlelampje, maar zou je aan het rijgedrag wel moeten kunnen merken of je warm zit.
Ik zat hier van de week naar te kijken inderdaad maar kon nergens op internet vinden of ik kon rijden met de EGR stekker er uit.
Distributieriem is pas vervangen en die voor mijn gevoel wel goed vast.Ik wacht even tot ik morgen mijn vervangende dashboard binnen krijg en laat het dan even weten, bedankt voor de reactie :D .
10 april 2016 om 23:51 #18315938@Speedswitch wrote:
Zo’n klacht kan bijzonder veel verschillende oorzaken hebben, inderdaad ontsteking, brandstoftoevoer, spanning van de distributieriem en verkeerde sensor-info. Heb je een foutcode / brandend controlelampje in je dashboard? Uitlezen is meestal het snelste. Voor een snelle test kan je je EGR eens lostrekken, stekker eruit en rijden. Waarschijnlijk krijg je dan wel een controlelampje, maar zou je aan het rijgedrag wel moeten kunnen merken of je warm zit.
Ik heb de laatste paar dagen even flink lopen testen (dan wel aangesloten, en daarna weer niet).
Soms had ik het gevoel dat hij beter bleek te lopen, maar dat was achteraf waarschijnlijk een placebo effect.Zo heb ik dus ook gereden met iemand anders naast mij en kwam ik tot de conclusie dat dat het niet was.
Ik ben verder gaan zoeken en kwam 2 mogelijkheden tegemoet.Ergens had ik gelezen dat het inlaat spruitstuk vervuild kan zijn of er een klep niet goed opent/sluit.
Later (wat mij logischer leek, en al eerder aan gedacht had) kwam ik op het onderwerp om mijn injectoren te reinigen.Zo merkte ik dat ik sinds dat ik de auto heb lekker door mijn benzine heen trek, het voornamelijk bij het optrekken is en er niet met volledig vermogen gereden word.
Zou dit het kunnen zijn? En zou zo’n fuel injector cleaner dit kunnen oplossen? Ik heb hier meerdere goede dingen over gelezen?—
tevens heb ik ook gelezen dat slecht werkende injectoren voor een verhoogd olie verbruik kunnen zorgen, momenteel heb ik ook een hoog olie verbruik; kan dit een rol spelen?
11 april 2016 om 00:10 #18315939heb je blauwe rookwolkjes uit je uitlaat bij een minuutje stationair draaien?? dan kun je waarnemen of hij veel stookt.. , bougies eruit draaien en kijken of die zwart zijn en onder de olie drap zitten anders kijken voor lekkages…
vervuild inlaatspruitstuk zou eventueel wel kunnen… inlaat bestaat volgens mij uit 4 delen.. 2x buiten helft en 2x binnenwerk
11 april 2016 om 00:19 #18315940@bart-gsi wrote:
heb je blauwe rookwolkjes uit je uitlaat bij een minuutje stationair draaien?? dan kun je waarnemen of hij veel stookt.. , bougies eruit draaien en kijken of die zwart zijn en onder de olie drap zitten anders kijken voor lekkages…
vervuild inlaatspruitstuk zou eventueel wel kunnen… inlaat bestaat volgens mij uit 4 delen.. 2x buiten helft en 2x binnenwerk
Zover ik weet heb ik geen blauwe rook (ook niet na een minuut als het goed is, zou het eens moeten proberen).
Wat zou het beteken als de bougies onder de olie zitten?
En wat kan dit te maken hebben met de injectoren? En terug komend op de vraag, werken die algemene injector cleaners?
Bedankt voor de reactie!
11 april 2016 om 00:39 #18315941Als je heel je brandstof systeem wil reinigen inclusief injectoren kun je van forte fuel system cleaner ( als dit spul zo heet) en forte injector cleaner gebruiken en je brandstof filter vervangen…
Als je je bougies eruit haalt en er zit olie in de cilinders ,wil dat zeggen dat olie je motor binnenkomt via de kleppenseals o.a. en dus verbrand wordt en door je uitlaat naar buiten gaat , vandaar dus ook de blauwe rook…
11 april 2016 om 07:42 #18315942@bart-gsi wrote:
Als je heel je brandstof systeem wil reinigen inclusief injectoren kun je van forte fuel system cleaner ( als dit spul zo heet) en forte injector cleaner gebruiken en je brandstof filter vervangen…
Als je je bougies eruit haalt en er zit olie in de cilinders ,wil dat zeggen dat olie je motor binnenkomt via de kleppenseals o.a. en dus verbrand wordt en door je uitlaat naar buiten gaat , vandaar dus ook de blauwe rook…
Ik heb opgezocht hoe een brandstoffilter vervangen moet worden, dit zal mij wel lukken haha.
Ontluchten is niet nodig wanneer heel het filter vervangen wordt?
Is er een specifieke volgorde? Bijvoorbeeld eerst de cleaners gebruiken en dan het filter vervangen of andersom? Of staat dat er los van?
Ik heb nooit echt blauwe rook gezien, ook niet wanneer ik 5 min stil sta na een tijd gereden te hebben (of is het alleen stationair na stil gestaan te hebben?).
Nogmaals dank
11 april 2016 om 10:18 #18315943Eerst de brandstof reiniger er door.. Dan de filter daarna de injectoren reiniger.. Dan werk je van de tank naar de motor…
Ontluchten is niet nodig.. De pomp duwt de benzine door de leidingen..
Blauwe rookwolken is bij een ernstig hoog verbruik.. Zoals 1 liter olie bij iedere tankbeurt
Dan moet je kijken hoe je bougies eruit zien daar kun je vaak aan aflezen hoe de conditie van de verbranding is11 april 2016 om 10:22 #18315944@bart-gsi wrote:
Eerst de brandstof reiniger er door.. Dan de filter daarna de injectoren reiniger.. Dan werk je van de tank naar de motor…
Ontluchten is niet nodig.. De pomp duwt de benzine door de leidingen..
Blauwe rookwolken is bij een ernstig hoog verbruik.. Zoals 1 liter olie bij iedere tankbeurt
Dan moet je kijken hoe je bougies eruit zien daar kun je vaak aan aflezen hoe de conditie van de verbranding isIk ben vanochtend langs een onderdelen winkel geweest en had injectoren reiniger gehaald en een nieuw filter. (Brandstof reiniger vergeten dus, is dit erg?).
Ik zal aan het eind van de week de bougies controleren.
Bedankt voor de vele reacties, top! :)
29 mei 2016 om 21:10 #18315945Kleine update over dit probleem, vandaag heb ik de bougies en EGR gecontroleerd.
De auto had de zelfde maand dat ik hem gekocht had een grote beurt gehad, filters en bougies waren dus allemaal nieuw en er was geen olie op te zien :wors.
Tot slot zag de bobine er ook goed uit en zijn we tot slot bij de EGR gekomen. Ik had al vaker getest of het daar aan lag door te rijden met de kabel uit de EGR, maar ahteraf nu het stotteren opgelost is na het reinigen van de EGR (en een pakking van karton) kan ik zeggen dat dat geen manier was om het uit te sluiten.
Ik heb de EGR schoon gemaakt met wasbenzine en de oude Silicon resten verwijderd.
Rijd nu als een zonnetje! :agent
21 december 2016 om 14:12 #18335323Op het oude forum had ik een update geschreven dat het stotteren weer terug is gekomen.
Achteraf heb ik een tijdje terug een nieuwe EGR aangeschaft, en afgedopt.
Vreemd genoeg lijkt de auto elke keer dat ik de EGR er af gehad heb een week goed te rijden,
Vervolgens steeds weer berg afwaards gaat tot ik het process herhaal (zonder de EGR schoon te maken).Ik zou bijna zeggen dat er ergens iets verstopt zou kunnen zitten, ik weet het niet.
Iemand enig idee wat ik eventueel zou kunnen proberen (los van de bovenstaande berichten) ?In januari zal ik de motor laten flushen & vullen met synthetische olie, zou dit enigzins effect hebben?
Tevens zal ik de bougies vervangen maar deze zien er momenteel nog goed uit. Er zijn geen fout codes meer,
ook de foutcode van de EGR is verholpen na het vervangen (en is afgedopt).7 januari 2017 om 00:05 #18336352Update:
zelfs na de motor flush en de nieuwe vol synthetische olie blijft het probleem bestaan.
Hoe kan ik uitsluiten dat het de bobine niet is? Iemand nog ideeën?Momenteel is de EGR (nieuw) afgedopt, met een nieuwe pakking die ik van de week gehaald heb.
Er zijn geen foutcodes, het hikken bij een laag RPM is wel weg maar blijft bij het optrekken aanwezig.7 januari 2017 om 00:35 #18336353Bobine kan je niet makkelijk testen helaas, snelste is misschien naar de sloop gaan en er daar 1 halen.
Artikel nummer is: 9119567https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/zoeken/onderdeelnummer/9119567/
7 januari 2017 om 00:43 #18336354Zijn er punten waar ik met een 2e hands op moet gaan letten (buiten motortype)?
Was hier namelijk net ook naar opzoek, haha.Zat zelf hier naar te kijken:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/kenteken/zlpv73/modeltype/6196/onderdeel/bobine/onderdeelid/7075140/Bedankt voor de reactie
7 januari 2017 om 13:33 #18336367Ik heb met mijn oude g 2 jaar stotter problemen gehad. Het begon met 1 keer per kwartaal naar 1 keer per maand tot ik het elke dag had. Veel kleine dingen vernieuwd en onderhoud gedaan. Bleek toch een slechte bobine te zijn. Met een uitlees computer aangesloten gaan rijden tot het stotteren zich voordeed en ja misfire was de fout.
Helaas slaat de ECU deze fout niet op dus kan het alleen tijdens het rijden worden gecheckt. Nieuwe bobine en de auto heeft tot de verkoop altijd als een zonnetje gelopen.7 januari 2017 om 14:23 #18336371[quote quote=18336354]Zijn er punten waar ik met een 2e hands op moet gaan letten (buiten motortype)?
Was hier namelijk net ook naar opzoek, haha.Zat zelf hier naar te kijken:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/kenteken/zlpv73/modeltype/6196/onderdeel/bobine/onderdeelid/7075140/Bedankt voor de reactie
[/quote]
Het originele artikel nummer voor dat motortype is 9119567 / 1208008, die zit blijkbaar ook in heel veel andere types haha.Ik zou een beetje naar de kilometerstand kijken en meer naar de prijs als ik jou was het blijft een gok namelijk ;) kan zo 123 niet zien wat een originele kost.
8 januari 2017 om 00:20 #18336414Ik heb een astra g station en ook ik had allerlei problemen alles uitgelezen:p0300 misfire en p0130 02 sensor ij heb mijn bougies kabels nagekeken bougies punten strakker gezet en een bosch sensor besteld en nu loopt ie weer zeer aardig maar tocht niet helemaal jofel er zit nog iets in wat hij niet laat zien met uitlezen, bougies zie er een beetje te wit uit moet een licht koffie bruin zijn,moet er wel bij vertellen mijn auto loopt op g3 gas dus,de waardes op gas zijn weer anders dan op benzine en dat zou niet mogen,sensor van de uitlaatspruitstuk is vervangen gisteren die van de lambdasonde maar op gas geeft ie aan ongeveer 600mv en op benzine geeft ie rond de 50 mv aan ja ik laat het verschil alleen maar zien pin me niet vast op fouten, maar goed ik weer gezocht op het internet toen ik een oud bericht van het opel-forum zag :http://Opel-forum.nl/forums/topic/snel-advies-gevraagd-z16se-goede-motor/ , je moet dit maar eens goed lezen dan zal je zien dat het om carter ontluchting vervuiling gaaten wat er om heen zit, ik ga mijn motor ook goed schoon maken kleppen deksels egr klep en die carter ontluchting slang.
groetjes Hennes9 januari 2017 om 00:49 #18336471Mijn astra stotterde ook, voor in zijn achteruit moest ik behoorlijk gas bij geven anders sloeg de motor af. Met een warme motor haf ik er wel minder last van. Lampje van de motor ging heel onregelmatig branden, maar met uitlezen geeresultaat.
Auto moest toch naar dede garage voor een reparatie dus dat ook gelijk na laten kijken. Wat bleek er was een slangetje lek (welke ik zou het echt niet meer weten helaas). Hierdoor werd er “valse lucht” geblazen zoals de monteur dat zei en daardoor reed die niet soepel meer. Slangetje vervangen en heb al zeker een half jaar nergens last meer van gehad.
11 januari 2017 om 08:52 #18336597[quote quote=18336367]Ik heb met mijn oude g 2 jaar stotter problemen gehad. Het begon met 1 keer per kwartaal naar 1 keer per maand tot ik het elke dag had. Veel kleine dingen vernieuwd en onderhoud gedaan. Bleek toch een slechte bobine te zijn. Met een uitlees computer aangesloten gaan rijden tot het stotteren zich voordeed en ja misfire was de fout.
Helaas slaat de ECU deze fout niet op dus kan het alleen tijdens het rijden worden gecheckt. Nieuwe bobine en de auto heeft tot de verkoop altijd als een zonnetje gelopen.[/quote]
Aangezien ik geen geregistreerde foutcodes van misfires in de ECU heb:
Hoe zou ik deze kunnen monitoren tijdens het rijden?
Ik heb een OPCOM, maar vraag me af waar ik realtime de foutcodes kan uitlezen.Bedankt voor alle reacties!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.