Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra C 2.2dtr Noodloop uitlaatgas circulatie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 april 2016 om 15:08 #17276057
Hallo,
zal me eerst even voorstellen: André Bouwens, al dertig jaar opel rijdend en sinds vorig jaar een vectra C 2.2 dtr stationwagen.
Sinds een twee weken heb ik een storing met noodloop waarbij er voor 90% geen storingscode te vinden is en de rest is dan P0400.
Aangezien de egr klep erg vervuild was is dat de eerste verdachte en dus de oude eruit, nieuwe erin en alles goed schoongemaakt. Resultaat is een duidelijk vermogenswinst en beter lopende motor maar wel nog steeds het zelfde storingsgedrag.Na een zoektocht, onder andere op dit forum, alle vacuumslangen vervangen uitgezonderd de slang die naar de turbo gaat (kijken of ik die morgen kan vervangen, vacuum-arm van turbo beweegt wel als je aan de leiding zuigt). Nu is het storingsgedrag al iets verbeterd maar hij gaat nog steeds in de noodloop. Soms is dat na 100 meter weer weg en soms voel je een schok en is er totaal geen vermogen meer en loopt ongeveer 600 toeren stationair. Motor uit zetten en een minuut later start alles zonder storing en normale loop gedrag.
Vanmorgen gebeurde het op het parkeer terrein van het werk en toen de motorkap geopend en de vacuumslang van de wervelkleppen losgetrokken. Resultaat is dat de motor meteen perfect loopt en de noodloop weg is. Op weg naar huis wederom storing en nu de vacuumslang van de smoorklep eraf gehaald en ook nu noodloop weg en normaal lopende motor.
Hierna nogmaals de smoorklep los gehad en beide sensoren nagekeken, waarbij opviel dat de weerstand van de sensor voor de smoorklep niet veranderd als ik de smoorklep beweeg.
Wat mij verder opviel tijdens het uitlezen tijdens rijden is het verschil tussen de waardes van de luchtmassameter en de sensor. Als de desired air flow 90 KG/h is dan geeft de airflow sensor rond de 200 KG/h aan. De egr klep gaat tijdens de noodloop naar 100% en tijdens normaal rijden is die tussen 38 en 60% afhankelijk van hoeveel gas er gegeven wordt.
Momenteel gaat hij ook in de noodloop als ik vanuit 50km/h accelereer maar gaat dan ook weer uit als ik gas terugneem. Lijkt er op dat het gebeurd als er vermogen gevraagd wordt.
Nu is mijn vraag is het normaal dat er altijd enige mate van vacuum op de smoorklep en wervelkleppen staat of wordt dit door de twee kleppen geschakeld. Wat ik begreep wordt er een bepaalde onderdruk gecreerd door buitenlucht bij te mengen in het vacuum. Het is me niet duidelijk of er ook wel eens geen vacuum moet zijn aangezien alles goed gaat als vacuumslang eraf is en of die kleppen ook de vacuum “afsluiten cq vervuilen”.
Iemand nog andere ideeen of oorzaak?
Groeten,
André3 april 2016 om 16:52 #18315478Welkom hier
De problemen die je beschrijft zijn niet vreemd voor vele eigenaren van dit type motor
Heb je de wervelkleppen al eens gereinigd?
Zo niet dan gelijk doen tevens kun je het complete in en uitlaat traject eens goed reinigen dat helpt
Nog een optie is de egr omzeilen zie handleiding viewtopic.php?f=129&t=183919
Succes :thumb3 april 2016 om 16:53 #18315479P0400 kan ook vaak een vacuüm lekkage zijn, vacuüm systeem is heel cruciaal bij deze motoren. Alle vacuüm darmen nalopen en kijken of er zeker nergens een lekkage zit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
3 april 2016 om 18:40 #18315480Hallo gwriemersma,
wervelkleppen en hele uitlaat traject rondom de egr zijn helemaal ontdaan van roet en werken weer prima.
Hallo Bartje88, vreemde is dat de storing weg gaat als de vacuum weg is. Zodra een vacuum slang los gaat loopt die weer als een zonnetje. Lijkt erop dat ik teveel vacuum heb, hoe vreemd het ook klinkt.
Groeten,
André7 april 2016 om 15:21 #18315481Hallo,
vandaag wederom enkele zaken kunnen uitsluiten en aangezien de storing nu in de buurt van een opel dealer was hem meteen laten uitlezen:
P0638: Stroomkring elektronische gasklepsensor ingangssignaal te hoog
P0638: Negatieve afwijking circuit gasklepregeling
P1590: Circuit vacuummagneetklep, spanning te hoog
P0400: Sterke EGR stroming gedetecteerd.Nu zit er op de gasklep idd een sensor die ik al verdacht vond daar ik er geen weerstand op kon meten. Waarschijnlijk wordt nu de gasklep naar de geheel gesloten stand gebracht omdat er geen of fout signaal binnen komt. Vandaar dat hij weer goed ging lopen als ik de vacuumslang verwijderde.
Nu kijken of er ergens een gebruikte uit te halen is want nieuw prijs was niet grappig :wtf :swear :swear 600 euries
Groeten,
André7 april 2016 om 20:44 #18315482Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Op ebay is echt veel te vinden
8 april 2016 om 10:53 #18315483Hier op lokale sloop ligt nog kompleet blok
Kan eens vragen wat hij daarvoor hebben wil
Misschien kunnen we samen kosten delen want zoek zelf ook nog 1 en ander :thumb8 april 2016 om 11:07 #18315484Hallo gwriemersma,
ik heb net een uurtje geleden een nieuwe besteld in duitsland voor de helft van het geld dat de dealer er voor vraagt.
Had al een vraag open staan bij onderdelenzoeker van autoslopen maar nergens een reactie van gekregen vandaar die nieuwe.Groetjes
André8 april 2016 om 12:35 #18315485@gwriemersma wrote:
Hier op lokale sloop ligt nog kompleet blok
Kan eens vragen wat hij daarvoor hebben wil
Misschien kunnen we samen kosten delen want zoek zelf ook nog 1 en ander :thumbMoest je interesse hebben heb hier nog een blok liggen welke voor een leuke prijs weg mag;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.