Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra G 1.6 pearl bjr 2000
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2016 om 14:56 #17275832
Beste Leden, opel liefhebbers,
Ik heb recent voor mijn vriendin een nette onderhouden Opel Astra G gekocht.
Ben expres niet voor de 16 klepper gegaan (olie verbruik, meer PK etc).Enfin, het verhaal is als volgt.
Testrit gemaakt met de auto, reed als een zonnetje. Klonk stationair goed en stabiel.
Nu een kleine 3 weken later zijn er toch wat problemen.M’n vriendin had het gevoel met uitrollen dat de auto “zelf gas geeft”, in die fase, als je wilt koppelen en doorschakelen gaat schiet het toerental tot zijn max (geeft letterlijk zelf flink gas) tot je de motor uitzet, anders stopt hij niet.
Zelf een ritje gemaakt en was prima, geen problemen. Even verder testen dus.
Zet de auto uit zijn versnelling, laat me koppeling los en geef een beetje gas, en de auto gooit de toeren weer door in zijn max, tot ik de motor uitzet (direct uitgezet, elke keer wanneer het gebeurd)Terug gegaan naar de garage;
– bij de eerste keer uitlezen, geen storingen (was een hand uitlezer)
– bij de tweede keer uitlezen een grote gebruikt (geen idee hoe ik het anders moet uitleggen), en daar was in eerste instantie ook niets op te vinden. Ze hebben de auto een langere tijd laten lopen en aangesloten gelaten. Gaf op een gegeven moment een storing bij de Injectie sensor? Nieuwe sensor geplaatst.Tevens voor de zekerheid hebben zij het volgende gedaan;
– Stappen motor schoongemaakt
– Gas kabel na gelopen, schoongemaakt en ingevet.Dat ging 1 week goed.
Nu zijn de symptomen weer terug en wilt mijn vriendin niet meer in de auto rijden.Hierbij viel haar nog iets op, zodra dit gebeurd, maakt de auto ook meer herrie bij het rijden (boven de 2.500 toeren) een zware brom. Nog hoger in de toeren en de personen op de achterbank krijgen nog net geen last van hun oren (Lijkt wel bass bij een groot feest)
Nu gaat de auto zaterdag terug naar de garage waar de auto vandaag komt en gaan ze nogmaals kijken.
Als hier niets uitkomt gaat de auto direct naar de Opel garage om daar er verder naar te laten kijken (Meer vertrouwen in kennis)Nu mijn vraag, hebben jullie nog een idee?
Alvast bedankt17 maart 2016 om 14:59 #18313458Ik heb ook nog even navraag gedaan bij mij oom (oude garage Zeilemaker) en bij de opel garage in Monnickendam en zij geven aan dat het hoogstwaarschijnlijk nog steeds de stappenmotor is (vervangen!)
Maar vraag het alsnog voor de zekerheid na. Kan nooit kwaad17 maart 2016 om 15:06 #18313459Tja, maar wat dat dan met die zware brom te maken heeft snap ik dan niet. De stappenmotor regelt alleen de mengseltoevoer als ik het goed heb aan de hand de stand van gaspedaal.
Denk dat je het beste direct kan doorrijden naar een monteur van het forum die er verstand van heeft. Ben je sneller en vooral goedkoper klaar. Met een fatoenlijk uitleesapparaat en zelfs met een opcom kan je zonder de stappenmotor te vervangen er ook achter komen of het de stappenmotor is.17 maart 2016 om 15:24 #18313460@SimpleFace wrote:
Tja, maar wat dat dan met die zware brom te maken heeft snap ik dan niet. De stappenmotor regelt alleen de mengsel toevoer als ik het goed heb aan de hand de stand van gaspedaal.
Denk dat je het beste direct kan doorrijden naar een monteur van het forum die er verstand van heeft. Ben je sneller en vooral goedkoper klaar. Met een fatsoenlijk uitleesapparaat en zelfs met een opcom kan je zonder de stappenmotor te vervangen er ook achter komen of het de stappenmotor is.Ik kan de link ook niet leggen. Of dit wat met elkaar te maken heeft betwijfel ik ook.
Maar het stuk van de auto die zelf gas geeft, klinkt wel als een probleem met de stappen motor, of mogelijkheid?17 maart 2016 om 15:27 #18313461Als een motor meer dan normaal toeren maakt is de kans groot dat je een lek hebt in een inlaatpakking of dat een vacuumslang gescheurt of poreus is..
Dan komen er idd geen storingen..
Beste spul om uit te lezen is opcom of tech2
Heel die handreaders en bluetooth crap kun je met opels het beste laten..17 maart 2016 om 15:31 #18313462Stappenmotor is voor je stationair toeren regeling.. Niet voor je lucht/benzine mix samen te stellen.. Daar zijn je luchtmassameter en lambdasonde o.a. voo,r voor de voor en na meting
Maar als je een lek hebt tussen de motor en je luchtmassameter dan wijkt je lucht benzine mengsel af enkan je motor en toeren stijgen…
17 maart 2016 om 15:31 #18313463@bart-gsi wrote:
Als een motor meer dan normaal toeren maakt is de kans groot dat je een lek hebt in een inlaatpakking of dat een vacuumslang gescheurt of poreus is..
Dan komen er idd geen storingen..
Beste spul om uit te lezen is opcom of tech2
Heel die handreaders en bluetooth crap kun je met opels het beste laten..In het geval van deze Astra is het bij het aantikken van het gaspedaal en weer los, uit de versnelling, koppeling los (even naar de 1.500/2.000 toeren kort) krijgt de auto een eigen wil en gooit deze door naar de maximale toeren. Motor uit dan is hij weer normaal. Ben geen expert maar denk niet dat een pakking of slang dit kan doen toch?
17 maart 2016 om 15:34 #18313464Sorry paste me antwoord aan.
Ik laat de auto inderdaad gewoon bij de Opel garage uitmeten en helemaal nalopen.
17 maart 2016 om 15:37 #18313465Kun je er een filmpje van maken en hier posten??
In het filmpje een beeld van je motor ( zodat we zien wat voor 1.6 je hebt .. Niet elke 1.6 8v is het zelfde)
En als je achter het stuur zit met het beeld op je dashboard om je toeren in beeld te brengen…
Zo raden zonder beeld blijft lastig zonder fout codes
Filmpje op youtube zetten en de link hier droppen…17 maart 2016 om 15:51 #18313466@bart-gsi wrote:
Kun je er een filmpje van maken en hier posten??
In het filmpje een beeld van je motor ( zodat we zien wat voor 1.6 je hebt .. Niet elke 1.6 8v is het zelfde)
En als je achter het stuur zit met het beeld op je dashboard om je toeren in beeld te brengen…
Zo raden zonder beeld blijft lastig zonder fout codes
Filmpje op youtube zetten en de link hier droppen…Zodra ik thuis ben van mijn werk zal ik kijken of de auto zin heeft om dit te doen. (doet het namelijk niet altijd)
17 maart 2016 om 15:53 #18313467Ok we wachten af..
17 maart 2016 om 15:56 #18313468@bart-gsi wrote:
Stappenmotor is voor je stationair toeren regeling.. Niet voor je lucht/benzine mix samen te stellen.. Daar zijn je luchtmassameter en lambdasonde o.a. voo,r voor de voor en na meting
Maar als je een lek hebt tussen de motor en je luchtmassameter dan wijkt je lucht benzine mengsel af enkan je motor en toeren stijgen…
Deze heeft geen Luchtmassameter.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 maart 2016 om 15:57 #18313469Wat zit er dan tussen wat de lucht in en de gassen uit meet??
17 maart 2016 om 15:59 #18313470Je zou eens de stekker van de stappenmotor los kunnen nemen van de stappenmotor.
kijken of hij dit nog doet.
Uiteraard word er dan een fout op deze stappenmotor opgeslagen, maar dat kan verder geen kwaad.
Bart-GSi:
Je zou een X16SZR verwachten, daar de Z16SE geen stappenmotor heeft.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 maart 2016 om 16:02 #18313471@wim-v6 wrote:
Je zou eens de stekker van de stappenmotor los kunnen nemen van de stappenmotor.
kijken of hij dit nog doet.
Uiteraard word er dan een fout op deze stappenmotor opgeslagen, maar dat kan verder geen kwaad.Bart-GSi:
Je zou een X16SZR verwachten, daar de Z16SE geen stappenmotor heeft.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-miniLate reactie maar het is een: ASTRA-G-CC; X1.6SZR. Dus idd de X16SZR
17 maart 2016 om 18:14 #18313472https://youtu.be/vQ8xmjsijSs” onclick=”window.open(this.href);return false;
En natuurlijk deed de motor niet raar dus heb geen filmpje daarvan. Dit is in ieder geval de motor.17 maart 2016 om 18:34 #18313473Controleer alle slangen dat gaan onder het gasklephuis.
Ook de rem servo.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.