Insignia 2011. Koppelingsplaten nu al versleten?

Forumindex Forums Modellen Insignia Insignia 2011. Koppelingsplaten nu al versleten?

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275831
    Captain Pervert
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 November 2009

      Hi,

      Ik heb een Insigna Sports Tourer 1.4 uit 2011. Sinds een klein jaar maakt de auto een bijgeluid, het bijgeluid is een zoemend geluid dat je ook hoort als je hard met een auto achteruit rijdt (maar ik hoor het dus bij vooruit rijden :) ) . Het is heel zacht maar wel storend. De toonhoogte wordt hoogte naarmate je sneller rijdt. Had al een keer geïnformeerd, revisie versnellingsbak, kostte me toen teveel geld. Oplossing: radio aanzetten.
      Maandag merkte ik echter dat de koppeling slipte. Ik reed 120, wilde inhalen, gaf gas, toerenteller ging omhoog maar de auto ging niet sneller.

      Naar de garage.

      Versnellingsbak moet gereviseerd worden. Omdat de auto 5 jaar oud is is coulance aangevraagd bij Opel. Eigen bijdrage 60%. Kosten 900 euro. De ‘koppelingsset’ moet vervangen worden (dat zijn koppelingsplaten en drukgroepen toch?) kosten 800 euro origineel Opel of 300 euro als ik kies voor ‘imitatie onderdelen’.

      Heb ik hier een goede deal?
      Versleten koppelingsplaten, is dat niet iets voor Toyota Starletjes uit 1990? Het is een gezinsbak, doe er niks geks mee, zit geen trekhaak achter dus ook geen zware karren of wat dan ook.
      Klopt dit wel?

      #18313450
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        een versnellingsbak revisie is een gevalletje met de M32 bakken die kapot gaan, al weet ik niet of jouw bouwjaar onder die groep valt waar het nog vervangen moet worden of dat het vanaf de fabriek al verbeterd is
        koppelingsset is vaak koppelingsplaat en drukgroep idd.. en bij een hydraulische koppeling vaak ook een nieuw druklager
        maar als een garage zegt dat je bak aan revisie toe is en de koppeling wil vervangen.. dat zijn 2 verschillende dingen
        en een bak revisie is vaak meet dan 900 euro ( materiaal en uren etc..)

        bij de M32 bakken was het volgens mij dat de lagers kapot gaan
        maar dat terzijde..
        als je toeren stijgen maar je auto niet sneller gaat is vaak al een indicatie dat de koppeling versleten is.. of dat door een defect/lekkend druklager de koppelingsplaat vol gezogen is met remvloeistof of wat voor vloeistof ze gebruiken als het een apart systeem is

        #18313451
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Wij geven het meestal ook op bij een bak revisie, omdat de bak er dan juist af ligt. Als je zelf niks merkt met koppellen dan ligt de keus bij jezelf of je ze wil laten vervangen.

          #18313452
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Slippende koppeling:

            Ik ken zat mensen die geen trekhaak hebben en “niks geks doen” maar wel hun koppeling in 60.000km kaal hebben.

            Spaarzaam met de koppeling is niet voor eenieder vanzelfsprekend.

            Mijn Corsa-B diesel rijdt met 360.000km nog met de eerste koppelings set.
            En dat zou nog wel kunnen lukken om hiermee de 400.000km te halen.
            Eenvoudig door de koppeling minimaal te laten slippen..

            Bij wegrijden eerst koppeling op dan pas gas geven (de flink gekietelde 1.5Turbo-Diesel heeft hier kracht genoeg voor).

            Wat vaak het geval is bij moderne auto’s is dat als de Turbo nog niet mee werkt er een kort moment is dat er weinig vermogen voorhanden is, heel veel mensen gaan dit (automatisch) opvangen met de koppeling.
            Tja, dan is de koppeling binnen no-time kaal.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18313453
            jorisverbaeten
              Lid sinds:
              17 June 2006

              Ik heb dit in mijn vectra c1 2.0dth vroeger ook gehad, telkens wanneer hij warm gereden was op de autosnelweg. vb. wegrijden aan de peage en slippen in vierde versnelling…, na een tijd koud getest door in vierde versnelling te zetten en dan koppeling laten opkomen…viel stil, dus koppeling ok maar wss olielek bij hogere druk, zo hebben we nog 50K km gereden zonder problemen.
              Gierend geluid wss lager in de bak, en daardoor kan de olie te heet worden en verbranden en zo mss doorsijpelen naar de koppeling…?

              #18313454
              wagnas
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 May 2007

                @wim-v6 wrote:

                Wat vaak het geval is bij moderne auto’s is dat als de Turbo nog niet mee werkt er een kort moment is dat er weinig vermogen voorhanden is, heel veel mensen gaan dit (automatisch) opvangen met de koppeling.
                Tja, dan is de koppeling binnen no-time kaal.

                En een Insignia station met kleinste 1.4 turbo motor moet nogal op gang gebracht worden. Ze wegen 1513kg kentekengewicht. Das niet niks voor een downsize motor. Als je er dan nog met z’n vieren inzit…..

                #18313455
                p.albada
                  Lid sinds:
                  3 May 2007

                  Bij koppeling praten we over koppelingplaat (1) en drukgroep (1) en druklager (1) dan wel of niet hydraulisch.
                  Van alles zit er maar 1 in.
                  Koppeling kan evt. uitgevoerd zijn met 2-massa vliegwiel.
                  Met name deze laatste is een dure!
                  Drukgroep en plaat dient altijd van hetzelfde merk te zijn bij vervanging.
                  bv Luk op Luk, Sachs op Sachs, enz.
                  Zit bv een Luk drukgroep in die nog goed is dan moet de te vervangen plaat ook van Luk zijn en niet een ander merk erbij monteren!
                  Of genoemde prijs een goede deal is hangt dus af van of het ook een 2-massa vliegwiel betreft.
                  Immitatie onderdelen zijn geen probleem, Opel maakt tenslotte deze onderdelen ook niet zelf maar koopt ze bij een fabrikant.
                  Je zult nooit dergelijke onderdelen vinden waar OPEL op gemerkt staat.

                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  #18313456
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    Koppeling druklager en drukgroep hoeft nooit van het zelfde merk te zijn.. J kunt een sachs koppeling bij een luk druklager gebruiken… Maakt echt geen drol uit..

                    Koppelingsplaat zit er standaard 1 in klopt.. Maar als je meer koppel of wrijving over moet zetten in een voorwaarde beweging van de auto is het soms mogelijk een dubbele platen koppeling te plaatsen.. ( is origineel niet mogelijk)
                    2 massa vliegwiel staat los van de kopping.. Wordt niet bij een koppelingsset bijgelevert.. Die kunnen best prijzig zijn…
                    Als je kunt ontluchten of iemand weet die kan ontluchten is een koppeling vervangen ( eventueel het vliegwiel) zelf te doen… (Gebruik van een momentsleutel is vereist en locktight voor de vliegwielbouten anders trilt je vliegwiel los) scheelt enorm in de kosten namelijk.. Van de uren die ze rekenen zou je zo een 2de 2 massa vliegwiel kunnen kopen

                    #18313457
                    KRSA2000
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 February 2009

                      @p.albada wrote:

                      Je zult nooit dergelijke onderdelen vinden waar OPEL op gemerkt staat.

                      Klopt, staat GM er op… #rollseyes

                      En, zoals Bart al zei, merken mogen rustig door elkaar gebruikt worden.

                      Sent from my SM-P900 using Tapatalk

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.