Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Insignia 2011. Koppelingsplaten nu al versleten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 maart 2016 om 11:44 #17275831
Hi,
Ik heb een Insigna Sports Tourer 1.4 uit 2011. Sinds een klein jaar maakt de auto een bijgeluid, het bijgeluid is een zoemend geluid dat je ook hoort als je hard met een auto achteruit rijdt (maar ik hoor het dus bij vooruit rijden :) ) . Het is heel zacht maar wel storend. De toonhoogte wordt hoogte naarmate je sneller rijdt. Had al een keer geïnformeerd, revisie versnellingsbak, kostte me toen teveel geld. Oplossing: radio aanzetten.
Maandag merkte ik echter dat de koppeling slipte. Ik reed 120, wilde inhalen, gaf gas, toerenteller ging omhoog maar de auto ging niet sneller.Naar de garage.
Versnellingsbak moet gereviseerd worden. Omdat de auto 5 jaar oud is is coulance aangevraagd bij Opel. Eigen bijdrage 60%. Kosten 900 euro. De ‘koppelingsset’ moet vervangen worden (dat zijn koppelingsplaten en drukgroepen toch?) kosten 800 euro origineel Opel of 300 euro als ik kies voor ‘imitatie onderdelen’.
Heb ik hier een goede deal?
Versleten koppelingsplaten, is dat niet iets voor Toyota Starletjes uit 1990? Het is een gezinsbak, doe er niks geks mee, zit geen trekhaak achter dus ook geen zware karren of wat dan ook.
Klopt dit wel?17 maart 2016 om 12:06 #18313450een versnellingsbak revisie is een gevalletje met de M32 bakken die kapot gaan, al weet ik niet of jouw bouwjaar onder die groep valt waar het nog vervangen moet worden of dat het vanaf de fabriek al verbeterd is
koppelingsset is vaak koppelingsplaat en drukgroep idd.. en bij een hydraulische koppeling vaak ook een nieuw druklager
maar als een garage zegt dat je bak aan revisie toe is en de koppeling wil vervangen.. dat zijn 2 verschillende dingen
en een bak revisie is vaak meet dan 900 euro ( materiaal en uren etc..)bij de M32 bakken was het volgens mij dat de lagers kapot gaan
maar dat terzijde..
als je toeren stijgen maar je auto niet sneller gaat is vaak al een indicatie dat de koppeling versleten is.. of dat door een defect/lekkend druklager de koppelingsplaat vol gezogen is met remvloeistof of wat voor vloeistof ze gebruiken als het een apart systeem is17 maart 2016 om 15:52 #18313451Wij geven het meestal ook op bij een bak revisie, omdat de bak er dan juist af ligt. Als je zelf niks merkt met koppellen dan ligt de keus bij jezelf of je ze wil laten vervangen.
17 maart 2016 om 16:07 #18313452Slippende koppeling:
Ik ken zat mensen die geen trekhaak hebben en “niks geks doen” maar wel hun koppeling in 60.000km kaal hebben.
Spaarzaam met de koppeling is niet voor eenieder vanzelfsprekend.
Mijn Corsa-B diesel rijdt met 360.000km nog met de eerste koppelings set.
En dat zou nog wel kunnen lukken om hiermee de 400.000km te halen.
Eenvoudig door de koppeling minimaal te laten slippen..Bij wegrijden eerst koppeling op dan pas gas geven (de flink gekietelde 1.5Turbo-Diesel heeft hier kracht genoeg voor).
Wat vaak het geval is bij moderne auto’s is dat als de Turbo nog niet mee werkt er een kort moment is dat er weinig vermogen voorhanden is, heel veel mensen gaan dit (automatisch) opvangen met de koppeling.
Tja, dan is de koppeling binnen no-time kaal.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 maart 2016 om 20:39 #18313453Ik heb dit in mijn vectra c1 2.0dth vroeger ook gehad, telkens wanneer hij warm gereden was op de autosnelweg. vb. wegrijden aan de peage en slippen in vierde versnelling…, na een tijd koud getest door in vierde versnelling te zetten en dan koppeling laten opkomen…viel stil, dus koppeling ok maar wss olielek bij hogere druk, zo hebben we nog 50K km gereden zonder problemen.
Gierend geluid wss lager in de bak, en daardoor kan de olie te heet worden en verbranden en zo mss doorsijpelen naar de koppeling…?23 maart 2016 om 18:31 #18313454@wim-v6 wrote:
Wat vaak het geval is bij moderne auto’s is dat als de Turbo nog niet mee werkt er een kort moment is dat er weinig vermogen voorhanden is, heel veel mensen gaan dit (automatisch) opvangen met de koppeling.
Tja, dan is de koppeling binnen no-time kaal.En een Insignia station met kleinste 1.4 turbo motor moet nogal op gang gebracht worden. Ze wegen 1513kg kentekengewicht. Das niet niks voor een downsize motor. Als je er dan nog met z’n vieren inzit…..
2 april 2016 om 11:36 #18313455Bij koppeling praten we over koppelingplaat (1) en drukgroep (1) en druklager (1) dan wel of niet hydraulisch.
Van alles zit er maar 1 in.
Koppeling kan evt. uitgevoerd zijn met 2-massa vliegwiel.
Met name deze laatste is een dure!
Drukgroep en plaat dient altijd van hetzelfde merk te zijn bij vervanging.
bv Luk op Luk, Sachs op Sachs, enz.
Zit bv een Luk drukgroep in die nog goed is dan moet de te vervangen plaat ook van Luk zijn en niet een ander merk erbij monteren!
Of genoemde prijs een goede deal is hangt dus af van of het ook een 2-massa vliegwiel betreft.
Immitatie onderdelen zijn geen probleem, Opel maakt tenslotte deze onderdelen ook niet zelf maar koopt ze bij een fabrikant.
Je zult nooit dergelijke onderdelen vinden waar OPEL op gemerkt staat.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2 april 2016 om 12:14 #18313456Koppeling druklager en drukgroep hoeft nooit van het zelfde merk te zijn.. J kunt een sachs koppeling bij een luk druklager gebruiken… Maakt echt geen drol uit..
Koppelingsplaat zit er standaard 1 in klopt.. Maar als je meer koppel of wrijving over moet zetten in een voorwaarde beweging van de auto is het soms mogelijk een dubbele platen koppeling te plaatsen.. ( is origineel niet mogelijk)
2 massa vliegwiel staat los van de kopping.. Wordt niet bij een koppelingsset bijgelevert.. Die kunnen best prijzig zijn…
Als je kunt ontluchten of iemand weet die kan ontluchten is een koppeling vervangen ( eventueel het vliegwiel) zelf te doen… (Gebruik van een momentsleutel is vereist en locktight voor de vliegwielbouten anders trilt je vliegwiel los) scheelt enorm in de kosten namelijk.. Van de uren die ze rekenen zou je zo een 2de 2 massa vliegwiel kunnen kopen2 april 2016 om 12:20 #18313457 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.