Temperatuursensor gebrekkige communicatie, start problemen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Temperatuursensor gebrekkige communicatie, start problemen

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275811
    stefanstrampel
      Lid sinds:
      2 February 2016

      Goedemiddag,

      Ik heb sinds kort een Vectra C2 uit 2008 met een Z19DT en die geeft een paar probleempjes. Heeft ongeveer 177.000 gelopen.

      1. Temperatuur. Voor mijn idee komt hij relatief langzaam op temperatuur en blijft daarna hangen op ongeveer 80C.
      Is dit een normale bedrijfstemperatuur? Ik heb al heel wat zoekwerk gedaan hier en zie meer mensen met dit probleem en sommige zeggen dat dit normaal is en anderen weer van niet.. Meestal wordt dan gewezen naar de thermostaat. Deze wil ik vanavond nog even testen door de auto te starten en de koelslangen te voelen, of ze al warm worden voordat hij op de 80C zit.

      2. Startmotor? Met koude motor start hij altijd prima, maar met warme motor heeft hij veel meer moeite. Slaat meestal niet in één keer aan, meerdere omwentelingen nodig of opnieuw starten. Ben langs twee garages geweest en beide gokken op de startmotor. Deze maakt ook vervelend geluid als hij slecht start. Ook hiervoor alles bijlangs geweest qua forum en kwam dus regelmatig de startmotor tegen, dat die op is, versleten.

      3. Gisteren had ik voor 2 minuten volgens mij een 3-poot en na wat gas geven (stationair) deed hij het plots weer prima. Er kwam ook wat wit/blauwige rook uit de uitlaat. (heb hier video van) Heb toen de connectors van de injectoren nog even aangedrukt omdat ik dat wel eens tegengekomen ben.
      Hiervoor heb ik hem net even laten uitlezen en hier kwam de volgende fout naar voren:
      – P0100 Aanzuiglucht- temperatuursensor Gebrekkige communicatie.
      Heeft iemand hier een verklaring voor of heeft dit misschien temaken met bovenstaande problemen?

      Mvg.
      Stefan

      #18313340
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        +- 87 graden moet de temp zijn. Kan zijn dat de thermostaat aan vervanging toe is.

        #18313341
        speaker
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 March 2007

          Als je stil staat en de temp. loopt weer terug dan is je thermostaat defect.

          Lastig starten kan ook je vliegwiel wezen. Ff in zijn vrij en koppeling omhoog gas geven… maakt ie een ratel geluid dan is hij versleten.

          #18313342
          stefanstrampel
            Lid sinds:
            2 February 2016

            De temperatuur loopt inderdaad wel ietsjes terug. Maar voor zover ik gezien heb nooit onder de 75C.

            Ik heb net nog even getest met een ‘koude’ motor en dan een koelslang vastpakken. (Auto heeft 2.5 uur stil gestaan) Had ergens gelezen dat bij een stukke thermostaat de slang wel warm wordt als hij nog niet op bedrijfstemperatuur is. Deze word eigenlijk niet warmer.. Heb hem tot de 65 graden laten worden volgens de test modus op de CD70.

            Ik heb aan deze slang gevoeld:

            Wat me wel opviel, is dat de ventilator met intervallen aan ging terwijl het blok nog ‘koud’ is.. Dan gaat hij voor ongeveer 20/30 seconden aan en dan zon zelfde periode weer uit. Kan dit temaken hebben met de temperatuur sensor fout?
            De ventilator ging al aan bij de volgende temperatuur:

            Dat met het vliegwiel heb ik ook nog even getest. In de vrij, koppeling op laten komen(voet dus los van koppeling) en gas geven. Hoor hier geen ratels o.i.d. Hoor eigenlijk geen verschil met koppeling in. Dus dat is het dan niet lijkt me. Bedankt voor de suggestie!

            #18313343
            ras78
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 February 2016

              Ventilator aan in pieken van 30sec of zo is waarschijnlijk gewoon omdat je de airco aan heb staan.

              #18313344
              stefanstrampel
                Lid sinds:
                2 February 2016

                Oke, klinkt logisch.
                Dan ga ik er vanuit dat gewoon m’n start motor en thermostaat aan vernieuwing toe zijn.

                Die temp sensor fout kan/zal niks ernstigs zijn?

                Bedankt voor de reacties iig!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.