brandstofpomp veilig aansluiten

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) brandstofpomp veilig aansluiten

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275524
    Maartuh
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 August 2004

      Beste Opelforummers,

      wat is de “best practice” om een benzinepomp aan te sluiten in geval van webers?
      Ik heb geen computer of iets dergelijks dus.

      De brandstofpomp is nu geschakeld via het contact, contact aan = pomp loopt
      Stel ik crash, dan blijft de pomp dus lopen

      Ik wil eigenlijk dat hij dan uitschakeld, op welke manier regelen jullie dat normaal?
      Ik hoorde iets over een “signaal dat de motor loopt” gebruiken en dat bij andere auto’s dat er crash sensoren gebruikt worden?

      #18311454
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Is wat voor opel wordt het gebruikt??
        Anders tussen de voeding van de pomp en het contact een relais plaatsen dis aangesloten zit aan de bobine van je auto.. Als je bobine uit staat dus dat je motor niet meer loopt dat je pomp ook uit is

        #18311455
        Maartuh
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 August 2004

          is voor in een manta met c20xe
          Maar ik heb contactppunten en dubbele carburateurs, geen ecu
          dus volgens mij geeft mijn bobine ook al signaal als ik contact aan zet toch?

          #18311456
          2000
          Moderator
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Bij meerdere merken is de auto uitgevoerd met een soort van kogelschakelaar. Bij een ongeluk rolt de kogel uit de “zone” en verbreekt daarmee het contact. Misschien is dat wat? Weet zeker dat een oudere ford fiesta er 1 heeft, want ik heb daardoor is met pech gestaan.

            #18311453
            Maartuh
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 August 2004

              @2000 wrote:

              Bij meerdere merken is de auto uitgevoerd met een soort van kogelschakelaar. Bij een ongeluk rolt de kogel uit de “zone” en verbreekt daarmee het contact. Misschien is dat wat? Weet zeker dat een oudere ford fiesta er 1 heeft, want ik heb daardoor is met pech gestaan.

              haha ja ik las ook zoiets, maar ik weet niet of dat een succes is met een verlaagde manta met harde gele koni’s :D
              als ik een of ander signaal ergens van zou kunnen gebruiken dan zou dat mijn voorkeur hebben

              #18311457
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Heel simpel circuitje. Je pakt een gelijkrichterbrug, of zelfs met twee diodes kan, dan vervolgens een condensator en weerstand die een mosfet transistor ‘aansturen’ op de gate. Die laat je vervolgens een relais schakelen. Zo iets vind je wel terug als een audio aan/uit trigger. Als signaal pak je het signaal van je ontsteking, wat naar de bobine loopt op de primaire kant. Die krijgt inderdaad 12v+ aan een kant, en de andere schakelt naar massa. Om dat om te zetten kun je een P-channel mosfetje pakken, die maakt daar zo positief signaal van.

                Het relais laat je vervolgens vanuit de geschakelde + de pomp aan zetten, met aan de min kant van de relais spoel die op signaal getriggerde N-channel mosfet.

                Dit is een vanuit google opgesnorkeld schakelingetje, wat grotendeels 1:1 overgenomen kan worden. Enkel het singaal inverteren moet er nog bij…

                Mocht je dit interessant vinden kan ik het schema wel volledig uittekenen voor je zoals ik denk dat het wel werkt, met componentenlijst. Ik kan ook de onderdelen regelen (is niet duur qua materiaal) en als je nou echt angstig aangelegd bent met vonkentrekken, dan kan ik het ook nog bouwen voor je. Uiteraard tegen vergoeding.

                #18311458
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Ik deed het met zo’n rode knop (inertia switch) die je bij de franse auto’s onder de kap ziet.

                  Als je die een tik geeft schakelt ie de boel uit.
                  Die tussen je aanstuurdraad van je pomp en je bent klaar. Supersimpel.

                  Je houd altijd wel benzine in je flotters, en dat duurt ook wel even voordat dat op is. Bij een ongeluk zal hij in iedergeval een benzine meer doorpompen.

                  Hou er wel rekening mee dat als er iets gebeurd, dat je die schakelaar weer indrukt.
                  Je wilt niet weten hoeveel mensen de auto niet meer kunnen starten nadat ze de motorkap te hard dicht gegooid hebben :jerry
                  Of na een kleine botsing de carburateurs leeg rijden omdat de schakelaar uit staat ;)

                  #18311459
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Persoonlijk zou ik het echt wel houden op wel/geen roterende motor. Zo’n schakelaar kan zoals al genoemd sneller ongewild uitschakelen, en wie weet met plaatwerk er tegen aan gedrukt ook wel toch niet uitschakelen. Een circuitje zoals ik hierboven voorstel is echt heel robuust en betrouwbaar in werking.

                    #18311460
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      Tijdens een crash valt niet altijd de motor stil…zo zullen die Fransen wel gedacht hebben.

                      #18311461
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Nee, dat boeit niet, zolang de motor loopt zit de benzine dus gewoon aangesloten, zodra een leiding afgescheurd zit valt sowieso zeer snel de motor stil… Werkt altijd.

                        #18311462
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Daar heb je gelijk aan.

                          #18311463
                          Maartuh
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 August 2004

                            Sorry duurde even voordat ik reageer:

                            Bedankt voor de info en het uitzoeken, ik zal je even een u2u sturen Vinci!

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.