Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Gele dashboard lampjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 februari 2016 om 00:06 #17275338
Beste forumleden,
Ik ben Arman, 24 jaar en nieuw op dit forum. Ik heb sinds een maand een Opel Astra 1.8-16v Elegance uit 2000 in bezit met 155 000 km op de teller. Tot nu toe deed alles het perfect.
Vandaag reed ik ermee naar werk en toen ik terug naar huis wilde rijden, startte hij niet in een keer en zag ik twee dashboardlampjes branden. Een was met een auto en een moersleutel (onderhoud?) en de ander was het slipgevaar icoontje. De auto moet over 5 maanden door de APK. De weersomstandigheden waren regenachtig en het was ongeveer 7 graden.
Ik heb geen idee hoe dit komt. Weet iemand misschien wat er aan de hand is? Wat kan ik er tegen doen? Kan ik er mee rijden?
Daarnaast merkte ik nog iets op, namelijk dat het thermometerwijzertje nooit helemaal op 90 staat. Vaak iets boven de 80. Is dit normaal? Ook mijn richtingaanwijzer geeft geen geluid. Is dit makkelijk te verhelpen?
Ik kijk graag naar jullie reacties uit.
Mvg Arman
8 februari 2016 om 00:28 #18310247auto met sleuteltje = uitlezen.. wij bezitten geen glazen bol…
over de thermostaat… normaal hoort een motor tussen de 80 en de 90 graden te schommelen.. als je rijdt vangt de motor rijwind en zal deze niet snel warm worden.. als je veel in de stad rijdt.. of file dan vang je minder rijwind en zou je temperatuur op moeten lopen..
laat de motor eens op bedrijfs temperatuur komen ( minimaal 80 graden) en kijk eens wanneer de fan aan de radiateur aanslaat
als deze aan slaat tussen de 90 en 95 graden dan is het goed.. gaat hij helemaal niet aan omdat de motor niet hoger komt dan 80 a 85 graden dan is je thermostaat aan vervanging toe want dan komt je motor niet op temperatuurrichting aanwijzer die geen geluid maakt.. moet je even kijken bij het knipperlicht relais (zekeringenkastje).. die hoor je vaak tikken…
8 februari 2016 om 00:33 #18310248Fan hoort tussen de 100-110°C aan te slaan, afhankelijk van welke thermoschakelaar gebruikt is.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 00:34 #18310249@KRSA2000 wrote:
Fan hoort tussen de 100-110°C aan te slaan, afhankelijk van welke thermoschakelaar gebruikt is.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
100 110 graden is wel beetje hoog volgens mij..
me vectra en corsa b gaan niet eens zo hoog…
corsa b ging tot max 100 en de vectra staat in het rood bij 100 graden…8 februari 2016 om 00:42 #18310250Zoek het maar op. Ik ga niet nogmaals deze discussie aan.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 00:46 #18310251heb ook geen zin in discussie… maar vond het alleen raar…
8 februari 2016 om 12:00 #18310252@bart-gsi wrote:
auto met sleuteltje = uitlezen.. wij bezitten geen glazen bol…
over de thermostaat… normaal hoort een motor tussen de 80 en de 90 graden te schommelen.. als je rijdt vangt de motor rijwind en zal deze niet snel warm worden.. als je veel in de stad rijdt.. of file dan vang je minder rijwind en zou je temperatuur op moeten lopen..
laat de motor eens op bedrijfs temperatuur komen ( minimaal 80 graden) en kijk eens wanneer de fan aan de radiateur aanslaat
als deze aan slaat tussen de 90 en 95 graden dan is het goed.. gaat hij helemaal niet aan omdat de motor niet hoger komt dan 80 a 85 graden dan is je thermostaat aan vervanging toe want dan komt je motor niet op temperatuurrichting aanwijzer die geen geluid maakt.. moet je even kijken bij het knipperlicht relais (zekeringenkastje).. die hoor je vaak tikken…
Thx voor de tip! Ga ik even proberen.
Wat zou ik aan het relais moeten doen dan?
8 februari 2016 om 12:07 #18310253Relais vervangen
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
8 februari 2016 om 12:54 #18310254@bart-gsi wrote:
heb ook geen zin in discussie… maar vond het alleen raar…
Koelwater staat onder druk in het koelsysteem, hierdoor ligt het kookpunt (veel) hoger. 100-110gr is goed.
8 februari 2016 om 14:29 #18310255Update: de gele lampjes zijn vanochtend niet meer aangegaan. Hoef ik nu niks meer hieraan te doen?
8 februari 2016 om 14:31 #18310256Als het een foutcode is zal deze opgeslagen blijven.. Dus uitlezen kan voor de zekerheid altijd nog…
Kan zijn dat een sensor buuten tollerance heeft gewerkt en dat je een melding kreeg
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.