opel geschiedenis

Forumindex Forums Overige Opel algemeen opel geschiedenis

  • Dit onderwerp is leeg.
1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275054
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      Opel is een Duits automerk, onderdeel van General Motors. Als gevolg hiervan zijn Opel-modellen ook bij andere GM-merken te vinden, zoals Vauxhall (Verenigd Koninkrijk), Holden (Australië) en Chevrolet (o.a. Latijns-Amerika).

      Geschiedenis

      Opel werd opgericht in 1862 door Adam Opel als fabrikant van naaimachines in Rüsselsheim, Hessen. In 1885 werd de productie uitgebreid met fietsen. Toen Adam Opel in 1895 overleed, maakte het bedrijf ongeveer 2000 fietsen per jaar, en was het bedrijf Europees marktleider op het gebied van naaimachines. In 1899 begon het bedrijf (onder leiding van Adams zoons) met de productie van auto’s. Later maakte Opel gedurende verschillende perioden ook Opel-motorfietsen.

      General Motors verkreeg in 1929 80% van de aandelen in Opel. Dit werd in 1931 uitgebreid naar 100%.

      Na de Tweede Wereldoorlog legde Opel zich vooral toe op de productie van economische gezinswagens zoals de Olympia, de Rekord en de populaire Kadett. Tot in de jaren negentig van de 20e eeuw probeerde het merk het met grote auto’s zoals de Admiral, de Kapitän, de Diplomat en de Senator, maar verloor de concurrentiestrijd van erkende topmerken als Mercedes-Benz en BMW. Opel maakte op basis van de standaardauto’s een aantal aansprekende afgeleide modellen zoals de Kadett C-coupé 2000 GT/E, waarmee vele rallye’s werden gewonnen, de Opel GT, de Manta en de Monza, een luxe 6-cilinder sportcoupé. Na decennia van verkoopsuccessen in Europa liep de productie in de jaren negentig terug omdat te laat werd ingespeeld op de vraag naar nieuwe modellen, zoals MPV’s en SUV’s. In 1996 kwam Opel wel met een MPV, de op de Pontiac Trans Sport gebaseerde Sintra. Renault bracht in dezelfde tijd de Renault Megane Scenic die veel poplairder bleek. Na 3 jaar werd de Sintra uit de productie genomen, en kwam de kleinere Zafira uit. Enige tijd later verscheen de Meriva, een kleinere MPV op basis van de Opel Corsa. Om de ontwikkelingskosten het hoofd te bieden werkt Opel samen met FIAT op het gebied van (diesel-)motoren en onderstellen. Ook het Zweedse Saab, dat ook tot het General Motorsconcern behoort gebruikt technische delen van Opel. Samen met Renault ontwikkelde Opel een nieuwe lijn lichte bedrijfswagens als (verlate) opvolger van de bekende Opel Blitz bestelwagens uit vroeger tijden. De grootste concurrentie komt echter van binnenuit: Daewoo uit Zuid-Korea, dat de markt in Europa veroverde met een derivaat van de Opel Kadett-E en Opel Vectra en later geheel werd overgenomen door moederconcern General Motors, lanceerde de afgelopen jaren een geheel nieuwe lijn van modellen die in Europa onder de naam Chevrolet worden verkocht.

      Op 30 mei 2009 werd bekend gemaakt dat Opel GmbH overgenomen zou worden door een consortium van het Canadese Magna International en de Russische Sberbank. Op 4 november 2009 kondigde GM echter aan af te zien van de verkoop van Opel.

      Iin januri 2010 heeft General Motors officieel de intentie uitgesproken om de fabriek in Antwerpen te sluiten, inclusief collectief ontslag van de medewerkers.

      Modellen

      De slechte stata van het merk ligt niet zo zeer aan het uitgebreide modellenaanbod van Opel zelf, maar aan de verhevigde concurrentie van onder meer landgenoten Ford en Volkswagen. De modellen zijn overigens over het algemeen vrij jong, want de meeste modellen zijn de afgelopen drie jaar geïntroduceerd. Het gaat om de kleine Agila en Corsa en de grote middenklasser Insignia en de suv Antara. En daarnaast natuurlijk om de eind 2009 gepresenteerde nieuwe Astra met een geheel nieuw en aantrekkelijk uiterlijk. Dat model zal de verkopen ongetwijfeld weer wat omhoog krikken. Op het gebied van de ruimteauto?s is het aanbod een stuk ouder, want de opvolger van de Meriva is vorig jaar op de lange baan geschoven en de Zafira is nog op de oude Astra gebaseerd. Sportieve modellen leden de laatste tijd een sluimerend bestaan in de verkoop. De niet onaantrekkelijke en scherp geprijsde roadsters Tigra en GT hebben nooit de gewenste verkoopaantallen behaald en de laatste is al van het toeneel verdwenen. Op basis van de vorige Astra levert men nog een coupé (GTC) en coupé-cabrio. Sportieve uitvoeringen va de gewone modellen worden door het Opel Performance Center (af)gebouwd en hebben de toevoeging OPC. Je zou zo onderhand kunnen spreken over een Soapel, want na de maandenlange onzekerheid over de toekomst met steeds nieuwe ontwikkelingen lijkt eind 2009 de klok weer helemaal terug gezet te zijn. General Motors wil uiteindelijk niet van Opel af, mede door de iets gunstigere vooruitzichten in de VS. Daar zijn de werknemers bij Opel niet bepaald blij mee, want het zal gepaard gaan met groot verlies van werkgelegenheid, daar aangekondigd is dat een aantal fabrieken gesloten zal worden. Het wordt mede Neelie Kroes verweten, omdat ze de deal met het Canadese Magna vertraagde om eerst duidelijkheid te krijgen in hoeverre de Duitse staatssteun de toets der Europese kritiek kon doorstaan.

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.