Forumindex › Forums › Modellen › Astra › motorproblemen Astra-h 2005 z16xep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2016 om 18:58 #17274931
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar heb me pas net geregistreerd. Vind het fijn om te zien dat er zo actief op het forum wordt meegedacht over alles.
Sinds 4 maanden ben ik de trotse eigenaar van een Opel Astra-H-cc uit 2005 met maar 65.000 km op de teller! Korte info over de auto:
Motor: z16xep
Cilinderinhoud: 1598 cm3
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 77 kW (105 pk)
Brandstof: BenzineNu heb ik (helaas) een aantal problemen waar ik tegen aan loop. Ik weet niet helemaal of deze met elkaar te maken hebben of dat het aparte problemen zijn. Het gaat om moeilijk starten, stotteren/haperen bij het wegrijden en een raar/blik/hol geluid uit de motor. Voor het moeilijk starten is de accu al vervangen, maar dit mocht niet baten.
1. Moeilijk starten
Als ik de auto start hoor ik 8 van de 10 keer een schrapend geluid. Het lijkt net alsof de startmotor te lang door draait. Naast dit schrapende geluid start de motor 2 van de 10 keer niet in één keer. Als ik de motor probeer te starten, lijkt het net of de startmotor niet genoeg kracht heeft om de motor volledig aan te slingeren. Heel af en toe haalt hij het net, en dan start de motor, maar dan merk je dat het van ver moet komen. Het is dan net als in de film waarbij een lamp gaat flikkeren als er ergens anders erg veel stroom weg wordt getrokken maar hij het toch net blijft doen en uiteindelijk weer gaat branden.2. Stotteren bij wegrijden
3 van de 10 keer als ik met een koude motor wegrijd. Dan stottert de auto in de 1e versnelling. Het is dan net of je heel hard probeert weg te rijden en de banden niet weg slippen maar gaan stuiteren. Ik rijd in dit geval natuurlijk normaal weg. Als ik dan 50 á 70 meter gereden heb, en naar de tweede versnelling heb geschakeld, gaat het weg3. Raar geluid bij de motor
Het derde probleem maak ik mij het meeste zorgen om. Tijdens het rijden maakt de motor (of iets daar in de buurt) een blik/hol geluid. Er is een kleine rateling te horen, maar niet zo hard als de filmpjes die ik op youtube heb gezien van een kapotte nokkenas. Ik heb op het forum een aantal mogelijke oorzaken gelezen, maar het probleem is bij die auto’s niet helemaal het zelfde als bij die van mij. Het probleem is voornamelijk hoorbaar onder de 2000 toeren (bij anderen daar boven) en als ik terugschakel. Als ik zacht gas geef is het geluid ook hoorbaar, maar als ik het gaspedaal harder in trap dan verdwijnt het. Ik merk overigens wel dat het geluid steeds harder wordt. In het begin was het geluid alleen hoorbaar bij het terugschakelen, maar nu is het ook tijdens het rijden hoorbaar.Ik ben bij de garage geweest en hun gaven aan dat het geluid van het moeilijk starten waarschijnlijk wel bij de startmotor weg komt. Deze wordt volgende week vervangen. De oorzaak volgens hun is dat de startmotor zich waarschijnlijk te langzaam terugtrekt, waardoor deze langs het tandwiel van de motor schuurt. (klinkt plausibel)
Het rare geluid van de motor en het stuiteren wist de monteur (zonder verder zoeken) zo niet. Wel heeft hij een keer een andere auto gehad met het zelfde type motor waarvan de nokkenas los zat / kantelde / vervangen moest worden á 700 of 800 euro.
Een heel verhaal haha, maar is er iemand die bekend is met deze problemen? Of deze aan een oorzaak / meerdere oorzaken kan koppelen? Ik hoop namelijk echt niet dat de nokkenas vervangen moet worden. Heb iets meer geld uitgetrokken om een auto met zo’n lage KM stand te kopen, waarvan ik verwachte dat ik minder snel tegen zulke problemen aan zou lopen.
Ik zal binnenkort trouwens even proberen om een video van het geluid te maken en deze te plaatsen.
Mochten jullie nog meer vragen en/of info nodig zijn, dan hoor ik het graag!
Alvast heel erg bedankt voor het lezen!
Groeten,
Arjan
11 januari 2016 om 12:55 #18307527Er zijn inmiddels verandering bij het holle geluid bij de motor. Bij toeval kwam ik er vandaag achter dat het geluid verdwijnt als ik de ventilator van de airco op 0 zet. Hoe dom. Denk dat de pomp kapot is. Of hebben jullie hier een ander idee over?
Alvast bedankt!
Arjan
11 januari 2016 om 19:08 #18307528Wat betreft het stuiteren, vermoed ik hetzelfde als ik het. We hebben dezelfde motorcode en bouwjaar. Heleboel astra’s! Heeft te maken met de veertjes van de koppeling geloof ik. Kan geen kwaad voor de rest. Als je hem vervangen hebt, is het na een jaar hetzelfde verhaal. Gewoon doorrijden ermee. Rij er nu zelf ook al 65000 km mee. Je leert er vanzelf mee omgaan. Als je hem voelt komen, de stuiter, koppeling in zelfde stand houden en iets meer gas geven. Dan trek je langzamer op maar heb je er weinig last van.
De startmotor heeft bij mij ook heel lang een schrapend geluid gehad (ongeveer 55000 km lang) en is bij mij ook recentelijk vervangen. Nergens last meer van. Heeft ie het vooral als het kouder is?
Hoe kan het dat je startmotor nu al kapot is? Misschien stadsauto geweest, dus veel starten? Je kan beter een auto met 200 000 snelwegkilometers kopen dan eentje met 65000 km en stadsverkeer.
Het rare geluid bij je motor is gewoon je airco die hoort werken. Heb ik zelf ook. Niks aan doen denk ik als de lucht nog goed koud is en er geen lekkages worden waargenomen.
11 januari 2016 om 22:34 #18307529Heb ook de zelfde motorcode (astra H uit 2005) etc..
Dat stuiteren ondervind ook ik, je leert er inderdaad vanzelf mee omgaan zoals als gezegd wordt hier, na het vervangen begint het heuvel na enige tijd weer terug te komen.Hopelijk ben je snel van de verdere ”problemen” af en kun je veel veilige kilometers rijden met jou astra! :thumb
11 januari 2016 om 23:16 #18307530Arjan
Kijk eerst eens of carterventilatie gaatje is uitgeboord naar 2mm. Ik heb een Z18XE, en toen ik dat gedaan had en de gasklep had gereinigd (zonder dat gaatje opnieuw dicht te smeren!) kon ik een stuk makkelijker starten en wegrijden.
Nog een andere reden om hier eerst naar te kijken: Het is mogelijk de oorzaak, en het kost niets, dus een goed startpunt!
Bovendien voorkomt het vervolgproblemen als te hoog opgelopen carterdruk, en olie lekken langs pakkingen. (Zie maar eens die andere post over 2.2 motor van vandaag)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.