Forumindex › Forums › Modellen › Astra › X16XEL low-boost turbochargen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2016 om 16:27 #17274846
Hey iedereen,
Ik zit al een tijdje te denken om mijn auto te voorzien van een turbo. Het hoeft geen scheurijzer te worden. Het gaat mij meer om het project dan om de uitkomst. Dus kom alsjeblieft niet aan met een ander blok of andere auto. :wors (ik snap jullie bedoelingen, en de volgende auto gaat toch die kant op)
Ik heb al wat research gedaan en ben op de volgende dingen terecht gekomen. :thumbup
Ik heb nodig een spruitstuk waar de turbo op kan. Kan ik zelf maken.
Heb een turbo nodig. Uit een X17DTL misschien?
Olieleiding om de turbo te smeren. Relocation-kit?
Intercooler. Voorkeur gaat uit naar front mount. Ruimte zat daar.
En eventueel een BOV om druk op de gasklep te verminderen
En overige onderdelenNu heeft mijn X16XEL een compressie ratio van 10.5:1 wat erg hoog is voor een turbo. Is het nu nodig om deze te verlagen? Andere koppakking? Zuiger frezen?
Of kan een turbo gewoon zo op het blok zonder enige aanpassingen? Dan hoef ik alleen rekening te houden met de boost neem ik aan?
En hoe zit het met de overboost? Als de wastegate helemaal open staat. Is er dan nog steeds mogelijkheid tot overboost?Er zijn mensen op verschillende forums die op een non-turbo auto een turbo hebben zitten. En die draaien op een druk van 0.5 bar dacht ik.
Nogmaals: Het gaat mij niet om de performance maar gewoon, “omdat het kan” :vertag
Zijn er mensen op het forum die er ervaring mee hebben?4 januari 2016 om 17:46 #18307037Hoe gaat je het mengsel verrijken onder boost. En de ontsteking verlaten wat nodig is met 10.5 compressie.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
4 januari 2016 om 18:07 #18307038dan heb je een ecu tune op maat nodig, dat is heel wat anders als een software inladen wat de meeste hier doen
4 januari 2016 om 20:49 #18307039Zoek eens op de site van dbilas, daar kun je complete (dure) turbo sets voor je x16xel kopen, misschien kun je daar vinden wat je allemaal nodig hebt.
Art.nr: 10.100.003l voor de 170pk versie
Art.nr: 10.100.003F voor de 210pk.4 januari 2016 om 21:18 #18307040@kiyamizio wrote:
Hoe gaat je het mengsel verrijken onder boost. En de ontsteking verlaten wat nodig is met 10.5 compressie.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Is dit al nodig op een boost van maximaal 0.5 bar? Ik heb mij laten vertellen dat de stock ECU ook wel geprogrammeerd is voor deze kleine wijzigingen. :hmmz
4 januari 2016 om 22:35 #18307041om je mengsel te controleren kan je het beste een log maken met een wideband 02 sensor, dat zou je zelf kunnen doen maar die dingen zijn wel erg duur, anders even naar een tuner toe om te loggen dat kost niet zo veel.
ecu kan wel kleine wijzigingen bij regelen maar, als de wijzigingen te groot zijn dan zegt de ecu ook bekijk het maar en, dan doet je motor boem, dan moet je afvragen of je dat risico wil nemen kan goed gaan, maar kan ook fout gaan, meten is weten.
vaak als je een andere turbo op een turbo motor zet moet je ook de ontstekings-curv en fuel-tables aan passen
5 januari 2016 om 07:26 #18307042@b07 wrote:
om je mengsel te controleren kan je het beste een log maken met een wideband 02 sensor, dat zou je zelf kunnen doen maar die dingen zijn wel erg duur, anders even naar een tuner toe om te loggen dat kost niet zo veel.
ecu kan wel kleine wijzigingen bij regelen maar, als de wijzigingen te groot zijn dan zegt de ecu ook bekijk het maar en, dan doet je motor boem, dan moet je afvragen of je dat risico wil nemen kan goed gaan, maar kan ook fout gaan, meten is weten.
vaak als je een andere turbo op een turbo motor zet moet je ook de ontstekings-curv en fuel-tables aan passen
Je kunt de huidige ECU gewoon prima laten herschrijven voor lage boost. Ga dan wel naar een specialist en niet naar UT.
Dus dagje dbilas zal hem dan goed doen. Daar complete kit kopen is makkelijkste maar wel tevens duur.5 januari 2016 om 09:21 #18307043Maar nu zit ik eigenlijk alleen nog met de vraag hoeveel boost ik zou kunnen draaien zonder knocks op normale brandstof. Zijn hier berekeningen voor, of mensen die hier formules voor weten?
6 januari 2016 om 19:52 #18307044Niemand een idee hoeveel boost ik maximaal kan draaien op een standaard motor? 0.1 bar, 0.2 bar? 1.0 bar?
6 januari 2016 om 20:21 #183070450,5 bar kan je ecu aan meer moet je niet gaan draaien. vinden je internals, sensoren en ecu niet leuk
6 januari 2016 om 20:25 #18307046En waar baseer je die 0.5 bar op?
Even tussendoor, de “normale” atmosfeer druk is 0 bar? Of denk ik dat verkeerd?
6 januari 2016 om 20:50 #18307047dat is het gene wat jou manifold pressure sensor aankan namelijk daarboven zal hij een foutmeldig geven of niks verkeerde waardes doorgeven waardoor je mengsel foutief word en en blok stuk gaat.
en de “normale” atmosferische druk:
De druk die de atmosfeer op het aardoppervlak uitoefent; Varieert met breedtegraad en meteorologische omstandigheden; normale waarde van 76 cm kwikkolom bij 0°C(= 1.013 hPA (hectopascal) of 1.013 mb (millibar)); Oefent een kracht van 17.000 kp(= 1,7 x 10 5 N) uit op een volwassene met normale lichaamsbouw en grootte.alles daarboven is overdruk, dus ook je druk die je turbo gaat maken.
bij atmosferische motoren zit er in je inlaatspruitstuk eigenlijk altijd een onderdruk (minder dan 1 bar) omdat je zuigers lucht aanzuigen van buiten af. daar hebben ze later het ram-air principe voor uitgevonden zodat je zelf met een atmosferische motor toch een kleine overdruk kan krijgen (denk aan een lexmaul ram-inlaat, https://www.google.nl/search?q=lexmaul+ram&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjiw4XChZbKAhXDKnIKHSa3BqQQ_AUIBygB&biw=1525&bih=708&dpr=0.9″ onclick=”window.open(this.href);return false; ) en het ram-air bij motoren waarbij de inlaat aan de voorkant van je blok zit en door de rijsnelheid overdruk zou kunnen worden gecreëerd6 januari 2016 om 21:21 #18307048Maar mijn motor heeft een hoge compressieverhouding (10.5:1) als je in die kleine ruimte meer compacte lucht doet (boosten), daar krijg je vroegtijdige detonatie van. En hoe hoger de boost hoe eerder dat voorkomt. Maar jij zegt dus dat maximaal 0.5 bar niet schadelijk is voor de motor (of in ieder geval handelbaar)
6 januari 2016 om 21:52 #18307049Niet snel kapot gaat bedoelt hij. Je ecu kan geen ingrepen doet op het motor vermogen met veel boost. Omdat je stock ecu rijd met orginele sensoren. En met meer als 0.5 bar kan gaat hij zeker pingelen met normale brandstof en hoge compressie verhouding. En je drijfstangen gaan meer als 0.5 niet leuk vinden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
7 januari 2016 om 07:51 #18307050en dat hoge compressie verhouding valt wel mee hoor hebben meerdere motoren.
7 januari 2016 om 11:36 #18307052Dus eigenlijk turbo ertussen, wastegate afstellen op maximaal 0.5 bar en gaan?
7 januari 2016 om 12:27 #18307051Plus:
*Olie toe- en afvoer turbo aanleggen
*Intercooler
*Buiswerk
*Uitlaatspruitstuk
*Uitlaat
*Enz…7 januari 2016 om 12:53 #18307053en vergeet aub niet de remmen te upgrade naar een maatje groter zodat je ook kan stoppen als het moet!!!
zijn er zoveel die veel geld in motortuning pompen en dan vergeten dat ze het spul ook moeten kunnen stoppen!!!
want je kan wel roepen ik ga er niet hard mee rijden maar dat doe je altijd wel een keer want je wil toch weten wat hij kan met dat extra vermogen.
en geen turbo van een diesel erop zetten want dat heeft geen nut. zit je bij 2000 rpm al op het maximale wat de turbo kan geven onderhand maar iets van td03 of td04 ofzo van een benzine motor of een kleine garrett
7 januari 2016 om 15:12 #18307054Komen inderdaad andere remmen op. Moet ook nog kunnen stoppen. king:
Maar dat er verschil tussen diesel en benzine turbo’s zit wist ik niet. Wist alleen dat er verschil zat in de grootte.
Heb je verder nog advies over dingen waar ik op letter moet bij aanschaffing van een turbo?
7 januari 2016 om 17:54 #18307055een t25 turbo is een leuke die zit op veel saabs en nissans en heeft vaak de standaard t3 flens een vierkant met 4 bouten.
en t25 bouw redelijk snel al laaddruk op.7 januari 2016 om 20:49 #18307056Oke, blijkt dat er nog best veel verschillende turbo’s zijn. Ik weet dat hoe groter de turbo is hoe langer die erover doet om op snelheid te komen. Eenmaal op snelheid zou de grotere dus ook wel meer kracht leveren.
Voor mij, met maximaal 0.5 bar heb ik dus niks aan zo’n joekel. Dan heb ik meer last van de turbo lag dan dat ik profijt hebt van de boost…
Zijn er bepaalde maten waar ik op moet letten? Of gewoon voor de kleinere gaan?
7 januari 2016 om 22:29 #18307057dat niet alleen .. als je als voorbeeld maar 170pk wil en er een turbo van 350+ dat je turbo zelf dat op den duur ook niet leuk vind…
misschien dat deze info meer licht op jouw idee kan geven..
http://turbobygarrett.com/turbobygarrett/choosing_turbo” onclick=”window.open(this.href);return false;8 januari 2016 om 08:17 #18307058Oke heel erg bedankt iedereen!
Iemand enig idee hoeveel winst in PK’s me dit zou opleveren?
Is nu 100 PK met 1.6 16vNogmaals bedankt iedereen! Zodra het project begint komen de foto’s op het forum
8 januari 2016 om 08:22 #18307059Is die x16xel niet technisch gezien een corsa gsi blok met wat extras?? Want dbilas verkoopt turbo kits voor een x16xe.. Ik weet niet in hoeverre het blok dan aangepast moet worden om het een corsa blokje te maken.
8 januari 2016 om 08:26 #18307060http://www.dbilas-shop.com/Manufactorer/Opel-Vauxhall/Corsa/Corsa-B/1-6-16V-78kWX16XE/Turbocharger-system-Maxi-Edition-for-Opel-Astra-G-Corsa-B-Tigra-A-Vectra-B-Zafira-A-X16XE-L::280.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Deze kit o.a. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.