Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra automaat 1-2 2-3 schokt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 december 2015 om 13:16 #17274693
Daar ben ik weer :) Post 3 inmiddels king:
Astra GTC 1.6 2005 met een semi-automaat easytronic 134.000 km motorcode Z16XEP versnellingsbak code F17C394
Bij het schakelen van 1-2 en 2-3 schokt de auto. Ik geef niet veel gas en dan lijkt het wel of die even twijfelt en met een schok in de volgende versnelling gaat. Bij flink optrekken nergens last van. Bij terugschakelen is dit ook, langzaam remmen -> schok, hard remmen -> niks aan de hand. Het is niet constant, maar wel vaak genoeg dat het vervelend is. De overige versnellingen hebben nergens last van. Ik heb niet het idee dat de koppeling slipt.
Nu heb ik op internet wat zitten zoeken en kwam uit bij een aantal opties:
– de multiriem nakijken of die wel goed uitgelijnd en recht zit
– versnellingsbak olie flushen en reinigen
– een reset doen van de auto of bak (niet gevonden voor specifiek opel), op zich handig want ik rijd er nu twee weken in
– bak reviseren
– de oorzaak zit in de robot constructie :wtfAangezien ik twee linkerhanden heb, maar wel nieuwsgierig ben wil ik graag weten wat jullie denken dat het is en hoe dit op te lossen? Is het trouwens wel de bak of kan het de motor zijn?
Weet iemand trouwens ook hoe ik hem kan resetten?
24 december 2015 om 16:32 #18305744Je zou idd kunnen beginnen met het verversen van de vloeistof en filter…
Ik weet niet of dit klopt maar de meeste nieuwe automaten zijn niet synchroom en dat de ecu afhankelijk is van diverse sensoren in de bak en motor
Waaronder de snelheid van de hoofdas en krukas
Als de ecu “zegt” tegen de automaat dat hij door moet schakelen dan volgt de automaat dat op of de versnellingen nu synchroom lopen of niet.. Dan kun je idd een schok/duw voelen tijdens schakelen…24 december 2015 om 16:33 #18305745Was in ieders geval iets met synchro nog iets.. Had dat in me boek van school staan maar heb dat nu even niet ter hand…
24 december 2015 om 17:13 #18305746Is geen automaatbak maar een handbak met een robot erop.
Deze bakken schakelen nooit vloeiend, zit hem idd in de robot constructie.
Je kan de schakelmomenten eens opnieuw laten in leren en de progressiviteit van de koppeling.
Daar kan het wel beter van worden eventueel i.c.m met nieuwe bakolie, maar vloeiend schakelen gaat ie nooit
24 december 2015 om 17:27 #18305747Rem liquid vervangen. Van bak reservoir.
27 december 2015 om 16:21 #18305748Erg bedankt voor de reacties! Ik ga de auto langsbrengen en een diagnose laten stellen, sowieso een flush en olie verversen. Dat van die robot constructie moet ik dan maar voor lief nemen. Ik laat het aan de garage over of ze de bak opnieuw inleren.
Ik voel me er in ieder geval een stuk beter onder. Dank!
27 december 2015 om 17:03 #18305749@bart-gsi wrote:
Was in ieders geval iets met synchro nog iets.. Had dat in me boek van school staan maar heb dat nu even niet ter hand…
Synchromessen? :hmmz
Als het een handbak met robot is, dan denk ik eerder aan een verrotte drukgroep. Kan opzich geen kwaad maar kan op den duur gaan irriteren :P
27 december 2015 om 17:13 #18305750@SnowWolf wrote:
Synchromessen? :hmmz
Als het een handbak met robot is, dan denk ik eerder aan een verrotte drukgroep. Kan opzich geen kwaad maar kan op den duur gaan irriteren :P
Dat zou best eens kunnen..
Een automaat heeft een koppelomvormer ( pomp, turbine en stator) .. Niet echt een drukgroep te noemen27 december 2015 om 17:19 #18305751@bart-gsi wrote:
@SnowWolf wrote:
Synchromessen? :hmmz
Als het een handbak met robot is, dan denk ik eerder aan een verrotte drukgroep. Kan opzich geen kwaad maar kan op den duur gaan irriteren :P
Dat zou best eens kunnen..
Een automaat heeft een koppelomvormer ( pomp, turbine en stator) .. Niet echt een drukgroep te noemenZoals ik het lees is het geen “echte” automaat maar een handbak met robot, dus dan heeft ie wel een drukgroep toch?
Verrotte synchromessen merk je wel, dan hoor je “krak” als je hem in de versnelling wilt zetten.
27 december 2015 om 17:39 #18305752Automaat heeft vaak nog iets wat een handbak niet heeft en dat is lock up… Dat gebeurd als de pomp en turbine de zelfde snelheid hebben qua rotaties en dan om slip te beperken als de auto op snelheid is
Als je en normale drukgoep hebt ( koppeling drukgroep en vliegwiel dan is er geen lock up… Het is dan eerder grijpen/klemmen of slippen…
27 december 2015 om 17:39 #18305753Werkt gewoon hetzelfde als bij een handbak, enige verschil is dat de robot schakelt en koppelt, hij heeft dus gewoon een druk groep met koppelingsplaat..
27 december 2015 om 17:42 #18305754Ok dan is dat uit de wereld.. Had me twijfels… Maar wat laat de koppeling dan bewegen zonder koppelingspedaal??
27 december 2015 om 17:45 #18305755Op de robot zit een reservoir met koppelingsvloeistof(rem vloeistof) in de robot zit een cilinder, die het druk lager in de bak bediend, dus wat je normaal met je pedaal doet, doet nu je robot met een apart reservoir en een cilinder in de robot.
27 december 2015 om 17:51 #18305756Ok duidelijk.. Weer wat geleert.. Maar dit was niet O conventioneel als normaal…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.