Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Distributie-ketting motorblok Z22YH
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 december 2015 om 16:53 #17274627AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik krijg van de garage te horen dat mijn distributie-ketting over ca.10.000 km zou moeten worden vervangen. Huidige km-stand is 134.000.
Vervangen van een distributie-ketting is mij vreemd.Verder vraag ik mij af of er ooit een modificatie is geweest voor de distributie-ketting van het motorblok Z22YH.
Wie kan mij meer vertellen?
Bij voorbaat dank.
Mvrgr. Jan.
19 december 2015 om 16:57 #18305260Jep een modificatie op de spanner.
Kettingen gaan bij deze motoren vaker stuk, hoe klinkt de motor met een koude start? ratelt ie voor een aantal seconden?
Mijn eigen Z22YH staat nu op 148.000km, ga binnenkort de kettingen doen(zitten er 2 op) mijne ratelt af en toe met starten.
Als je hem laat vervangen doe ze dan alle 2 (distributie en balans as ketting) met tandwielen en al.
Is geen interval voor, en over 10.000km vervangen is moeilijk te zeggen.
19 december 2015 om 22:39 #18305261En meteen een andere garage zoeken ;)
20 december 2015 om 18:52 #18305262AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste Opeltje17,
Dank voor je reactie.
Weet je ook wanneer de modificatie op de spanner is aangekondigd?
Vraag mij af of dat nog op mij van toepassing is en onder garantie kan vallen.
Heb jij de Opel garage daar op aangesproken?Ik zal eens luisteren bij een koude start. Bij de garage hebben ze kennelijk (?!) dat bij een warme motor gehoord.
Dank voor je advies voor de beide kettingen en bijbehorende tandwielen. Ik mag toch hopen dat de garage alle onderdelen meteen vervangt?Groet, Jan.
20 december 2015 om 18:53 #18305263AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste Outzy,
Kun je ook aangeven waarom?
20 december 2015 om 19:09 #18305264Geen idee wanneer deze exact is ingevoerd, en wat betreft de garage en alle onderdelen vervangen je kan ook alleen de spanner vervangen.
Maar bij opel hoef je niet aan te kloppen voor coulance o.i.d.
20 december 2015 om 19:18 #18305265Jan,
zowel bij mijn vectra 2.2 (bij 89.500) als mijn astra 2.2(bij 120.500) zijn de kettingen vervangen (en toebehoren).
Bij Opel hoef je idd niet aan te kloppen voor evt garantie :swearmijn advies zoek een goede garage, want als dit niet goed gebeurt ben je heeeeeel ver van huis….
ow en miss een tipje, probeer eerst even een motorreiniger van Forte erin te gooien. Dat wil nog wel eens helpen, omdat het boeltje wel eens wil verstoppen.
succes
Gr Vincent :thumb
20 december 2015 om 19:47 #18305266Bij een Z22YH zit er al een gemodificeerde olie sproeier in dus verstoppen of niet smeren van de ketting o.i.d zal niet zo heel snel gebeuren tenzij je nooit olie ververst.
In principe is de ketting etc vervangen niet zo heel lastig speciaal gereedschap is ook niet nodig, dus een beetje garage moet deze zonder problemen kunnen vervangen.
21 december 2015 om 08:18 #18305267Beste Jan,
Naar mijn weten is de ketting periodiek onderhoud vrij.
En kan garage nooit weten of je nu over 500km of 10.000km het moet vervangen.
Dus als ze zou iets roepen ben ik persoonlijk al snel klaar met die garage. ;)Edit: omdat het blijkbaar niet duidelijk genoeg was.
21 december 2015 om 08:22 #18305268@Outzy wrote:
Beste Jan,
Naar mijn weten is in theorie de ketting onderhoud vrij. De praktijk is echter een heel ander verhaal.
Dat neemt niet weg dat een garage nooit kan weten of je nu over 500km of 10.000km het moet vervangen.
Dus als ze zou iets roepen ben ik persoonlijk al snel klaar met die garage. ;)In theorie, slijt ook een ketting (rekt en slijt uit). Ofwel is ook niet onderhoudsvrij!
Daarnaast kan een ervaren garagist prima bepalen of die wellicht na 10.000 km vervangen moet worden.Als nu uit ervaring blijkt dat deze ketting ongeveer na de gereden kilometerstand aan vervanging toe zijn en deze nu al gezien/gehoord heeft dat dit nodig gaat zijn prima advies.
21 december 2015 om 09:44 #18305269Je kan nooit zeggen wanneer een ketting er exact afloopt of breekt o.i.d.
Als een ketting ratelt dient deze gewoon vervangen te worden er is niet te zeggen dat hij over 10K vervangen moet worden.
Vraag eens aan de garage waarom hun denken dat hij over 10K vervangen moet worden.
21 december 2015 om 12:32 #18305270@Haasje17 wrote:
@Outzy wrote:
Beste Jan,
Naar mijn weten is in theorie de ketting onderhoud vrij. De praktijk is echter een heel ander verhaal.
Dat neemt niet weg dat een garage nooit kan weten of je nu over 500km of 10.000km het moet vervangen.
Dus als ze zou iets roepen ben ik persoonlijk al snel klaar met die garage. ;)In theorie, slijt ook een ketting (rekt en slijt uit). Ofwel is ook niet onderhoudsvrij!
Daarnaast kan een ervaren garagist prima bepalen of die wellicht na 10.000 km vervangen moet worden.Als nu uit ervaring blijkt dat deze ketting ongeveer na de gereden kilometerstand aan vervanging toe zijn en deze nu al gezien/gehoord heeft dat dit nodig gaat zijn prima advies.
Je bedoelt in de praktijk slijt een ketting! ;)
21 december 2015 om 14:38 #18305271AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hartelijk dank allemaal voor de opmerkingen en adviezen. Ik zal ze ter harte nemen. M.b.t. een goede garage: ik laat bijna alles bij de dealer uitvoeren, dus ik mag er van uit gaan, denk ik, dat zij expert zijn op dit gebied. En dan is er natuurlijk ook nog de garantie op het vervangen van onderdelen en de montage.
Nogmaals hartelijk dank aan allen.
Mvrgr. Jan.
21 december 2015 om 16:33 #18305272Beste Jan,
Je hebt zeker gelijk dat je dat wel zou verwachten. Helaas is het te vaak niet het geval.
Maar ja, ieder zijn eigen keuzes.succes verders :)
21 december 2015 om 16:43 #18305273In de praktijk geven deze kettingen velen malen vaker problemen bij auto’s die relatief naar de leeftijd gezien weinig kilometers rijden.
Je hebt hele grote kans als je een 2.2 treft met 300.000+km dat daar nog gewoon de eerste ketting om ligt.
Datzelfde geld ook voor de kleine 1.0 1.2 1.4kettingmotoren.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 december 2015 om 17:16 #18305274korte afstanden is ook slecht voor de ketting. :thumbdown :thumbdown
28 december 2015 om 09:13 #18305259De ketting is bij mij rond de 160.000 vervangen. Ik hoorde steeds langer het rauw lopen direct na de start, vooral tijdens koude dagen. Op advies van de VOD de ketting en alles daaromheen laten vervangen. Op mijn verzoek hebben ze de oude onderdelen bewaard en die lieten toch een aardige slijtage zien. Zelf weten natuurlijk, maar ik ga liever voor het zekere.
29 december 2015 om 16:24 #18305275AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dank voor je reactie “tuinmeubel”.
Kun je een indicatie geven van de kosten voor het vervangen van alle relevante onderdelen in één keer?29 december 2015 om 16:29 #18305276Moet je “carloastra” van het forum even een PM sturen die doet vaker dit soort klusjes voor forum leden.
30 december 2015 om 08:01 #18305277@Vectra-adept wrote:
Dank voor je reactie “tuinmeubel”.
Kun je een indicatie geven van de kosten voor het vervangen van alle relevante onderdelen in één keer?Het is alweer een tijdje geleden, ik dacht dat ik rond de 600 euro kwijt was.
30 december 2015 om 08:05 #18305278Alleen de distributie ketting zeker? Niet de balansas ketting?
30 december 2015 om 08:17 #18305279Klopt. Alleen de distri ketting inclusief wieltjes.
30 december 2015 om 09:47 #18305280ik was 900 kwijt voor alles, incl. uren, nieuwe olie enz.
bij de dealer vragen ze bijna 1300,-30 december 2015 om 09:48 #18305281Ik zal vanavond even op de rekening kijken.
30 december 2015 om 11:48 #18305282Alleen de 2 ketting sets zijn al bijna €700,- bij de dealer.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.