Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Hulp gezocht , welke bak er onder een 400 plus pk c20xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2015 om 23:06 #17274511
Goedeavond mede opel liefhebbers ik ben een tijdje minder actief hier geweest maar wil mogenlijk weer een nieuwe moter bouwen voor mijn corsa a turbo.
Nou zit ik met de handen in het haar over de versnellingsbak een f16 f18 of f20 past heel christelijk in mijn corsa a echter vinden deze het vermogen nu al niet leuk laag staan met dat vermogen.
Een f28 houd het vermogen stukken beter maar heeft zn kut overbrenging ivm 6bak irri korte versnellingen
Ook zat ik te denken aan een f23 die is kwa sterkte vergelijkbaar met de f28 en 5 bak dus normale overbrenging alleen past dit weer voor geen meter in een a corsa
Nou zat ik te denken de f16, 18, 20 bakken begeven het omdat de 2 hoofdassen in de casette met alle versnellingrn er op speling krijgen en door het vermogen uit elkaar worden geduwd waardoor het vermogen word overgedragen op nog maar een fractie van de tand diepte waardoor je vroeg of laat de tanden van je bak er af rost veel crossers en drag racers hebben hier ervaring mee. En omdat een nieuwe tandwielen set van 3000 a 4000 euro mij te gek wordt dacht ik is er niet een manier om die 2 hoofdassen met een modeficatie op hun plek te houden dor ze te verankeren in het bakhuis dmv een lager wat daarin vast zit oid.
Heeft iemand dat al eens eerder gedaan?
Graag feedback aub
Groeten sebas
10 december 2015 om 12:46 #18304228ik zit hier zelf ook al tijdje naar te kijken. rond de 300pk houdt het toch wel op voor een f16-18-20 bak. het toepassen van bijvoorbeeld een quiafe binnenwerk help ook niet want die gaan in de praktijk ook stuk boven de 300 pk/400nm. quaife geeft officieel zelfs maar garantie tot 250 lbf·ft.
De enigste quaife tandwielenset die een gunstige verhouding kent voor een turbo motor is de sccr set met een f20 overbrenging en de langste 5e versnelling, en dan nog heb je maar een top van +/- 240km/h(195-50-15 band). voor mij goed genoeg en ik zal hier uiteindelijk ook mee gaan rijden maar voor 400 pk corsa is dit natuurlijk niks..
ik weet niet wat de andere leveranciers nog aan tandwielsets leveren?ik denk dat de makkelijkste optie(ivm. assen enz.) een f28 is, maar vind daar maar eens een goed exemplaar van :swear en idd te korte versnellingen
een m32 dieselbak kan misschien nog een optie zijn? maar zo ver ik weet hebben die allemaal een hydrolische koppeling? wel kabelschakelen als pluspunt :thumb
een f23 past ook niet echt netjes in een corsa.
een ander type bak wordt hoe dan ook een duur geintje :vertagvoor versterken van de originele delen zal je waarschijnlijk toch bij de crossers moeten zijn ;)
10 december 2015 om 14:25 #18304229ja kabel schakelen en hydro koppeling is volgens mij ook zo bij die f23,is wel aanpas werk maar niet onmogelijk. wel heb ik ze in corsa b gezien maar corsa a wordt wss flexen in de chasiebalk en dat moet je niet willen.
mijn punt is dat die tandwielen stuk gaan omdat die assen gaan buigen/uit elkaar gaan staan. als die nou eens op een origineel punt blijven staan wil ik wel zien hoe lang ze het vol houden.
10 december 2015 om 16:45 #18304230En de assen van de tandwielen na maken van een ander metaal wat minder buigt? F23 lijkt in mijn ogen nog steeds de beste optie die bak is veel sterker als f20.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
11 december 2015 om 08:14 #18304231Ik denk niet dat het zin heeft om veel geld te steken in het na laten maken van de assen.
neem aan dat ze bij de R&D afdeling van Quaife ook al goed hebben nagedacht over hoe ze de assen zo sterk mogelijk kunnen maken zonder dat ze teveel doorbuigen.Ik weet dat er een bedrijfje is dat voor de cross massieve assen maakt met sterkere tandwielen maar dit is ook maar tot 200+ pk ofzo dus daar heb je ook niet veel aan.
Ben zelf ook al een paar jaar aan het zoeken om een ‘goedkope’ sterke bak te maken voor de cross maar dat blijkt toch lastig. Wil je een sterke bak kom je toch vaak op een dogbox/klauwbak uit en die zijn vrij prijzig.
Ik denk dat het gewoon lastig is door de bouw en de lagering van de bak om het sterk en betrouwbaar te maken voor een leuke prijs.
11 december 2015 om 18:03 #18304232goedeavond Dave autocross,
ten eerste bedankt voor je reactie!
ik lees veel leuke alternatieven, maar inderdaad een dogbox of klauwbak zijn vrij prijzig, en de ervaring leert mij dat zelfs met een compleet setje nieuwe tandwielen en de rest wat sterker is zelfs met vermogens zoals 800 plus pk een kennis van mij nogsteeds de grootste moeite heeft om de boel heel te houden.
of de assen buigen of scheef gaan staan weet ik niet precies, ik ben van mening dat het in een lager loopt wat op den duur axiale speling krjigt omdat het vermogen. koppel van een geblazen moter niet aan kan.
ik ben niet op zoek naar sterkere 1 op 1 vervangings onderdelen omdat ik van mening ben dat daar de aard van het probleem niet zit.
ik heb het echt in de kop om aan het einde van de casette een lager te maken en deze dan bijvoorbeeld met casette en al in het bakhuis persen.ik rij nu zelf met een f18 354 wr dus de as is al massief. echter denk ik wel dat ik een ander as nodig heb waar een lager op past. en zit ik met het vraag stuk of er wel ruimte voor is.
PS ik bedenk me net, iemand ervaring met saab bakken? er passen opel bakken op saab motoren dus ook saab bakken op opel motoren denk ik dan.
wederom zitten we dan met kabel schakelen enz maar passen ze in een corsa a en zijn ze sterker.nog een ander hersenspinsel van me, kijken wat voor lagers de assen mee vast zitten en als dat kogel lagers zijn ipv staaf lagers is daar ook nog wat te behalen. denk ik dan.
11 december 2015 om 18:48 #18304233en de bak van een baas?
11 december 2015 om 21:35 #18304234Een F20 heeft een inspectieluik, en het zou mij niks verbazen als het komt door het torderen van de behuizing van de bak, in combinatie met het opzij drukken van de assen in de lagers. Sowieso is er van Opel af een bulletin uit gegaan over de lagers, welke uit de industrie komen (standaard maten) en daar gebruikelijk afdichtingen hebben. Opel monteerde deze aanvankelijk met de dichtingen, en na verloop van tijd liepen ze dan heet en liep het vet er uit en de olie er amper in. Het bulletin beschrijft dat de afdichtingen verwijderd dienen te worden, zodat de olie er gewoon vrij door kan stromen.
Vraag me in het kader van zijdelingse krachten beter opvangen af of een kegellager niet beter z’n werk zou kunnen doen, industrielagers, zeker met een enkele baan zijn niet bepaald sterk in het opvangen van zijdelingse krachten.
Assen die buigen, wellicht kan een extra tussenlager geen kwaad, maar dan zal je of een versnelling op moeten offeren, of elders ruimte mee moeten creëren…
Dorfbrunnen beweert ook F16/18/20 bakken te kunnen bouwen voor groter koppel, maar denk ook niet te extreem. Misschien eens navragen, schijnt wel een expert te zijn.
11 december 2015 om 23:00 #18304235De f35 of f40 is ook een optie, zijn fiat bakken welke saab ook veel gebruikt Opel af en toe. Maar voor de f40 moet je denk ik een en ander aanpassen.
11 december 2015 om 23:13 #1830423611 december 2015 om 23:41 #18304237saab ;)
12 december 2015 om 08:59 #18304238F18 ingaande as is trouwens niet hol, en wel compatibel. Je kan ook die behuizing beter pakken, want die zijn ook sterker. Alleen de tand wielen en diff van de f18 zijn veel minder sterk.
12 december 2015 om 09:06 #18304239F20 tandwiel assen zijn toch ook sterker dan f18 of niet. Dan zou je f18 overbrengingen op f20 assen kunnen zetten. En een sper diff nemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
12 december 2015 om 09:13 #18304240http://www.sp2000.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit bedrijf heeft ook een versnellingsbak geleverd voor een crosser, daarvan heb ik een foto gemaakt.
Het kost mij alleen te veel om deze optie te kiezen.
Ik heb een F28, daarmee ga ik proberen te dragracen.
Dan zal ik wel moeten vertrekken in de 2e versnelling en dan naar de 4 schakelen ofzo :jerryDie andere bakken die hier genoemd worden, kunnen jullie daar foto’s van posten?
12 december 2015 om 09:18 #18304241F20 assen zijn niet sterker, uitgaande as is het zelfde, ingaande as is hol, net als bij een f16, alleen wel iets dikwandiger als laatst genoemde. Je kan alles van de f18 beter pakken, behalve de tandwielen en diff.
12 december 2015 om 10:45 #18304242Ik ken simon peetoom die bakken zie ik elke cross maakt veel vw bakken en sperren voor alle merken en schakel mechanisme.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
12 december 2015 om 11:55 #18304243@freek corsa wrote:
Dit bedrijf heeft ook een versnellingsbak geleverd voor een crosser, daarvan heb ik een foto gemaakt.
Het kost mij alleen te veel om deze optie te kiezen.
Ik heb een F28, daarmee ga ik proberen te dragracen.
Dan zal ik wel moeten vertrekken in de 2e versnelling en dan naar de 4 schakelen ofzo :jerryDie andere bakken die hier genoemd worden, kunnen jullie daar foto’s van posten?
een tijdje geleden stond er nog een sp2000 bak op marktplaats en deze bak had ook enorm korte verhoudingen. misschien dat ze deze ook kunnen leveren met langere verhoudingen? Maar dit is volgens mij ook niet echt een optie gezien de prijs van deze bakken.
waar ga je de wagen eigenlijk voor gebruiken? straat, circuit, drag of een combinatie? dat scheelt natuurlijk nogal in de belasting van een versnellingsbak. daarbij is het voor bv. dragracen het gewicht van de bak wat minder belangrijk als voor op straat/circuit..
12 december 2015 om 12:37 #18304244Ik zou is gaan navragen waar WKT mee rijdt.
Dorfbrunnen is Hurliman, de Zwitser, en die is aan de dure kant.
Gewone F28 bakken kunnen tot zo’n 500 / 550 pk/Nm wel hebben, maar dat is echt de kritische grens.
Eljan rijdt met een F18+ met daarin speciale Braziliaanse tandwielen enzo.
Overigens gebruikte Saab volgens mij ook gewoon Opel bakken (F18, M32) de laatste bouwjaren.12 december 2015 om 12:40 #18304245WKT rijdt F28 met door Gema gemaakte custom vertanding, staan foto’s van op facebook.
12 december 2015 om 18:33 #18304246geen een opelbak zal het houden want het getal achter f wil zeggen hoeveel newton hij aankan
dus een f20 kan maar 200nm aan dus met 400pk zal het koppel hoger liggen dan 200nm12 december 2015 om 18:44 #18304247@lonspeed wrote:
geen een opelbak zal het houden want het getal achter f wil zeggen hoeveel newton hij aankan
dus een f20 kan maar 200nm aan dus met 400pk zal het koppel hoger liggen dan 200nmToch niet helemaal, F18 is voor 190nm, F18+ voor 205nm, en als je kijkt naar het koppel van de motoren die Opel er zelf aan hangt dan klopt van deze stelling al helemaal niks meer…
http://www.opel-infos.de/getriebe/f18.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
12 december 2015 om 20:40 #18304248ik rij al sinds 2010 met f18 op ongeveer 380 a 400 nm koppel. maar goed straatbanden kunnen dat vermogen niet aan.
met drag slicks maak ik me wel meer zorgen. maar eerlijk gezecht ben ik bang dat de bak goed gaar is, ik gok aluminium kleurige bakolie na al dit misbruik.
14 december 2015 om 14:45 #18304249@Vinci wrote:
WKT rijdt F28 met door Gema gemaakte custom vertanding, staan foto’s van op facebook.
Heb je misschien een linkje, gezichtboek is zo groot :)
:kewlpics14 december 2015 om 17:33 #18304250Vind het zo op de mobiel ook niet 123 terug, maar in dit filmpje komen ook wat onderdelen foto’s voorbij:
[youtube:25cbrp14]http://www.youtube.com/watch?v=igiLhoplupE[/youtube:25cbrp14]15 december 2015 om 12:02 #18304251https://youtu.be/Ng502r0naNg” onclick=”window.open(this.href);return false;
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.