Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Klepstoters, zuigerveren, zuigerpen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2015 om 15:59 #17274502
Hey,
Onlangs ben ik viavia in het bezit gekomen van een Astra H GTC uit 2005 met 133.000km op de teller. De motor tikt, hij had een kleine beurt nodig en een APK, tijdens vol gas geven kreeg ik blauwe rook (dit is niet constant, alleen bij pedaal helemaal indrukken) Dus naar de garage gebracht.
Bij de garage werd gezegd dat het tikken eventueel de klepstoters kunnen zijn. Hij kwam niet door de APK heen omdat hij teveel uitstoot heeft (olieverbruik). Om een dure reparatie te voorkomen hebben ze een engine flush gedaan en ik moet er zo’n 1.000 km mee rijden om verschil te merken. Nu ben ik 400km verder en ik moet alweer olie bijvullen :S. De garage gebeld met het verhaal en die zeiden dat het waarschijnlijk de zuigerveren kunnen zijn of zuigerpen en dat het blok uit elkaar moet. Dat gaat wat kosten….. Verder loopt het blok prima, stationair en rijden.
Mijn vraag nu is: heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat het kostenplaatje ervan wordt? Is het voordeliger om een ander blok erin te zetten? Op internet kan ik motorblokken vinden vanaf € 750,-. Ik kan die alleen niet zelf vervangen (totaal geen kennis :hmmz )
Motorcode is Z16XEP en de stand is 133.000 km.
Alvast bedankt!
9 december 2015 om 20:29 #18304187Zuigerveren testen:
Na koude start het blok 10 sec op 3500 toeren houden. Komt en dan een blauw walmpje uit de uitlaat, zijn je zuigerveren gaar.
Klepseals testen:
Gare klepseals kan ook een oorzaak zijn om olie te gaan verbruiken. Moet je als het blok warm gereden is 10 minuten stationair laten draaien. Dan opeens in 1x een flinke dot gas gevenGeeft ie dan een blauwe walm, zijn je klepseals gaar
Olieverbruik hoeft trouwens nog geen versleten motorblok te betekenen.
Kijk je carterventilatie/vacuum eens na of daar niks van verstopt zit
9 december 2015 om 22:18 #18304188Tikkende motor kan de plaat in het inlaat slakkenhuis zijn.
Komt vaak voor dat die los gaat zitten.
Klinkt als een kapotte klepstoter.10 december 2015 om 13:55 #18304189Erg bedankt voor de reacties! Ik ga de tips vanavond uitproberen.
@basss27 Wat bedoel je met walm? Is dat dan na 10 sec op 3500 toeren gehouden te hebben, gas los en dat hij dan een blauwe walm geeft of gedurende de 10 seconden?
@arjontje Dat was ook het eerste wat ze bij de garage zeiden, maar dit vonden zij een vreemd :S Het is ook geen officiele Opel dealer geweest. Daarna dachten ze een vieze katalysator en dus een engine flush.Heel erg bedankt! Ik zal mijn bevindingen later posten.
10 december 2015 om 18:38 #18304190Oke. Met een koude motor heb ik het toerental rond de 3500 gehouden voor 10 sec. Ik heb het in een loods gedaan, dus ik was gelijk high king:
De rook was niet echt blauw, meer witachtig of doorzichtig. Bij stationair is de rook een soort van onzichtbaar, maar bij gas geven witachtig. Toen ik achter ging kijken zag ik vocht of iets uit de uitlaat komen? Zie foto:
http://imageshack.com/a/img908/1107/jHLpNh.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Wat zou dit kunnen zijn?
10 december 2015 om 19:48 #18304191Goed. Witte damp is normaal en dat vocht achter de uitlaat is slechts waterdamp wat de uitlaat eruit gooit. Volkomen normaal met dit weer.
Als je geen blauwe maar witte damp krijgt, is dat in iedergeval een zorg minder. Dat maakt al 90℅ zeker dat het je onderblok/zuigerveren dus niet is.
Volgende stap is met een goed warme motor (minstens half uur rijden) de auto 10 min stationair te laten draaien. Vervolgens één flinke dot gas geven. Geeft ie dan een blauwe walm, kunnen het je klepseals zijn.
11 december 2015 om 08:42 #18304192Dat geeft me weer een beetje hoop :)
Is het normaal dat er zoveel vocht uit komt? Ik heb het express in een loods gedaan, juist omdat het buiten wat kouder is.
http://imageshack.com/a/img907/6798/LI8L17.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit was na een paar keer gas geven.Nu moest ik vanochtend weer olie erbij gooien. Het verbruik is ongeveer 1 liter op 400km.
11 december 2015 om 09:01 #18304193Regelmatig korte stukjes en dit weer buiten kan veel waterdamp geven inderdaad. Naar mijn mening is er niks geks aan.
Welk merk en type olie zit er in?
Rij je veel korte stukjes?
11 december 2015 om 09:20 #18304194Oke. Dank je! Ik maak me al wat minder zorgen :) Waar denk je dat de uitstoot aan kan liggen? Die is nu te hoog om door de APK te komen. En het hoge olieverbruik?
Er zit Valvoline 5W30 in. Ik rijd regelmatig stukken van minimaal 25 km, voornamelijk voor werk. Een enkele keer (2x per week) boodschappen en dat is 4 km.
11 december 2015 om 09:35 #18304195De uitstoot is te hoog door je olieverbruik. Dat wordt verbrand en bij de uitlaat eruit gegooid.
Welke omgeving kom je vandaan? Ik zou ergens anders naar toe gaan om een goede diagnose te laten stellen.
11 december 2015 om 12:00 #18304196Regio Rotterdam. Ik ga morgen langs twee garages, kijken wat die te melden hebben.
Erg bedankt!
11 december 2015 om 18:00 #18304197Neem eens contact op met wim-v6 of CarloAstra die zitten in Berkel en Rodenrijs en hebben veel verstand van zaken.
11 december 2015 om 18:05 #18304198Je kan bij ons prima terecht.
(Berkel en Rodenrijs).verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
11 december 2015 om 18:07 #18304199Basss27:
Ik heb nog nooit problemen met uitstoot gehad in verband met olieverbruik.
Ik heb zelf auto’s gehad, en in onderhoud gehad die makkelijk een litertje olie verbrandde op 500km.
De uitstoot was eerder lager dan hoger bij deze auto’s.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
12 december 2015 om 16:56 #18304200@Basss27 Dank voor de tip!
Ik ben vandaag langs twee garages geweest. 1 was omdat de auto niet meer startte dus die heeft me gesleept :afro en de startmotor vervangen. Ze hebben gelijk geluisterd en gekeken naar de motor. Ze gaan ervan uit dat de koppakking gedaan moet worden en een of meerdere klepstoters. Op het moment dat ze het blok uit elkaar halen kunnen ze verder kijken wat er mis mee is en waar nodig vervangen. Dit heeft al een bepaald, geschat kostenplaatje.
De tweede garage heeft ook geluisterd en wat getest en zij gaan ervan uit dat het blok (gedeeltelijk) gereviseerd moet worden, met bijbehorend kostenplaatje. Ook 1 of meerdere klepstoters.
@wim-v6 Kan jij iets voor mij betekenen hierin? Een (gedeeltelijke) revisie? Ik kan eventueel een keer langskomen, dat je zelf een diagnose kan stellen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.