Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Vectra-C Z18XE vermogenverlies [foutcodes bekend]
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2015 om 20:22 #17274439
UPDATE 9-1-2016:
Storing is helaas erger geworden. De post van d.d. 9-1-2016 omschrijft het huidige probleem (nieuwe uitgangspositie).
Einde bericht.Eerste bericht op opel-forum m.b.t. deze storing:
Hallo,Heb vandaag de auto even uitgelezen en kreeg de volgende meldingen in het scherm:
– U2108-70 CAN-bus geen communicatie met ABS/TC
– P0170-12 (iets met brandstofmengsel te arm)Betreft een Vectra-C GTS met Z18xe bj 2003. Hoe kan ik bovenstaande storingen oplossen?
Reden dat ik de Vectra uit ging lezen was omdat het motorlampje ging branden en bleef branden. Daarnaast:
1) Bij het accelereren reageert de Vectra tussen de 1000 en 2500 toeren een beetje terughoudend, soort van inhouden, alsof hij wordt tegengewerkt. Bij de 3000 toeren vliegt de auto er vandoor.
2) Heb in het scherm van de toerenteller al 2x het symbool gezien met een auto met moersleutel. Deze verschijnt en gaat na paar tellen/minuut weer uit. Wat houdt dit in?Verder rijdt en remt de auto goed, alsof er (naast het acc. tussen 1000-2500 toeren) niets aan de hand is. Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt voor het meedenken!
Met vriendelijke groet,
Stephan Balk
3 december 2015 om 10:20 #18303613Hierbij nog even een update. Gisteren heb ik dus de auto uitgelezen en direct even de lijst gewist om te kijken welke storingen terugkomen.
– U2108-70 CAN-bus geen communicatie met ABS/TC
is helaas blijven staan, is nu de enige storing in de wagen volgens OPCOM.– P0170-12 (iets met brandstofmengsel te arm)
is weg, motorlampje is ook uit trouwens en tot op heden uitgebleven. Ben benieuwd hoelang dit blijft.4 december 2015 om 04:12 #18303614AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lees je uit met contact aan? Anders zijn een aantal systemen offline.
Kijk een bij meetwaarde blokken of daar afwijkingen te vinden zijn4 december 2015 om 08:54 #18303615Uitlezen ABS module? Geen verbinding?
5 januari 2016 om 12:29 #18303616Hallo,
Hierbij een update van de storing.
Storing U2108-70 CAN-bus geen communicatie met ABS/TC is weg. Deze code is een keer gewist en kwam niet meer terug, dus dat is positief.
Storing P0170-(12) is er helaas nog steeds. Waar de storing eerder nog sporadisch opkwam, is de storing nu hardnekkiger en concreter geworden. Wat nu het geval is, is dat als je wilt wegrijden de motor minder tot niet reageert op het gaspedaal.
– Op LPG-G3 reageert de auto net alsof de LPG-tank leeg is (motor smoort, tussen 0% en volgas schommelt het toerental tussen de 1000 en 2500 toeren, auto komt nauwelijks vooruit).
– Op benzine kan je nog wel met de auto rijden, maar de motor smoort behoorlijk. Binnenlandse wegen is nog wel te doen, maar bv op de snelweg, als je wilt inhalen, gaat de auto pas accelereren als je volgas geeft (en dan gaat het traag).Vorige week waren we op vakantie in Duitsland. Voor vertrek had de wagen nergens last van, er waren geen foutmeldingen. Naarmate we meer de heuvels ingingen, begon de Vectra minder “te trekken”. Op de terugreis naar Nederland (3 dagen verbleven in bergachtig gebied) was het op gegeven moment zo erg dat we op de snelweg in z’n 2e versnelling pas een heuvel op konden! Zwaar verlies van vermogen inclusief smooren van de motor dus.
Heb in de tussentijd veel op i’net gelezen en denk dat dit probleem aan 2 factoren kan liggen, namelijk de LMM en/of vervuilde injectoren. Om te beginnen bij de LMM, ik heb tijdens de rit dat de Vectra op de snelweg moeite had met de heuvels, via Opcom de wagen live uitgelezen. Daarbij zijn de volgende waarde gemeten:
Snelheid: 115km/h
Motorsnelheid: 3187 omw/min (waarschijnlijk in zn 3 of 4e versnelling omdat we anders niet vooruit kwamen)
MAF-sensor: 115 kg/hVolgens mij klopt de MAF waarde niet helemaal, deze is zwaar te laag volgens mij? Klopt het dat de LMM defect is? Hebben jullie nog ideeen? Stationair draait de auto trouwens goed en stabiel.
Met vriendelijke groet,
Stephan Balk
5 januari 2016 om 12:33 #18303617Trouwens, eerst dacht ik trouwens ook nog aan de gaskleppositiesensor of iets in die richting. Maar op Opcom wordt wel de juiste waarde van de positie van de gasklep weergegeven in [%].
Motor loopt in ieder geval arm / krijgt volgens mij niet voldoende brandstof. Dit is ook te zien op ‘t scherm, bij volgas was het momenteel verbruik soms maar 10l/h, bij LPG zelfs maar 2,5l/h! Vandaar ik de injectoren ook verdenk. Maar omdat de LMM de brandstofmengsel bepaalt aan de hand van wat de LMM meet, kan het zijn dat door de onjuiste waarde van de LMM de brandstofmengsel te arm is.
Ik hoor graag van jullie :). Alvast bedankt!
6 januari 2016 om 08:57 #18303618Gisteravond na het typen van bovenstaande berichten het volgende nog uitgevoerd:
Luchtmassameter afgekoppeld (stekker los) en er vervolgens mee gereden.
– Op Benzine is er wel mee te rijden, komt goed op toeren maar houd lichtjes in.
– Op LPG-G3 kan er normaal worden opgetrokken tussen 1000 en 2500 toeren. Na 2000 smoort de motor en blijft het toerental bij volgas hangen bij 2500 toeren. Je kan dus wel opschakelen in versnelling (kort schakelen) en rijden op LPG, maar het toerenbereik blijft beperkt tot 2500 toeren, hoger kom je niet.Naast dat de LMM mogelijk defect is, is er mogelijk dus een ander component defect dat de injectoren of brandstoftoevoer sluit of regelt. Anders had de wagen volgens mij goed moeten lopen in noodloop. Wie heeft een idee?
6 januari 2016 om 09:54 #18303619Vanochtend ook de volgende test uitgevoerd om de Lamdasonde te testen. Dit omdat de motor na lang stilstand (een nacht bv) na het starten de eerste 10-30 seconde inhoudt als je direct wegrijd. Dit probleem was er al voor de ellende van storing P0170-12.
Actie: controleer of de Lambdasonde goed werkt.
1. laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het pretpedaal (gaspedaal) ligt in te drukken
2. let er op dat je de pretpedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen)
de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!3. blijft de motor stabiel dan is er met de sonde niets aan de hand.
4. Bij stationair toerental werkt de sonde maar heel miniem en heb je een max aan verrijking, d.w.z een wagen verbruikt het meeste op stationair toerental!! geloof het of niet. (volgens de specialisten)
(Bron: van een andere topic)
Bij punt 2, ik houd het toerental op 2000 toeren (bij stilstand). De eerste 10-30 seconde na het starten schommelt het toerental tussen de 1500 en 2000. Daarna blijft hij perfect stabiel. Houdt dit in dat de 1e lambdasonde defect is?
9 januari 2016 om 12:54 #18303620Vandaag weer eens tijd gehad om bezig te zijn met de storing(en). Na het uitlezen van de Vectra kwamen de volgende storingen naar voren:
1) P1482-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 2
2) P0170-12 Brandstoftoevoersysteem arm
3) P0303-01 Overslaan cilinder 3 gedetecteerd
4) P0304-01 Overslaan cilinder 4 gedetecteerd
5) P0302-01 Overslaan cilinder 2 gedetecteerd
6) P1483-06 Functiestoring stroomkring ventilatorregeling 3
7) P0110-14 Ciruit inlaattemperatuur – sensor ingangssignaal hoog
8) P0100-06 Massa of volume luchtstroming, ing.sign. op circ. te laagHet is voor het eerst na de vakantie dat ik de auto uitlees, deze storingen zijn waarschijnlijk van de rit in onze vakantie
Storing 1 en 6 zijn voor nu niet relevant, komt later wel.
Storing P0302, P0303 en P0304:
Na het lezen van o.a. de volgende topic:
viewtopic.php?f=6&t=183424zou storing P0302, P0303 en P0304 (kunnen) komen door slechte/defecte bougies, defecte of stervende bobine of beide. Als eerst ga ik de staat van de bougies bekijken. wordt vervolgd.
Storing P0110 en P0100:
Na het lezen van de volgende topics:
viewtopic.php?f=6&t=176355
viewtopic.php?f=47&t=164561
viewtopic.php?f=47&t=155704
viewtopic.php?f=187&t=182865zou ik vanuit de stekker bij de LMM een extra massa draad moeten trekken (punt 2, gele draad LMM en dan op een massapunt, liefst accu). Aangezien ik deze storing maar één keer heb gezien, wacht ik hier nog even mee. Ook omdat de inlaatluchttemperatuur nu wel klopt. Heb zojuist namelijk een ronde gereden en met de OPCOM een opname gemaakt van de rit op zowel LPG als benzine.
Vragen:
– Wie in de omgeving van Utrecht of eventueel verder heeft een bobine op de plank liggen waarmee ik het bobine probleem kan uitsluiten?
– Bij wie kan ik een keer op korte termijn langs komen om even samen naar de waarde van de LMM en Lamda te kijken. Ik heb zelf een laptop en OPCOM, ik kan nergens echt goede waarden vinden waarbinnen de beide sensoren moeten opereren. Zelf denk ik inmiddels dat zowel de LMM en Lamda 1 en 2 goed zijn, maar omdat storing P0170-12 blijft terugkomen…
– Bij wie kan ik een keer langskomen om de compressie van de motor te meten en de brandstofdruk te controleren?Als jullie aanvullingen of tips hebben hoor ik ze graag.
Ook hoor ik graag als ik te onduidelijk ben of als jullie gegevens missen om online mee te denken aan de analyse. Het is helaas nogal stil op mijn draadje :( .
9 januari 2016 om 13:04 #18303621@Helmer opelfan wrote:
Lees je uit met contact aan? Anders zijn een aantal systemen offline.
Kijk een bij meetwaarde blokken of daar afwijkingen te vinden zijnIk lees de auto uit met contact aan, soms met de motor lopend. Bedankt voor de tip met de meetwaarde blokken, deze heb ik inmiddels meerdere malen geraadpleegd :thumbup .
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.